ARAD. Ştim cu toţii de-acum că primăria Aradului a lansat public ideea candidaturii oraşului nostru pentru calitatea de Capitală Culturală Europeană în 2021. Trebuie să recunoaştem, o intenţie extrem de îndrăzneaţă având în vedere concurenţa (Cluj, Iaşi, Timişoara), dar e o vorbă veche…„Îndrăzneţii înving”. Oricum e o ţintă prea frumoasă pentru a fi abandonată din start.
În aceste zile, cum am mai anunţat, vor avea loc trei vernisaje, la trei expoziţii de artă de nivel european.
Referindu-ne la cea mai importantă, cea mai amplă ca desfăşurare, putem să spunem că Bienala internaţională de pictură, sculptură şi grafică, meeting point-arad biennial 2013, aflată la a IV-a ediţie, poate fi considerată una din piesele grele, de mare forţă, care poate „depune mărturie” că Aradul are, de data aceasta în sfera artelor vizuale, puterea organizatorică şi potenţialul creator pentru a dovedi că se poate cu brio număra printre oraşele eligibile pentru statutul de Capitală Culturală Europeană.
Bienala de artă de la Arad, din păcate, e mai apreciată la Bucureşti, Cluj, Iaşi, Timişoara, Pecs sau Pilsen decât în oraşul de pe Mureş. Cataloagele monumentale tipărite în condiţii grafice de invidiat, finanţate de Centrul Cultural Judeţean şi Primăria Arad (prin Comisia pentru Cultură) au făcut, de fiecare dată, o impreie puternică în marile oraşe în care a fost itinerată – Pecs, Osijek, Pilsen sau Pöchlarn. Prin artiştii participanţi, acestea ajung în cele mai îndepărtate locuri ducând faima unui eveniment susţinut de energii concentrate.
Tema acestei ediţii a Bienalei este „Forma între referenţialitate şi maximă autonomie”, o idee curatorială care înseamnă un exerciţiu artistic cât se poate de interesant şi actual.
Atât expoziţia de la Galeria „Delta” cât şi cea de la Teatrul Clasic „I. Slavici” sunt de nivel european, diverse ca viziune, moduri de abordare a imaginii şi formei, materiale folosite, moduri de relaţionare pe simeză şi în spaţiu.
Un grad ridicat de inedit aduce amplasarea unor lucrări de sculptură în lemn şi metal de dimensiuni mari în faţa Teatrului, a Galeriei Delta dar şi a trei dintre atelierele de pe strada Lacului (actuala Coposu), care vor fi deschise în aceste zile publicului.
Printre expozanţi îi găsim pe Marin Gherasim (distins cu Marele Premiu în prima ediţie), Petru Lucaci şi Marilena Preda Sânc (ambii profesori la Universitatea Naţională de Artă Bucureşti) apoi Radu Pulbere, Andor Kömives, Radu Şerban (pictori, toţi trei profesori la Universitatea de Artă şi Design din Cluj). De la Facultatea de Arte Vizuale din Timişoara expun: Dumitru Şerban, Adriana Lucaciu, Alexandru Jakabhazi, Anamaria Şerban, Doina Mihăilescu, Suzana Fântânariu (toţi profesori în această instituţie de învăţământ superior). Iar de la Arad: Onisim Colta, Claudiu Ionescu, Călin Lucaci, Lăcrimioara Ionescu (toţi profesori la Facultatea de Design din cadrul UAV).
Aşadar, Bienala arădeană, cu peste 200 de lucrări semnate de 173 de artişti români, ori din Ungaria, Elveţia, Olanda sau Slovacia, se constituie într-un eveniment artistic de excepţie, aflat sub coordonarea prof. univ. dr. Dumitru Şerban, sculptor şi sub conceptul curatorial al prof. univ. dr. Onisim Colta, pictor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!