Aleşii au votat luni cu 18 voturi „pentru” şi două „abţineri” (Ciupe şi Răsunoiu) proiectul de hotărâre privind aprobarea contractării de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) a unei finanţări rambursabile externe pentru Proiectul „Transport Urban în Municipiul Arad, Etapa a 3 a”. Proiectul vorbeşte de contractarea unei finanţări rambursabile de la bancă pentru acelaşi proiect de transport urban, în valoare totală de până la 23 milioane de euro.
Finanţarea este împărţită în două tranşe. O primă tranşă – „Tranşă pentru Investiţie Nouă” – este în valoare de până la 12 milioane de euro (din care 2 milioane de euro vor fi transferate din împrumutul existent – BERD 2) şi va asigura achiziţia a până la 7 tramvaie moderne, eficiente energetic, dar şi modernizarea infrastructurii depoului principal şi introducerea unui sistem e-ticketing pentru transportul public. Tranşa 2, „Tranşa pentru Refinanţare”, este în valoare de 11 milioane euro şi reprezintă suma nerambursată din împrumutul existent (acelaşi BERD II).
După votul din CLM, primarul a ţinut să clarifice propunerea Primăriei susţinând faptul că Municipalitatea va lua, în fapt, doar zece milioane de euro, destinate tramvaielor. Încă două milioane de euro sunt economiile făcute la BERD II, în urma licitaţiei de lucrări, care vor fi transferate pentru acest nou proiect (BERD III).
Ba mai mult, primarul susţine că proiectul propus acum are şi alte beneficii: s-a obţinut scăderea dobânzii la creditul BERD II – ajuns la 11 milioane euro – de la 3,5 % la 2%, ca urmare a acestei noi negocieri, şi a crescut perioada de rambursare, de la 9 la 11 ani.
„Am câştigat o sumă mai mare de bani, o dobândă mai mică pentru BERD II şi un termen de rambursare mai lung pentru acelaşi credit”, a prezentat, în câteva cuvinte, rezultatul negocierilor purtate cu reprezentanţii băncii, primarul Falcă. Acesta a precizat că, din cele 12 milioane care vor veni (dintre care două milioane reprezintă banii economisiţi la BERD II), zece milioane vor fi cu siguranţă dedicaţi achiziţionării de tramvaie noi, în timp ce diferenţa va merge spre modernizarea depoului de tramvaie (una dintre cerinţele impuse de BERD) şi pe sistemul de ticheting.
Sub 15% îndatorarea
Primarul a precizat că înţelegerea cu reprezentanţii băncii a fost de achiziţionare a şapte tramvaie, dar că, cel mai probabil, Primăria Arad va scoate la licitaţie dorinţa de a cumpăra zece tramvaie, urmând ca achiziţionarea lor efectivă să aibă loc pe rând, în momentul în care banii necesari vor fi identificaţi.
Edilul local a ţinut să precizeze, în plus, faptul că, şi cu acest nou credit, aflat în faza de prefinanţare, gradul de îndatorare al Aradului va depăşi, pe hârtie, jumătate din procentul posibil (de 30%) şi că în realitate nu se va ajunge nici la 15%.
Falcă a mai indicat şi faptul că locuitorii Aradului pot găsi un motiv de mândrie în faptul că „municipiul nostru stă cel mai bine dintre toate unităţile administrativ teritoriale în relaţia cu BERD”.
BERD II, nefinalizat
Hotărârea de luni va ajunge, în curând, pe masa Ministerului Finanţelor pentru aprobare, după care, potrivit lui Falcă, va putea începe negocierea efectivă a contractului pentru BERD III, în limitele deja stabilite în actul CLM. La negociere, Falcă speră să obţină o scădere a dobânzii la acest credit sub cei 2% obţinuţi acum pentru creditul BERD II.
Primăria nu a început încă plata pentru acest al doilea credit luat de la bancă şi nici nu a finalizat lucrările. Acordul de Prefinanţare dintre Municipiul Arad şi BERD cu privire la proiectul Transport Urban în Municipiul Arad, etapa 3, s-ar putea concrezita, însă, în scurt timp, într-un veritabil contract de finanţare. Finanţarea de acum ar urma să fie garantată cu tramvaiele achiziţionate din împrumut, iar, pentru ambele tranşe, cu o parte din veniturile din cote defalcate din impozitul pe venit.
Obiectivele Primăriei
Potrivit executivului, scopul noului contract de credit este de înnoire a parcului de tramvaie prin achiziţionarea unor tramvaie noi, dar şi posibilitatea refinanţării creditului contractat de la BERD în mai 2009, prin acordarea de către bancă a unei marje mai mică de 2%/an faţă de 3,75%/an.
adriana.barbu@informmedia.ro
Inapoi la tramvaie si la pietoni
Citiți principiile noastre de moderare aici!