Primăria Municipiului Arad dă startul programului de bugetare participativă, invitând cetățenii să propună și să voteze proiecte pentru oraș, municipalitatea urmând să implementeze cele mai bune dintre idei.
Cine poate participa
Bugetarea participativă își propune implicarea cetățenilor Municipiului Arad într-un proces democratic de deliberare și decizie pentru stabilirea modalității optime de cheltuire a unei părți din bugetul local. Procesul presupune asumarea de către cetăţeni a unui rol de participant activ în definirea şi abordarea problemelor comunităţii din care fac parte.
Sunt invitaţi să participe la procesul de bugetare participativă cetăţenii care locuiesc, muncesc sau studiază în Arad şi au împlinit vârsta de cel puţin 18 ani.
Nouă domenii de interes
Primăria municipiului Arad propune nouă domenii de interes. Primul este „Regenerare urbană – Mobilitate, accesibilitate și siguranța circulației” şi are ca temă „Parcări sigure pentru biciclete şi cărucioare”. Bugetul alocat este de 150.000 de euro. Cel de al doilea domeniu este „Regenerare urbană – Spații verzi”, cu tema „Scuaruri şi terenuri disponibile pentru regenerare”. Se pun la bătaie alte 150.000 de euro. Al treilea domeniul este „Regenerare urbană – Locuri de joacă”, având ca temă „Terenuri disponibile pentru realizarea unor locuri de joacă/ Îmbunătăţire calitativă a locurilor de joacă existente”. Bugetul alocat este, de asemenea, de 150.000 de euro.
Ieşim din sfera regenerării urbane şi intrăm în domeniul „Amenajare spații de recreere” în cadrul căruia se acordă 250.000 de euro pentru „Amenajare skate parc”. Tot în domeniul „Amenajare spații de recreere”, se dau 80.000 de euro pentru „Amenajare parc destinat sportului şi mişcării în aer liber (aparate de fitness în aer liber)”.
În domeniul „Amenajare spaţii publice”, Primăria propune tema „Piaţa Catedralei”, cu un buget de 50.000 de euro. Pentru domeniul „Infrastructură culturală şi educaţională”, se dă tema „Artă neconvenţională – invităm artiştii stradali să identifice spaţii care pot prinde viaţă şi mai ales culoare”. Bugetul alocat este de 30.000 de euro.
Pentru domeniul „Infrastructură culturală şi educaţională” sunt propuse două teme, fiecare fiind bugetată cu câte 30.000 de euro. E vorba de „Hărţi turistice ale Municipiului Arad – Descoperă Aradul turistic (harta obiectivelor turistice din oraş)” şi „Hărţi turistice ale Municipiului Arad – Bine aţi venit în Arad! (hartă a unităţilor de cazare, restaurante, cluburi etc.)”. Ultimul domeniu – „Digitalizare” – are alocat un buget de 80.000 de euro.
Până la 28 februarie
Primăria municipiului Arad se pregăteşte să dea startul etapei de depunere a proiectelor, data limită fiind 28 februarie 2019. Depunerea proiectelor se va putea face online pe site-ul www.primariaarad.ro sau offline prin completarea unor formulare tipărite care se vor găsi la Serviciul Relaţii cu Publicul (B-dul Revoluţiei nr.73 – Palatul Cenad, camera 5). După completare, acestea vor fi trimise Primăriei Arad prin poștă sau pot fi aduse tot la Serviciul Relaţii cu Publicul. Proiectele depuse offline vor fi încărcate pe platforma online de un operator al Primăriei.
Informaţii
Pentru depunerea unui proiect vor fi completate următoarele informaţii: *titlul proiectului (să fie concis şi să se refere la un anumit rezultat cheie al proiectului); *domeniul în care se înscrie proiectul (se va specifica domeniul în care se înscrie proiectul); *descrierea proiectului (formularea problemei, detaliată; specificarea nevoilor identificate; descrierea beneficiilor generale obţinute prin implementarea proiectului; localizarea proiectului; prin adresă, hartă, zonare); *durata proiectului (estimarea duratei de implementare a proiectului); *beneficiarii proiectului (specificarea beneficiarilor proiectului; explicarea valorii adăugate pe care proiectul o aduce beneficiarilor); *buget estimat (se va completa valoarea estimată cu TVA); *documente ataşate (fotografii, schiţe, planuri, alte documente suport); *modul în care iniţiatorul doreşte să se implice în proiect (voluntariat, cofinanţare, sponsorizare); *acțiunile necesare estimate pentru implementarea propunerii de proiect (etapele necesare implementării proiectului); *inițiatorul propunerii de proiect și datele de contact.
Etape
Bugetarea participativă organizată în Municipiul Arad se va derula în cursul anului 2018-2019 şi cuprinde următoarele etape.
1. Înregistrarea participanţilor se va face pe o platformă online adaptată pentru dispozitivele mobile. Înregistrarea este obligatorie pentru a putea trimite propuneri de proiecte sau pentru a putea vota.
2. Depunerea propunerilor de proiecte: fiecare cetățean poate formula una sau mai multe propuneri de proiecte (câte un proiect pentru fiecare domeniu) prin intermediul platformei care va fi promovată în curând pe site-ul www.primariaarad.ro. Data limită de depunere a proiectelor este 28 februarie 2019.
3. Analiza tehnică şi legală a proiectelor de către municipalitate (durata: 30 de zile): proiectele depuse vor fi analizate de Primăria Arad și vor fi ajustate din punct de vedere tehnic, al estimării, cu notificarea prealabilă a cetățenilor care le-au depus. Cele care sunt declarate eligibile vor fi publicate pe platformă și supuse votului cetățenilor. Fiecare persoană al cărei proiect a fost declarat neeligibil poate să primească, la cerere, un răspuns scris cuprinzând motivele pentru care propunerea a fost declarată neeligibilă.
4. Votul cetăţenilor (durata -30 de zile): votul are loc în etape distincte, iar acţiunile necesare pentru implementarea proiectelor care au obținut cel mai mare număr de voturi urmează să fie cuprinse în bugetul Primăriei Municipiului Arad.
Şi alţii
Bugetarea participativă funcţionează cu succes în municipiile Cluj-Napoca şi Oradea, iar anul acesta a devenit funcţională şi la Sibiu şi Iaşi. Procesul de bugetare participativă a fost demarat, în primăvară, şi în sectorul 3 din Bucureşti iar, de curând, şi Primăria Suceava a dat startul proiectelor cu bugetare participativă.
Citiți principiile noastre de moderare aici!