Consiliul Judeţean Arad a decis să facă publică Scrisoarea de aşteptări privind Consiliul de Administraţie al Aeroportului Arad. Ce este această scrisoare? Este „Biblia” după care ar trebui să se ghideze cei care conduc destinele aerogării. Este lista de cerinţe care ar trebui să fie îndeplinite de şefii Aeroportului Arad. Este, dacă vreţi, „chestionarul” pe care trebuie să îl completeze membrii Consiliului de Administraţie (CA), consiliu care „taie şi spânzură” pe aeroport. O simplă citire a acestei scrisori arată, însă, faptul că acest CA nu bifează nici măcar cele mai importante cerinţe pe care le au.
În primele rânduri ale acestei scrisori, se face referire la misiunea Aeroportului Arad: să ofere şi să menţină facilităţile şi serviciile aeroportului, astfel încât să satisfacă necesităţile comunităţii şi clienţilor societăţii; să promoveze utilizarea facilităţilor şi serviciilor aeroportului astfel încât să conducă la dezvoltarea economică regională; să se asigure că facilităţile aeroportuare sunt accesibile şi convenabile tuturor, să ofere produse şi servicii la preţuri competitive pe piaţă şi să ofere o infrastructură aeroportuară adecvată sistemului naţional şi internaţional de transport. Nu comentăm pe marginea acestor cerinţe, unele dintre ele fiind oferite de Aeroportul Arad, altele nu. Însă putem comenta pe marginea cerinţelor Consiliului de Administraţie.
Consiliul de Administraţie este organismul de conducere superior directorului aeroportului, dar care se subordonează Adunării Generale a Acţionarilor. Consiliul Judeţean Arad este principalul acţionar al aeroportului, având peste 99,9 la sută din totalul acţiunilor. Iar, potrivit acestei scrisori de aşteptări, acţionarul a stabilit următoarele obiective: atragerea de operatori aeroportuari cu operare naţională şi internaţională pentru creşterea anuală cu minim 30 la sută a numărului de pasageri; identificarea şi atragerea de operatori de servicii „rent a car” şi din sfera HORECA pentru obţinerea de venituri prin închirierea spaţiilor comerciale disponibile în terminalul nou; identificarea şi exploatarea de spaţii cu potenţial publicitar pentru închirierea către agenţii de publicitate în vederea obţinerii de venituri; creşterea veniturilor prin încasări aferente utilizării spaţiilor de parcare; identificarea şi atragerea de operatori logistici pentru exploatarea terminalului cargo; creşterea anuală a veniturilor proprii din exploatare cu minim 10 la sută.
Practic, aceste cerinţe trebuiau duse la îndeplinire de către membrii CA, prin angajaţii aeroportului. Realitatea ne dovedeşte, însă, că niciuna dintre cerinţele de mai sus nu a fost îndeplinită de nimeni. Nici numărul pasagerilor nu a crescut exponenţial, nici veniturile nu au explodat. Aşadar, scrisoarea de aşteptări este, deocamdată, simplă maculatură. Spunem deocamdată pentru că acest act este valabil până în anul 2021. Chiar dacă creşterile impuse de acţionar ar trebui bifate în fiecare an, trăim cu speranţa că, poate, până în 2021 vom avea creşteri care să acopere toţi anii precedenţi.
Obiective şi mai măreţe
Nu doar obiectivele menţionate mai sus sunt aşteptate de CJA. Consiliul de Administraţie al Aeroportului Arad trebuie să bifeze şi alte obiective, chiar mai măreţe. Identificarea şi contactarea unor operatori aerieni capabili şi interesaţi să opereze pe aeroport, creşterea gradului de autofinanţare a societăţii, dezvoltarea bazei de echipamente de deservire a aeronavelor de pasageri şi marfă, precum şi pentru întreţinerea infrastructurii aeroportuare, dar şi asigurarea securităţii aeroportuare în vederea prevenirii actelor de intervenţie ilicită sunt altele dintre lucrurile pe care trebuie să le bifeze membrii CA. Pentru moment, la fel ca în cazul primelor obiective, spunem „pas”, pentru că nici acestea nu au fost îndeplinite. Singurele motive de laudă a celor care conduc destinele aerogării sunt cursele charter operate prin agenţiile de turism, curse pentru care şefii aerogării nu îşi pot aroga niciun merit.
Cine sunt membrii CA?
Consiliul de Administraţie, al cărui preşedinte este Vasile Vasii, este compus din Oana-Andreia Berar, Denis Cristian Bot, Gabriela Lipovan, Zeina Moldovan, Norbert Ervin Pal şi Florin Tripon. Ei sunt cei care ar trebuie „să se dea peste cap” pentru a aduce Aeroportul Arad pe… linia de plutire. Din păcate, realitatea ne arată faptul că nu se prea întâmplă acest lucru.
Citiți principiile noastre de moderare aici!