Introducerea cardului de sănătate nu a simplificat relația dintre pacienți și medici, după cum se formaseră așteptările. Dimpotrivă, uneori oamenii sunt ținuți în cabinete pentru că sistemul informatic se blochează. Medicii de familie, dar și cei din spitale, susțin că timpul de înregistrare a unui pacient a crescut de trei ori de la introducerea cardului de sănătate. Dincolo de procedurile informatice care trebuiesc parcurse cu fiecare bolnav, problema reclamată de medici ține de operativitatea sistemului, care se blochează des. „Cardul a fost o idee bună, dar aplicată prost. Problema cea mai mare o reprezintă serverele naționale, care cred că sunt subdimensionate, motiv pentru care se blochează des. Mai nou avem «black friday», pentru că în general vinerea nu funcționează. Uneori se întâmplă câteva ore, iar pacienții fie sunt nevoiți să aștepte în cabinete pentru rețete, fie renunță”, spune dr. Adrian Dărăbanțiu, președintele Societății de Medicină de Familie din Arad, care reunește jumătate dintre cei aproximativ 280 de medici de familie.
Și angajații Spitalului Județean se plâng. „Se pierde mult timp din cauza rețelei informatice, care nu funcționează bine. Trebuie să introducem de mai multe ori cardul până îl recunoaște. Uneori se blochează aplicația, dispozitivul trebuie deconectat de la calculator și resetat, alteori cad serverele. Când ai bolnavi care așteaptă, nu e plăcut. Și mai <<distractiv>> este când ținem elicopterul SMURD la sol până la îndeplinirea acestor formalități”, ne-a declarat un angajat de la Registratură.
Medicii mai reclamă și actualizarea ineficientă a bazei de date. Nou-născuții, de exemplu, apar în sistem abia după câteva luni.
Medicii, controlați?
Reprezentanții Societății de Medicină de Familie spun că introducerea cardului trebuia să aibă rolul de a identifica ușor pacientul, dar Ministerul Sănătății ar fi plănuit, de fapt, eliminarea consultațiilor fictive, adică a situațiilor în care medicii cer decontarea unor servicii pe care nu le-au prestat. ”Cardul a fost introdus nu pentru identificarea pacienților, ci pentru controlarea medicilor. Se dorea să se verifice dacă serviciile sunt într-adevăr efectuate. Lucrurile stau, însă, invers. Noi avem mai multe consultații decât ne plătește Casa Județeană a Asigurărilor de Sănătate. Casa decontează, în medie, 20 de consultații pe zi, dar noi avem mai mulți pacienți”, a spus Dărăbanțiu.
Mai multe consultații
Statisticile obținute de Jurnal Arădean/ Aradon de la CJAS Arad par să nu-l contrazică pe Dărăbanțiu. Astfel, serviciile prestate de către medicii de familie sunt cuantificate în puncte, iar în perioada ianuarie – aprilie 2015, când cardul nu era introdus în sistem, media punctelor cumulate pe lună în județ a fost de 730.000. Media punctelor ar fi trebuit să scadă dacă s-ar fi raportat mai puține servicii, însă se află pe un trend crescător. În perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2015, când cardul era deja obligatoriu, s-au acumulat 735.000 de puncte pe lună, iar în ianuarie – aprilie 2016 s-a ajuns chiar la 760.000 de puncte. Înmulțit cu 1,9 lei punctul, putem afla că serviciile prestate de către medicii de familie arădeni costă, în prezent, 1.444.000 de lei pe lună, mai mult decât înainte de introducerea cardului.
Citiți principiile noastre de moderare aici!