ARAD. Detaşându-se de arealul instrumentului prin unicitatea sa, vocea are parte de aportul cuvântului. Inflexiunile intonaţioanale sunt specifice şi vorbirii, de aici firescul fuziunii dintre voce şi verb, valorarea acestora într-un instrument perfect. Ba mai mult, oferă plenar posibilitatea redării conflictelor, sugestia maximală a stărilor sufletesti, fascinaţia atmosferei creative, obţinută în valori temporale rapide.
Modalitatea de abordare a cuvântului poate caracteriza chiar marile epoci ale fenomenului creaţiei. Cuvântul muzicalizat poate releva valoarea estetică a Renaşterii, cuvântul ca pretext pentru performanţe sonore caracterizează polifonia, recitativul structurează spectacolul liric, cuvântul dinamic subliniază conceptele clasicismului, iar cel supus ideilor muzicale de maximă cantabilitate,servind melodiei, ne introduce în romantismul secolului XlX.
Suprapunerea, evoluţia simultană a celor două posibilitaţi de exprimare, în realitate vizează mai multe domenii artistice, punând în evidenţă şi consonanţa, ritmul, armonia.
O seară – invitaţie a Filarmonicii de Stat Arad în cadrul FESTIVALULUI TOAMNA MUZICALĂ ARĂDEANA – oferită in spaţiul Primăriei arădeane SALA FERDINAND – transpune auditorul în aceasta artistică triplă ipostază, consonanţă cu interpretul, ritm asimilat derivat din cel al piesei compuse şi armonie prin superba ambianţa, o bijuterie arhitecturală rămasă nouă de la arădenii ce au făcut istoria oraşului.
Dintre caracteristicile Barocului, am putut savura în recitalul din 2 noiembrie pe cea referitoare la cultivarea virtuozitaţii interpretative. Ariile selectate în program au permis soliştilor să bucure prin tehnica vocală, şi atunci este cazul să-i aplaudam: Cristina Maria Oltean – soprană, Lucia Aioanei – soprană, David Buzgău – bariton.
Dezvoltarea instrumentelor, impunerea sistemului tonal rolul conducător al clavecinului în formaţia instrumentală, pe toate le-am „trăit“ in recital prin aportul orchestrei de cameră ce a însoţit vocalitatea ariilor oferit.
Ca un punct de vedere personal, ne permitem sinceritatea de a ne fi rămas în memoria auditivă a serii fineţea sunetului de oboi oferită cu generozitate de Cristian Tuns.
Admiraţia noastră pentru tehnica vocală a doamnei Cristina Maria Oltean.
Citiți principiile noastre de moderare aici!