Consiliul Judeţean Arad a aprobat Hotărârea nr.162 privind aprobarea taxelor pentru serviciile prestate de Direcţia Judeţeană de Evidenţă a Persoanelor Arad în anul 2012. Care este nivelul taxelor stabilite pentru anul viitor, comparativ cu cele practicate acum? Au fost acuze aduse în Consiliu de un reprezentant al opoziţiei, care a subliniat faptul că se fac noi majorări de taxe.
CAMELIA STOIAN. Pentru corecta informare a cetăţenilor judeţului reiterez faptul că instituţia noastră a depus referat pentru menţinerea nivelului taxelor actuale şi pentru anul 2012, iar hotărârea de Consiliu amintită de dumneavoastră se pliază pe acest act. Ca atare, nicidecum nu poate fi pusă în discuţie o majorare a taxelor percepute la nivelul DJEP, ci eventual o menţinere a acestora, hotărârea având la bază atributul nostru de a deservi cazurile speciale, care impun în principal înţelegere faţă de situaţia celor care ni se adresează.
În ceea ce priveşte cea de a doua parte a întrebării dumneavoastră, statutul funcţiei publice nu-mi permite să comentez „acuzele” aduse, aşa încât menţionez doar faptul că proiectul de hotărâre privind menţinerea taxei, însoţit de referat, a fost depus spre studiu în mapa fiecărui consilier judeţean.
Administraţia judeţeană intenţionează să amenajeze, în sediul ocupat şi de instituţia pe care o conduceţi, un spital. S-a stabilit viitoarea locaţie a Direcţiei Judeţene de Evidenţă a Persoanelor Arad?
STOIAN. În prezent suntem în stadiul de depunere a diligenţelor necesare identificării, într-un mod transparent, public, a unei locaţii care să îndeplinească condiţiile necesare funcţionării instituţiei noastre. E important să precizez aici faptul că, pe lângă partea de evidenţă a persoanelor, gestionăm şi lucrăm zilnic pe arhiva de stare civilă a judeţului, arhivă care cuprinde Registrele de stare civilă ce pot fi predate Direcţiei Judeţene a Arhivelor Naţionale doar după 100 de ani de la întocmirea acestora. În acest context, avem nevoie de o suprafaţă totală de minim 900 mp.
Câţi arădeni au acte de identitate expirate?
STOIAN. La nivelul judeţului avem în prezent un număr de 18.826 de persoane fără acte de identitate valabile, dintre care 10.073 la nivelul SPCL Arad iar diferenţa la nivelul celorlalte SPCL-uri din judeţ. Pentru diminuarea acestui număr deloc nesemnificativ, lucrătorii direcţiei judeţene şi ai serviciilor locale de evidenţă a persoanelor, împreună cu lucrătorii de ordine publică au efectuat în acest an un număr de 90 acţiuni în teren, 21 de instruiri cu administratorii unităţilor sanitare şi de asistenţă socială şi intensificarea colaborării cu administratorii blocurilor.
Doresc, însă, să precizez că, din totalul indicat, 13.639 sunt din anii anteriori iar 3.000 sunt persoane plecate în străinătate.
Câţi angajaţi are instituţia pe care o conduceţi? Se poate face o estimare a timpului necesar pentru a se schimba actele de identitate ale tuturor locuitorilor judeţului, în cazul în care prin regionalizare se desfiinţează judeţul Arad?
STOIAN. Numărul angajaţilor este de 30 şi în mod cert, în condiţiile luării în considerare a prevederilor Legii nr. 71 din 3 iunie 2011 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 287/2009 privind Codul Civil, atribuţiile acestora se vor completa substanţial.
Pe segmentul de evidenţă al persoanelor, coordonăm şi controlăm metodologic activitatea serviciilor publice comunitare din judeţ, respectiv a serviciului public comunitar de la nivelul municipiului Arad, asigurăm pregătirea profesională de specialitate a lucrătorilor de evidenţă a persoanelor din cadrul serviciilor locale de evidenţă a persoanelor şi a ofiţerilor de stare civilă de la primăriile de pe raza judeţului, centralizăm şi analizăm indicatorii realizaţi zilnic, lunar, trimestrial, semestrial şi anual, întocmind analizele specifice de linie în vederea transmiterii către Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date Bucureşti. De asemenea, suntem printre puţinele direcţii judeţene de la nivelul ţării care eliberăm şi acte de identitate, realizând astfel şi activitatea de lucru cu publicul.
În ceea ce priveşte „posibila estimare” la care faceţi referire, acest lucru nu este posibil de apreciat. Afirm aceasta deoarece actualizarea datelor din R.N.E.P. (Registrul Naţional de Evidenţă a Persoanelor) se realizează pe baza documentelor prezentate de persoana interesată sau comunicate de autorităţi. În ceea ce privesc „persoanele interesate”, chiar şi în prezent întâmpinăm greutăţi în determinarea acestora să se prezinte în termen legal în vederea emiterii unui nou act de identitate.
Aveţi în vedere deschiderea de noi servicii publice comunitare în judeţ? În ce localităţi? Cum au primit arădenii iniţiativa de înfiinţare de servicii în localităţile în care locuiesc?
STOIAN. Da, categoric! Afirm acest lucru, întrucât apropierea serviciului public de cetăţean a fost apreciată întotdeauna de locuitorii judeţului şi mulţumirile lor au fost îndreptate către toţi cei care au pus umărul la înfiinţarea unui asemenea serviciu. Activitatea de îndrumare şi relaţionare între local-judeţean şi central o îndeplineşte direcţia judeţeană, dar nu ar avea un efect constructiv dacă nu ar exista grija primarilor faţă de concetăţenii lor şi deschiderea consilierilor judeţeni faţă de cerinţele primarilor.
Până la sfârşitul acestui an dorim să avem funcţionale 16 servicii, în cursul următoarelor luni urmând a mai deschide servicii la Vinga, Târnova şi Vladimirescu.
22.400 de arădeni în legalitate
Zeci de mii de arădeni care nu avea acte de identitate valabile au fost puse în legalitate. „În cursul acestui an avem un număr de 22.400 de persoane puse în legalitate la nivelul judeţului”, a subliniat Camelia Stoian.
Citiți principiile noastre de moderare aici!