Premisele nu se anunță deloc bune pe Drumul Expres Arad-Oradea, una dintre cele mai complexe investiții în infrastructura rutieră care este anunțată pentru viitorul apropiat. După cum ziarul nostru a scris deja, licitația pentru lotul 3 al șantierului, segment de drum care se desfășoară în totalitate pe teritoriul nostru, a fost contestată. La câteva zile distanță, după ce Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a anunțat câștigătorul pentru lotul 1 al drumului, tronsonul dintre Oradea și Salonta, și acest rezultat a fost contestat. Inițial, licitația a fost câștigată de aceeași asociere ucraineano-română care a câștigat și lotul din Arad, respectiv Asocierea Automagistral (Ucraina) – Precon Transilvania (România). Rezultatul licitației a fost contestat, de această dată, de ARL Cluj, companie care a participat la procedură, dar a fost nemulțumită de rezultat.
Asocierea de firme din Ucraina și România a fost desemnată câștigătoare a licitației la mijlocul lui februarie. Primul lot al Drumului Expres Arad – Oradea, cu o lungime de 33,7 kilometri, are o valoare de 2,32 miliarde lei (fără TVA), asigurați prin Programul Transport 2021-2027, iar constructorul avea la dispoziție 24 de luni pentru finalizarea lucrărilor. Acum, însă, se așteaptă o decizie a Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, decizie care va „trasa” viitorului acestui mega-proiect.
Asocierea Automagistral (Ucraina) – Precon Transilvania (România) a fost desemnată câștigătoare, în data de 16 decembrie, și pentru execuția lotului 3 al Drumului Expres Oradea – Arad, cel care face legătura între municipiul Arad și orașul Chișineu-Criș. Totuși, nici în acest caz, CNAIR nu poate semna contractul, deoarece atribuirea a fost contestată de constructorii turci Kolin și Nurol. Contractul pentru lotul 3 are o valoare de aproximativ 3 miliarde lei și o lungime de 47 kilometri, iar la licitație au depus oferte 9 asocieri și constructori din România, Bulgaria, Ucraina, Ungaria și Turcia.
În ceea ce privește singurul lot pentru care licitația nu a fost finalizată, respectiv lotul 2 Salonta – Chișineu-Criș, au fost depuse 7 oferte, iar câștigătorul licitației ar urma să fie anunțat în jurul datei de 28 martie 2025.
Urmează instanța?
Așadar, două dintre licitații au fost deja contestate. Însă, indiferent de decizia pe care o vor lua cei de la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, hotărârea ar putea fi atacată în instanță. Ținând cont de miza acestui proiect, ținând cont de faptul că vorbim despre lucrări estimate la două miliarde de euro, cel mai probabil că se va ajunge în instanță, care va trebui să stabilească firmele câștigătoare. Din păcate pentru noi, aceste demersuri înseamnă luni întregi pierdute, luni în care s-ar fi putut lucra pe șantier. Mai ales că întreg șantierul ar trebui să fie închis până la anul. Lucru care, în mod evident, devine imposibil.
Câteva detalii
Drumul Expres Arad – Oradea are o lungime totală de 120,47 kilometri și, în cadrul proiectului de construire, a fost împărțit în trei loturi: Lotul 1 Oradea-Salonta (33,7 kilometri), la care se adaugă drumul de legătură la DN 79 (Salonta), în lungime de 5,3 kilometri; Lotul 2 Salonta-Chișineu-Criș (39,7 kilometri), la care se adaugă drumul care va face legătura cu frontiera ungară (10 kilometri); Lotul 3 Chișineu-Criș-Arad (47,07 kilometri), la care se adaugă Drumul de legătură cu zona industrială Arad Vest (2,9 kilometri).