La trei zile după ce a scos la transparență proiectele de hotărâre vizând bugetul general de venituri și cheltuieli al municipiului Arad pentru anul 2020, respectiv excedentul bugetar al municipiului Arad, Primăria a anunțat organizarea unei dezbateri publice pe cele două teme. Între timp, în ședința CLM de joi, 16 ianuarie, primarul interimar Călin Bibarț a transmis aleșilor locali că, foarte probabil pe 31 ianuarie, va fi convocată o ședință extraordinară tocmai pentru votarea celor două proiecte.
Să vedem care sunt cifrele pe baza cărora va funcționa municipiul Arad în acest an!
Bugetul general al municipiului Arad pe anul 2020 este în sumă de 615.733 mii lei și e format din: bugetul local (560.994 mii lei), bugetul instituțiilor publice și activităților finanțate din venituri proprii și subvenții (64.530 mii lei), bugetul creditelor externe (37.540 mii lei), bugetul fondurilor externe nerambursabile (1.285 mii lei).
Venituri
Veniturile bugetului local pe anul 2020 sunt în sumă totală de 503.176 mii lei și sunt formate din: venituri proprii (378.448 mii lei), sume defalcate din TVA (20.452 mii lei), cote defalcate din impozitul pe venit (212.467 mii lei, potrivit AJFP Arad), subvenții de la bugetul de stat (36.445 mii lei) și sume primite de la UE/ alți donatori în contul plăților efectuate (67.831 mii lei).
Suma de 503.176 mii lei va fi suplimentată după repartizarea, prin decizia Administrației Județene a Finanțelor Publice, a sumelor defalcate din TVA aferente costului standard per elev/ preșcolar pentru învățământul preuniversitar de stat și pentru învățământul particular acreditat pentru anul 2020, ce vor fi aprobate prin Hotărâri ale Guvernului României.
Cheltuieli
Cheltuielile bugetului local pe anul 2020 sunt în sumă de 560.994 mii lei, această sumă urmând a se majora în urma aprobării și repartizării costului standard per elev/ preșcolar privind finanțarea de bază a unităților de învățământ preuniveristar de stat în anul 2020 și a învățământului particular acreditat prin Hotărâre de Guvern.
Pe lângă cheltuielile de personal și cheltuielile de întreținere, au mai fost prevăzute: cheltuieli cu reparațiile (7.450 mii lei, plus 155 mii lei pentru Teatru, Filarmonică și CMC), rambursări de credite (23.182 mii lei), cheltuieli cu întreținerea orașului (58.150 mii lei). Proiectele cu finanțare din fonduri externe nerambursabile se propun la nivelul sumei de 89.616 mii lei. Cheltuielile de capital sunt în sumă totală de 102.024 mii lei (53.379 mii lei din excedentul bugetului local), la repartizarea acestora urmărindu-se continuarea lucrărilor la obiectivele de investiții începute. Rezerva bugetară se propune la nivelul sumei de 2.000 mii lei. Cheltuielile din taxe speciale sunt în sumă de 4.880 mii lei, din care 3.618 mii lei din excedentul bugetar.
Excedent
Excedentul bugetar al municipiului Arad existent la 31 decembrie 2019 este în sumă de 59.981.394,48 lei.
Sumele repartizate se utilizeaza pentru: investiții publice (51.801.198,84 lei), sume alocate prin HGR 1462/2007 – transferuri (1.238.091,08 lei), investiții din depozite speciale pentru construcții de locuințe conform OG 19/1994 și Legii 85/1992 (8.219,6 lei), cheltuieli de dezvoltare din disponibilul taxelor speciale la 31.12.2019 (1.568.000 lei), acoperirea unor goluri temporare de casă din taxe speciale la secțiune de funcționare (2.042.054,23), investiții publice cu finanțare din transferuri interne (3.200.000 lei), alte facilități și instrumente postaderare – prefinanțare Proiect EASY TOWNS II (13.764 lei) și prefinanțare Proiect SPROUT (110.066,73 lei).
La transparență și în dezbatere publică
Proiectul de hotărâre privind adoptarea bugetului general de venituri și cheltuieli al municipiului Arad pentru anul 2020 și proiectul de hotărâre privind repartizarea excedentului bugetar al municipiului Arad au fost afișate la intrarea în Primăria Municipiului Arad încă de marţi, 14 ianuarie 2020. Cei interesaţi pot depune în scris observații privind aceste documente până pe 29 ianuarie. Informaţii suplimentare pot fi solicitate la Serviciul Relaţii cu Publicul, camera 5, de luni până joi între orele 8.00-18.00 și vineri între orele 8.00-16.00. Cei interesaţi pot solicita în scris şi pot primi copii contra cost după aceste acte, care pot fi studiate şi pe site-ul Primăriei Arad, la adresa www.primariaarad.ro.
Totodată, cele două proiecte de hotărâre fac obiectul unei dezbateri publice care va avea loc luni, 20 ianuarie, de la ora 15.30, în sala „Regele Ferdinand” a Palatului Administrativ. „Cetăţenii sunt invitaţi să îşi exprime părerea cu privire la aceste proiecte. Toate recomandările formulate în cadrul dezbaterii vor fi înaintate Consiliului Local al Municipiului Arad” – transmite Primăria. Informaţii suplimentare se pot obţine la numărul de telefon 0257-281850, interior 278.
Trimite articolul
XNu am dabdare sa citesc, dar m-am uitat peste cifre si e incredibil! Un oras cu atat de multe avantaje (chiar recent ma intreba un amic sarb, de ce nu profitam de anumite cladiri dpdv turistic) a ajuns sa aiba atat de putini bani. De ce? Din cauza investitiilor proaste si ineficiente din ultimii ani! Zilele trecute a aparut o stire cum ca Oradea, oras mai mare cu doar cateva zeci de mii de locuitori, a ajuns sa aiba un buget de 1.805 miliarde lei, mai mare decat cel al Clujului (1.688 miliarde lei). Cluj, care isi propune ca in 10 ani sa realizeze o lunie de metrou si in care circula zilnic aproape jumatate de milion de oameni. Suntem la ani lumina. Cum am ramas atat de in urma cu acelasi partid la conducere? Suntem dovada vie ca nu partidul conteaza, ci oamenii, echipa!