Atât instituţiile afectate de aceste furturi, cât şi reprezentanţii Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Arad (IPJ), caută soluţii pentru reducerea numărului de capace furate, dar şi pentru a stârpi fenomenul, dar realizările nu sunt chiar cele aşteptate.
Nişte date solicitate Companiei de Apă Arad (CAA), cea care administrează mare parte din canalele de pe teritoriul Aradului, ne arată pagubele imense produse de cei care aleg să fure în loc să muncească. Lunar, în medie, 50-55 de capace de canal sunt furate, atât pe partea carosabilă, cât şi pe trotuare. „Preţul unui capac oscilează între 165 de lei, pentru carosabil, şi până la 355 de lei, pentru cele de pe trotuar, la care se adaugă şi TVA. Costul unui capac produs la noi în companie este aproximativ egal cu cel cumpărat, dar, pentru a le înlocui cât mai urgent, le producem în atelierele companiei”, ne informează Bruno Biringer, purtătorul de cuvânt al CAA. Iar producţia în regie proprie pare soluţia cea mai convenabilă pentru a acoperi canalele descoperite, deoarece achiziţia unor capace se supune legilor licitaţiei, putând dura câteva luni de la sesizare şi până la înlocuirea bunurilor furate. „Pierderea anuală a CAA datorată furtului capacelor de canal este de aproximativ 100.000 de euro”, ne-a mai spus Biringer.
Poliţia, pe fir
Reprezentanţii companiei de apă anunţă întotdeauna la Poliţie furtul capacelor, dar puţine dintre discurile de metal sunt recuperate. „Noi sesizăm întotdeauna Poliţia, care mai prinde făptaşii, dar recuperăm doar câteva dintre capacele furate”, a mai declarat purtătorul de cuvânt al CAA. Pe de altă parte, IPJ spune că „în cursul acestui an, poliţiştii au primit 10 sesizări cu privire la furtul capacelor de canal, sesizări depuse de către Compania de Apă, Primăria Arad, CET Arad, Asociaţii de proprietari cât şi persoane fizice”. Oamenii legii aflaţi în patrulare au reuşit să prindă în flagrant patru bărbaţi care furau capace de canal, iar alte două persoane au fost depistate în urma cercetărilor efectuate de poliţişti în urma sesizărilor primite. „În toate aceste situaţii, poliţiştii întocmesc dosare de cercetare penală sub aspectul săvârşirii infracţiunii de furt calificat, faptă prevăzută şi pedepsită de Codul Penal, cu închisoarea între 3 şi 15 ani”, a declarat Camelia Tuduce, purtătorul de cuvânt al Poliţiei.
Nu la firmele mari
Contrar aparenţelor, nu firmele mari, precum Remat sau Metalcomp, sunt cele care preiau şi plătesc aceste discuri de metal. „Am primit de la Poliţie o adresă prin care ni se cere să anunţăm oamenii legii de fiecare dată când colectăm capace de canal. Dar noi nu cumpărăm aceste produse. Există camere de luat vederi peste tot, se poate verifica ce a descărcat fiecare client al nostru. Iar noi nu plătim nimic fără buletin. Chiar programul de computer ne solicită CNP-ul şi date ale cărţii de identitate pentru fiecare client. Capacele de canal sunt preluate de firme mici, deţinute şi administrate de persoane care sunt implicate în această afacere, nu de societăţi mari, cum sunt Remat şi Metalcomp. Niciuna dintre aceste societăţi nu îşi permit să îşi bată singuri cuie în picioare şi să îşi facă probleme cu legea”, a declarat un reprezentant al Remat.
Se caută soluţii
Cei de la Compania de apă caută să inventeze tot felul de soluţii pentru a scăpa de povara capacelor de metal care reprezintă un adevărat magnet pentru hoţi. „Printre măsurile preconizate se studiază posibilitatea înlocuirii discurilor de metal cu capace făcute din polimeri (plastic dur), dar încă se caută soluţii de montare a acestora, ţinând cont că şi rama trebuie schimbată, iar aceasta e încastrată în beton”, ne mai spune Bruno Biringer. O altă soluţie văzută de către CAA este aplicarea de pedepse usturătoare atât hoţilor, cât şi companiilor care preiau fierul vechi şi care acceptă capace de canal furate de pe străzi. „Firmele de fier vechi ar trebui monitorizate şi amendate dacă preiau aceste capace. Fenomenul este la nivel mondial, iar unele oraşe din SUA au înfiinţat chiar secţii de Poliţie care se ocupă de urmărirea hoţilor, dar şi a firmelor de preluare a fierului vechi, pedepsele fiind usturătoare”, consideră Biringer. Din păcate, până la identificarea unei soluţii viabile, hoţii vor continua să fure fierul atât de preţios, iar noi, arădenii, vom continua să plătim pagubele din buzunarele proprii.
Încearcă să fie prompţi
În ceea ce priveşte perioada în care sunt schimbate capacele furate, reprezentanţii CAA încearcă să fie cât mai prompţi. „Înlocuirea capacelor de canal se face în urma sesizărilor, intervalul de timp fiind cuprins între câteva ore şi câteva zile”, anunţă Bruno Biringer. Uneori, însă, perioadele pot fi mai lungi „dacă nu există materie primă în magazie pentru producerea capacelor”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!