ARAD. 269 de semnături, 9 străzi, un singur cartier şi o mare problemă: drumurile impracticabile. Cauza e chiar nobilă: introducerea canalizării menajere şi teoretic creşterea gradului de confort pentru cei care locuiesc în Aradul Nou pe străzile Constituţiei, Iosif Lengyel, Coloniştilor, Câmpia Turzii, Economului, Sigismund Borlea, Dogarilor, Spicului. Practic, în acest moment, e mult noroi, gropi, drumuri surpate sub greutatea maşinilor şi o mare, foarte mare cantitate de consum nervos. Fie că eşti pieton, fie că eşti şofer.
Cei din presă au ajuns că cunoască acest cartier după ce mai multe întâmplări devenite celebre au făcut senzaţie în mass media. Maşini de mare tonaj au rămas îngropate în drum. Pur şi simplu cantitatea de nisip, pamânt şi pe alocuri şi ceva balast a cedat sub greutatea maşinilor şi au rămas înţepenite în mijlocul drumului. Ultima păţanie a avut loc chiar la finele săptămânii trecute, când o maşină care transporta marfă la un magazin a rămas blocată. Roata s-a scufundat în pământul de pe „șosea”. O altă aventură pentru șoferi, un posibil subiect de presă.
Timp de doi ani, din 2012 când au început lucrările și până acum, în primăvara anului 2014, oamenii au avut răbdare. Nu au protestat oficial și au așteptat ca drumurile să revină cel puțin la starea în care au fost înainte de începerea șantierului. Lucrările par a fi încheiate, cel puțin nu mai sunt canale descoperite, doar denivelări și undeva în pământ conductele de canalizare menajeră. Starea drumurilor din acest cartier uitat parcă de toată lumea este din ce în ce mai proastă. Iar la intrarea pe strada Constituție a apărut un câmp plin de moloz printre care mai pasc și niște oi. O imagine perfectă pentru un cartier dintr-un oraș european. Și au rupt tăcerea.
Toți cei 269 de arădeni au semnat o petiție către Primăria Arad pe care o considerau responsabilă de starea drumurilor din cartier. Nici măcar cele două străzi, Constituției și Câmpia Turzii, care aveau „un covor din piatră cubică, foarte rezistent la trafic” nu au revenit la starea inițială. Motivul, din petiția arădenilor, e foarte simplu: „grămezile de piatra cubică care au fost depozitate în zona școlii părăsite de pe strada Constituției au dispărut în totalitate” și străzile au fost acoperite cu „balast, piatră concasată sau chiar nisip pe alocuri”.
Destinatar greșit
Petiția, însă, nu a ajuns unde trebuie pentru că, în răspunsul pe care l-a trimis, Primăria Arad a ținut să specifice că „vinovatul„ este în altă parte. „Lucrările de introducere a canalizării pe străzile din cartierul Aradul Nou, la care se face referire în adresă, au fost executate în cadrul obiectivului de investiții «Extinderea și modernizarea infrastructurii de apă și apă uzată în Municipiul Arad», beneficiar Compania de Apă Arad. Primăria Municipiului Arad a solicitat de nenumărate ori beneficiarului lucrării să aducă la forma inițială străzile afectate de lucrări. De asemenea, a fost solicitat sprijinul Poliției Locale pentru a interveni cu amenzi pentru nerespectarea obligației beneficiarului de readucere la forma inițială a zonelor afectate de lucrări”, se arată în răspunsul Primăriei Arad.
Asfaltul, peste un an
Răspunsul Companiei de Apă Arad, cea care este beneficiară a acestui mega proiect european în valoare totală de 29.886.975,99 lei, ne-a fost transmis de reprezentanții acesteia. Și nu vine cu prea multe speranțe pentru arădenii din Aradul Nou. Urmează încă 12 luni de așteptare după recepția lucrărilor (care încă nu a avut loc). „La finalizarea ei (a lucrării-N.R.), aceasta va fi urmată de o Perioadă de Notificare şi Remediere a Defectelor, care se va desfăşura pe o perioadă de 12 luni. În momentul finalizării acestei perioade, se va proceda la recepţia finală, care va coincide cu încheierea remedierii tuturor defectelor constatate” și, presupunem, cu astfaltarea drumurilor.
Şi scuzele
Evident, comunicatul trimis de reprezentanții Companiei Apă Canal se încheie cu scuzele de rigoare: „S.C. Compania de Apă Arad S.A. doreşte să ceară scuze locuitorilor afectaţi, pentru inconvenientele create odată cu execuţia Contractului de Lucrări, şi să asigure întreaga populaţie de faptul că, în momentul recepţiei finale, problemele sesizate vor dispărea”.
Câteva speranţe
Cu siguranță, arădenii pot accepta scuzele, dar ne întrebăm dacă cei care gestionează această lucrare vor accepta și facturile arădenilor pentru reparațiile sau pentru spălatul zilnic al mașinilor sau măcar să suplinească cu o pereche de cizme de cauciuc pentru fiecare membru al familiei în sezonul ploios, până când toate aceste probleme vor deveni istorie. Și să sperăm doar ca lucrările să fie și bine realizate și să nu fie nevoie de cizme și în curte, precum se mai întâmplă prin alte cartiere.
Fără canalizare pluvială
Mega proiectul european la nivel județean prin care sunt efectuate și lucrările pe aceste străzi nu prevede și canalizarea pluvială. Aceasta, tehnic vorbind, va fi asigurată tot prin canalizarea menajeră adaptată, se spune, la această situație. Prima ploaie zdravăna va testa fără nici un dubiu calculele specialiștilor.
CITESTE SI:
Toamna le-a adus noroi şi disperare
Citiți principiile noastre de moderare aici!