ARAD. Prezentat cu mare pompă drept cea mai mare investiţie dintotdeauna pe calea ferată, proiectul modernizării liniei de la Arad la Caransebeş, via Timişoara, este pe care să devină un mare fâs. Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, anunţa chiar săptămâna trecută, la Timişoara, faptul că îşi doreşte ca, în această săptămână, cel târziu săptămâna viitoare, să se semneze contractele de proiectare şi execuţie pe loturile pe care au fost stabiliţi constructorii. Grindeanu a minţit cu nesimţire în declaraţii, în condiţiile în care rezultatele licitaţiilor pe trei dintre cele patru loturi erau contestate deja. Iar Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a decis deja să admită una dintre ele, celelalte fiind în analiză.
Cei de la Asociaţia Pro Infrastructura anunţă că aceste contestaţii, dacă vor fi dublate şi de acţiuni în instanţă, ar putea întârzia proiectul chiar şi cu doi ani. Şi, la cum funcţionează instanţele din România, termenul de doi ani pare a fi chiar unul rezonabil.
“Aceste contracte vor întârzia câteva luni, dacă nu ani. Deși ministrul vorbește despre semnare <după acele perioade de contestații>, ministrul nu știe (sau uită să spună) că deja s-au depus contestații în 5 iulie (lotul 1 Caransebeș-Lugoj), 5 august (lotul 3 zona Timișoara) și 19 august (segmentul Ronaț-Arad). Ba mai mult, cea de pe lotul 1 a fost deja admisă de CNSC. Este foarte probabil ca lotul 2 (Lugoj-Timișoara), al cărui câștigător a fost anunțat mai târziu, să fie de asemenea contestat. De foarte multe ori, contestațiile câștigate de antreprenori arată de fapt incompetența beneficiarului, CFR, companie subordonată lui Grindeanu. Dacă ne luăm după experiențele vaste din anii (prea) îndelungați de contracte și șantiere CFR, putem aștepta chiar și 12-24 de luni în instanță”.
Dacă toate licitaţiile vor intra în hăţişul contestaţiilor şi proceselor în instanţe, în cel mai fericit caz, lucrările de modernizare a căii ferate ar putea începe cândva prin 2024. Iar de aici vin alţi ani până când proiectul va putea fi declarat închis. Drept urmare, termenul specificat în PNRR, de finalizare a lucrărilor în 2026 este unul utopic.
“Execuția liniilor reconstruite durează rareori sub 6 ani, indiferent de termenul contractual. Așadar, cum va fi respectat termenul limită din PNRR, 2026? La aceste chestiuni trebuie să lucreze ministrul Grindeanu”, mai spun cei de la Pro Infrastructura.
Lucrare uriaşă
Reamintim faptul că, în urmă cu aproximativ două săptămâni, CFR anunţa faptul că a fost semnat contractul de finanţare a mega-lucrării de modernizare a căii ferate de la Arad la Caransebeş, în valoare de 8,77 miliarde de lei.
„Prin modernizarea liniei de cale ferată Caransebeș – Timișoara – Arad, CFR SA va contribui în mod direct la dezvoltarea infrastructurii și suprastructurii feroviare din vestul țării, prin lucrări de specialitate complexe, printre care amintim: dublarea liniei de cale ferată pe toată lungimea traseului; refacerea infrastructurii liniilor și corectarea traseului pentru atingerea vitezei de circulație de 160 km/h; modernizarea clădirilor de călători; construirea de pasarele pietonale și adaptarea nivelului peroanelor la standardele europene; înfiinţarea de halte de călători în zonele urbane, pentru accesul direct la rețeaua feroviară de transport; desființarea sau transformarea trecerilor la nivel în pasaje denivelate; lucrări specifice de exploatare feroviară, prin construirea a două clădiri de mentenanță, un centru regional de management al traficului și sistem ERTMS (ETCS nivel 2 și GSM R)”, anunţau atunci cei de la CFR. Însă, de la semnarea contractului de finanţare şi până la demararea efectivă a lucrărilor, va mai curge multă apă pe Mureş.
Trimite articolul
XOare cine are interesul sa prelungeasca termenele de executie,prin contestatii nesfarsite.??????Probabil ca nu s-au inteles la spaga.
Odată cu acest proiect linia de cale ferată Aradul Nou Subcetate Podul roșu Micalaca 300 devine aproape decorativă.
Un primar cu inițiativă ar începe demersurile pt un proiect de dezafectare a căii ferate pe acest tronson și înlocuirea lui cu un traseu de tramvai de la capătul de linie de la Gemi pe podul roșu până la Gara Aradul Nou.
Astfel se creează o linie de transport în comun Micalaca Subcetate Aradul Nou care nu există în momentul de față.
Traseu care odată terminat noul liceu din Aradul Nou va avea o utilitate foarte bună și reduce timpii de deplasare.
Trenurile sunt mult mai grele decât tramvaiele e un proiect realizabil 100%.
Investiția în acest proiect de transport ecologic nu cred ca ar depăși 20 de mil. de euro fundația de rulare există, podul exista, stâlpii există, ar fi necesare șinele și amenajate stațiile de tramvai și amenajate jonctiunile din Micalaca și Gara Aradul Nou.
-
Pentru un asemenea proiect ar trebui sa te intereseze si soarta Aradului. Din pacate in ultimii ani acest aspect nu a interesat deloc pe cine a fost la conducerea urbei…
-
Nu devine deloc pt ca calea ferata din vladimirescu va fi contestata de noile cartiere rezidentiale sa treaca trenurile pe acolo nu va fi un proiect fezabil singura solutie ar fi ca trenul sa treaca tot prin micalaca dar ingropata linia intr un tunel repet nodul feroviar de la vladimirescu nu e dimensionat pt asa trafic preconizat se va bloca complet ce se vrea nu s a gandit din timp si s a modernizat nodul rutier fara a tine cont ca sevreadevierea trenurilor prin vladi asaca glogovot e doar o halta nu are ptential de nod feroviar!
Joncțiunea pt noul traseu de tramvai se poate face și pe sub podul rutier Micalaca.
-
Sub Pasajul de la Maranata unde distanta dintre calea ferata și linia de tramvai e despărțit de o bandă de circulație.