ARAD. O reziliere de contract urmată de creşterea numărului şomerilor cu 600, de câteva insolvenţe de firme autohtone şi un puternic iz de faliment local. Iată rezumatul dezastrului instalat de curând pe lotul 2 al autostrăzii în construcţie Arad-Nădlac.
Închiderea şantierului de pe Arad-Pecica (căci acesta este lotul 2) după falimentul Alpine Bau, firma care a câştigat licitaţia pentru acest tronson de autostradă, cu doar trei luni înainte de tăierea panglicii inaugurale şi cu 82% din lucrare deja finalizată, a provocat dezastru în zona Pecica. Aproximativ 600 de oameni din Pecica au rămas fără loc de muncă iar mai multe firme de transport, alimentaţie publică etc. trăiesc acum sub spectrul falimentului sau al insolvenţei, în condiţiile în care au de recuperat de la falimentara Alpine Bau sau de la subcontractanţii lor sute de mii de lei.
Tragedia e cu atât mai mare cu cât nimeni nu anticipa ce avea să urmeze, în condiţiile în care, până acum, lucrările pe lotul 2 al autostrăzii Nădlac-Arad, cuprins între Pecica şi Arad, erau tot timpul în grafic (motiv de mândrie pentru CNADNR), nu existau probleme nici cu utilajele, nici cu muncitorii şi nici cu plăţile.
Oprirea bruscă a lucrărilor, pe drumul pe care s-ar putea circula fără probleme, căci pe mai toată lungimea sa este turnat deja asfaltul, şi rezilierea la fel de bruscă a contractului semnat cu CNADNR cu puţin timp înainte de finalizarea investiţiei, au creat panică şi au adus cu sine tragedia. Acum singurul lucru bun care se mai întâmplă pe acest tronson este paza lucrărilor deja executate, o pază cu iz milităresc, căci altfel procentele de realizare a lucrării ar fi mereu în scădere.
Acum toţi – de la muncitori, la firme locale şi autorităţi – vorbesc de blestemul autostrăzii româneşti şi toţi cred că va fi nevoie, în condiţiile date (când şi ce merge bine falimentează), de 10 ani pentru a ajunge de la vama Nădlac la Bucureşti pe autostradă.
Peste 20.000 de porţii de mâncare
Primarul din Pecica nu poate să nu amintească de dezastrul economic pe care l-a adus în zonă falimentul firmei Alpine, tocmai acum când oraşul este sufocat de traficul de pe DN7. Dacă mai adaugi, tot potrivit edilului, cei aproximativ 600 de şomeri apăruţi după retragerea Apline de pe autostradă, pecicanii rămaşi fără salarii încasate şi fără un alt job, dar şi firmele din zonă care au subcontractat diferite servicii sau lucrări de la Apline şi au rămas tot cu buzele umflate (fără bani pentru serviciile şi lucrările deja efectuate şi cu calculele beneficiilor viitoare spulberate de tot), tabloul eşecului adus de autostradă la Pecica e aproape complet.
„E un cerc vicios care ar putea conduce la alte falimente locale”, a concluzionat, pentru Mediafax, edilul de Pecica, Petru Antal. Firme locale de transport au de recuperat aproximativ 100.000 de lei de la Alpine sau subcontractori, iar alte numeroase societăţi comerciale locale, mai exact restaurantele care serveau masa muncitorilor, au de încasat facturi restante cuprinse între 10.000 şi 40.000 de lei, adică peste 20.000 de porţii de mâncare. La toate se adaugă firme de vulcanizare, de piese auto şi altele care livrau materiale sau asigurau servicii, unde facturile neîncasate depăşesc 10.000 de lei. Totul pentru că, în ultimele luni, Alpine, aflată în dificultate financiară, n-a mai plătit nimic.
„Acestea sunt doar o parte din dezavantajele blocajului creat la autostradă. Mai sunt cele care ţin de siguranţa rutieră, în condiţiile în care Pecica e traversată pe DN7, în fiecare zi, de până la 10.000 de vehicule, o parte reprezentând traficul greu. Cu 10 până la 20 de accidente grave pe an din aceasta cauză. Dacă se termina la timp autostrada, acum circulaţia era foarte lejeră prin oraş, cu riscuri minime”, a mai precizat primarul.
Iar problema circulaţiei e cu atât mai mare cu cât traficul greu s-a intensificat şi mai mult pe DN7, după deschiderea podului de la Calafat. Finalizarea lotului 2 ar fi adus o serie de beneficii şi aici pentru că traficul greu intra mai repede pe autostradă iar numărul accidentelor ar fi scăzut, aşa cum s-a întâmplat pe DN69 după ce s-a deschis autostrada Arad-Timişoara.
Anul viitor, poate
Situaţia provocată de falimentul Alpine e cunsocută şi la nivelul mai marilor judeţului, care se tem că falimentele se vor ţine lanţ, şomajul va creşte, iar Aradul tot nu se va putea lega de Ungaria.
Scepticismul a ajuns şi la parlamentarii de Arad, care au mai identificat încă o problemă adusă de retragerea constructorului de pe lotul 2 al autostrăzii Arad-Nădlac. Deşi mai e de executat doar ceva peste 15% din investiţie, reluarea lucrărilor nu va avea loc probabil în acest an, este de părere deputatul Eusebiu Pistru, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor. Procedurile vor dura luni bune, dacă va trebui reluată întreaga licitaţie, şi cu siguranţă aşa va fi. Va veni apoi sezonul rece, aşa că până în primăvara lui 2014 greu de crezut că se va mai mişca ceva pe Arad-Pecica. Numai că, în acest moment, dezastrul ameninţă şi lucrarea în sine: terasamentele de la pasajele rutiere de pe autostradă sunt vizibil afectate de oprirea lucrărilor, pentru că, în urma ploilor, pe unele porţiuni s-a surpat încărcătura de pământ.
Cine e Alpine şi cum arată dezastrul
Alpine Holding este deţinută de Fomento de Construcciones&Contratas (FCC), cea mai mare companie de construcţii din Spania. Alpine a subcontractat lucrări unei companii, POOR (compania care a ridicat centura Aradului în regim de autostradă), care a subcontractat unei firme din Bucureşti, care a subcontractat unor companii zonale, care au subcontractat unor firme locale. După această cavalcadă de subcontractări, acum cei mai păgubiţi sunt ultimii.
Pe tronsonul care aparţinea până nu de mult acestei firme, există asfalt şi, dacă nu ar exista bariere, chiar s-ar putea circula. Nu există însă delimitarea benzilor şi a sensurilor de circulaţie, nici parapeţi, garduri de protecţie, pasajele şi podeţele nu sunt finalizate şi sunt prezente doar câteva indicatoare rutiere. Izul dezastrului îl simţi însă pe kilometri distanţă.
Autostrada cu două rezilieri
Construcţia autostrăzii Nădlac-Arad (39 de kilometri) a fost împărţită în două loturi. Primul a fost adjudecat de asocierea româno-portugheză Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane euro, iar lotul al doilea a revenit Alpine Bau, valoarea contractului fiind de 124,45 milioane euro. Lucrările de construcţie pentru cele două tronsoane au fost demarate în octombrie 2011, termenul de execuţie fiind de un an şi jumătate. Acum nici una dintre cele două societăţi nu mai lucrează pe autostradă.
Citiți principiile noastre de moderare aici!