ARAD. Anul 2012 a fost unul în care am simţit că „Dumnezeu ne-a pus mâna în cap”. Autostrada Arad-Timişoara, la fel ca şi centura ocolitoare, era în lucru, demarase deja şi realizarea autostrăzii Nădlac-Arad şi, una peste alta, CFR a început modernizarea tronsonului de cale ferată frontieră Curtici-Arad, lung de 41 de kilometri. Totul pe bani europeni. Jumătate dintre lucrări au ajuns la finalizare (autostrada Arad-Timişoara şi centura ocolitoare a municipiului), în timp ce jumătatea cealaltă s-a lovit de fel şi fel de piedici.
Dacă este să ne raportăm la autostrada Nădlac-Arad, telenovela de aici este bine-cunoscută de arădeni, cu Romstrade şi întârzierile de pe primul tronson, dar şi falimentul Alpine de pe tronsonul al doilea. Modernizarea căii ferate a trecut, însă, în plan secund, arădenii şi nu numai având „ţinta” pusă pe autostrăzi. Dar, la o simplă aruncare de privire pe şantierul căii ferate, se vede că lucrurile nu sunt deloc roz. Lucrarea trebuia să fie gata încă de anul trecut, dar întârzierile ar putea să ne lase fără finanţare europeană pe acest proiect. Şi, deşi pare de necrezut, vina nu aparţine în totalitate celor de la CFR.
Termene impuse
După cum am precizat deja, lucrarea trebuia să fie gata încă din 2014, începutul lui 2015. Însă veşnicele întârzieri au făcut ca CFR să prelungească termenul pentru luna septembrie 2015. După acest moment, autorităţile ar avea nevoie de timp pentru a pregăti documentaţiile necesare şi a le trimite la Uniunea Europeană, cea care trebuie să ramburseze 85 la sută din lucrare. În luna noiembrie a anului 2014, cei de la CFR ne explicau că, la momentul respectiv, 80 la sută din lucrare este finalizată. Problemele cele mai mari erau la pasarela peste linii din Arad (dar care este remediată, acolo lucrându-se la foc continuu) şi la instalaţiile de semnalizare care trebuiau aduse la standarde europene. Exact aceste instalaţii ne-ar putea face să pierdem banii europeni. „Proiectul (n.r. modernizarea căii ferate) a fost dezvoltat pe unele premise care, în prezent, nu s-au îndeplinit: MAV (n.r. compania feroviară din Ungaria) va finaliza proiectul de reabilitare şi de dublare a liniei în frontieră, România va intra în spaţiul Schengen şi va fi desfiinţat controlul trenurilor la frontieră, proiectul pilot ERTMS (n.r. semnalizarea la standarde europene) va fi finalizat şi toate datele tehnice necesare configurării şi testării soluţiei ERTMS vor fi disponibile pentru a fi integrate în soluţia constructorilor, modernizarea sistemului de comunicaţii de trafic între cele două administraţii”, ne spunea, în exclusivitate, Oana Brânzan, purtătorul de cuvânt al CFR, în luna noiembrie a anului trecut.
Realitatea este, însă, alta. Nici măcar una dintre premisele enunţate de reprezentanţii CFR nu au fost îndeplinite. Aşa că, pe lângă că există posibilitatea ca lucrarea să nu fie gata la timp, există şi varianta în care ea nici măcar nu îşi va îndeplini obiectivele.
Valoare mare
Contractul pentru modernizarea liniei ferate dintre frontieră şi Arad a fost semnat pentru suma de 1.080.484.729 de lei, una uriaşă. Pierderea fondurilor europene ar putea fi o lovitură groaznică dată Ministerului Transporturilor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!