Agitaţia provocată de rezultatele istorice ale bacalaureatului din această vară continuă să facă valuri în învăţământul arădean. Inspectoratul Şcolar Judeţean a dispus ca în toate liceele şi grupurile şcolare să fie făcută o statistică a mediilor obţinute la română şi matematică pe durata a patru ani (de la clasa IX la clasa a XII-a) pentru cei care au dat bacul la finele anului şcolar trecut. Nu a fost precizat cine anume se va ocupa cu răsfoirea cataloagelor din ultimii patru ani pentru trecerea în raport a mediilor tuturor absolvenţilor, dar soluţiile nu sunt teoretic decât două: secretarele sau chiar profesorii de la catedrele respective.
Evident, munca aceasta suplimentară va intra la categoria obligaţiilor de serviciu în ambele cazuri. Mediile vor fi comparate cu nota luată la aceleaşi materii la examenul de bacalaureat. Potrivit reprezentanţilor IŞJ Arad, această situaţie e menită să identifice una din posibilele cauze care au dus la dezastrul de la bacalaureat: supraevaluarea elevilor la clasă.
Măsura a fost luată doar la nivelul judeţului Arad, dar se încadrează în cerinţele ministerului legate de problema bacalaureatului, ne asigură purtătorul de cuvânt al instituţiei, Laura Putnic. Utilă sau nu, măsura va da de lucru mai multor angajaţi din sistem şi probabil că va demonstra o discrepanţă între evaluarea de la clasă şi cea de la bacalaureat. O discrepanţă care putea fi intuită logic, fără atâtea rapoarte, prin compararea celor două sisteme de evaluare: la clasă notarea începe de la 4 -10, iar la orice examen se începe de la nota 1. Din start sunt trei puncte care se pierd pe drumul de la catalog la lucrările din examene.
Şi cum orice constatare a unei posibile erori se cere a fi remediată, acolo unde sunt diferenţe mari vor fi luate măsuri. „Profesorii vor fi monitorizaţi de către metodist, probabil vor avea inspecţii la clasă” precizează purtătorul de cuvânt al IŞJ, Laura Putnic. Numai că măsura nu va corecta erorile unui sistem în care evaluarea se face cu măsuri diferite. Evident că 10 e tot 10 dar un 5 luat la examen e mult mai mult decât un 5 prins la clasă. Poate era mai bine să se înceapă totuşi cu uniformizarea sistemelor de evaluare şi abia apoi cu compararea lor.
Evaluarea Naţională în aceeaşi situaţie
Acelaşi lucru l-au făcut şi cei din ciclul gimnazial unde mediile de la clasă au fost comparate cu notele de evaluarea naţională, ne mai informează IŞJ Arad. „Nu au fost diferenţe foarte mari, dar am avut cazuri în care au fost diferenţe de patru puncte unde au şi fost luate măsurile de rigoare” precizează Laura Putnic.
Cu siguranţă în cazul bacalaureatului situaţiile de acest gen vor fi mult mai multe, dat fiind că examenul a fost mult mai sever decât cel de la Evalaurea Naţională din pricina condiţiilor foarte stricte în care s-au desfăşurat toate probele din cele două sesiuni.
Citiți principiile noastre de moderare aici!