ARAD. Linia de cale ferată dintre frontiera de la Curtici spre Arad şi, mai departe, până la Radna, va intra în circuitul european. După ce acest tronson a fost modernizat din fonduri europene, proiectul fiind de aproximativ 1,4 miliarde de lei, acest demers, de legare a căii ferate de la noi cu reţeaua europeană, este pasul următor întreprins de CFR. Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA organizează o licitaţie privind „Verificarea CE a subsistemelor structurale: Infrastructura, Energie și Control-Comandă și Semnalizare de cale, modernizate în cadrul proiectului de reabilitare a tronsonului: Frontiera-Curtici-Arad-km 614 și asistență de specialitate pentru elaborarea dosarului necesar obținerii Autorizației de Punere în Funcțiune în conformitate cu cerințele privind interoperabilitatea prevăzute în HG 877/2010”. În spatele acestui titlu lung şi pompos se află, de fapt, intenţia CFR de a transforma tronsonul de cale ferată de pe raza judeţului nostru într-o linie care să poată fi folosită de toate trenurile care circulă pe teritoriile statelor membre ale Uniunii Europene. Pentru această licitaţie, CFR pune la bătaie peste 500.000 de lei.
Ce este interoperabilitatea?
Potrivit definiţiilor de specialitate, interoperabilitatea înseamnă capacitatea unui sistem feroviar de a permite deplasarea sigură și neîntreruptă a trenurilor care ating nivelurile necesare de performanță. Practic, odată ce va primi autorizaţia pentru interoperabilitate, calea ferată recent modernizată va putea fi „călcată” de toate trenurile din Uniunea Europeană, datorită faptului că beneficiază de toate sistemele de control şi de siguranţă cerute de UE. Din păcate, chiar dacă acest tronson va fi inclus în lista europenilor din punct de vedere al siguranţei, nu vom avea un câştig imediat de pe urma acestui fapt. Şi asta pentru că, în continuarea liniei de cale ferată Curtici-Arad-Radna, se desfăşoară proiectul de modernizare a căii ferate până la Simeria. Din direcţia cealaltă, se lucrează şi pe tronsonul Braşov-Simeria. Teoretic, Uniunea Europeană ne va aloca fonduri nerambursabile pentru a moderniza întreg coridorul IV Pan-European, care, în ţara noastră, începe la graniţa de vest (Nădlac pe varianta rutieră, Curtici pe varianta feroviară) şi ajunge, prin Bucureşti, până în Constanţa, traversând ţara de la vest la est. De abia după ce întreg coridorul european va fi finalizat, vom putea vorbi de beneficii reale.
Creşte viteza
Pe lângă toate sistemele de siguranţă şi de control care sunt cuprinse în modernizările liniilor de cale ferată, vorbim şi despre o creştere importantă a vitezei de deplasare. Pe tronsonul Curtici-Arad-Radna, trenurile de călători au voie să circule cu viteze de până la 160 de kilometri pe oră, iar cele de marfă cu viteze de până la 120 de kilometri pe oră. Aşa se va întâmpla şi pe celelalte tronsoane aflate acum în lucru. Practic, odată ce întregul proiect care vizează coridorul feroviar IV Pan-European va fi modernizat, o călătorie cu trenul de la Arad spre capitală sau spre mare va dura numai câteva ore.