Campania va insista pe respectarea normelor cuprinse în Codul Rutier. Din păcate, pentru a ajunge la acest obiectiv, trebuie făcute demersuri serioase pentru remedierea greşelilor administraţiei locale. Iniţiatorii campaniei consideră că pistele nu sunt funcţionale în acest moment pe foarte multe străzi, prin urmare autorităţile nu pot să aplice amenzi celor care nu respectă regulile impuse de municipalitate. Scopul campaniei este de a închide circulația pe pistele neconforme şi de a constrânge autorităţile locale, cu mijloace legale, să respecte Codul Rutier.
Pistele de biciclete au suscitat dezbateri încă de când au apărut celebrele desene cu vopsea roșie pe străzile centrale din Arad. Frustrarea bicicliștilor și șoferilor deopotrivă a crescut odată ce a fost evident că marcajele trasate nu sunt conforme cu ce prevede legislația în domeniu la capitolul piste de biciclete. Nervii au crescut pe măsură ce Primăria anunța că va sosi momentul când va amenda pe cei care nu consideră desenele respective „piste de biciclete” și staționează sau parchează pe ele. Între timp, bicicliștii s-au accidentat pe marcaje, iar șoferii au constatat că fie li s-a înjumătățit banda de circulație fie li s-au desființat locurile de parcare.
Reacția societății civile și a consilierul municipal Marin Lupaș a fost pe măsură. Criticile implementării proiectului nu au întârziat, însă a fost făcut mai mult decât atât. La sfârșitul verii anului trecut, Lupaș a solicitat documentele și avizele pentru proiectul de piste de la o serie de instituţii: Inspectoratul de Stat în Construcţii, Inspectoratul de Poliţie Judeţean, Primăria Municipiului Arad. Pentru că administraţia locală nu s-a arătat dispusă să îndrepte proiectul implementat cu evidente neajunsuri, a fost iniţiată campania Arad Sigur. Acest demers civic are scopul de a întreprinde măsurile necesare pentru o circulație în trafic sub condiții de siguranță. Efortul voluntarilor a presupus măsurarea fiecărei „piste” şi compararea rezultatelor obţinute cu normele legale în vigoare.
Marin Lupaș – consilier municipal independent: „Am spus de la început că pistele pentru bicicliști, pe care toți le considerăm necesare, trebuie să fie funcționale, nu doar desenate pe o hartă undeva. Sunt de acord cu proiectul, cu obiectivul de a oferi arădenilor piste de biciclete, dar punerea în practică, execuția efectivă a proiectului nu se ridică la niște standarde minime. În condițiile pe care le-am constatat nu doar eu, aceste marcaje rutiere nu oferă un grad de siguranță confortabil participanților la trafic. În calitate de consilier municipal, este responsabilitatea mea de a atrage atenția și a încerca să remediez o situație primejdioasă pentru oraș și cetățenii săi. Consider că atunci când vine vorba de siguranța arădenilor nu trebuie lăsat loc de confuzii.”
Nimic din toată mobilizarea şi revolta arădenilor nu a făcut Primăria să reconsidere greşeala făcută. Momentul anunțat al amenzilor, 11 mai, a sosit. Răspunsul celor din campania Arad Sigur este la fel de puternic: vor solicita Poliţiei Rutiere închiderea circulației pe pistele de biciclete neconforme.
Mihnea Iuga – coordonator campanie Arad Sigur: „Din totalul de străzi unde au fost măsurate marcajele până la acest moment, mai mult de trei sferturi din acestea nu respectă normele din legislație. Este vorba de distanța de siguranță în lateral, prezența unor obstacole, lățimea unei benzi de circulație dar și altele. Pe doar câteva străzi există ceea ce putem numi piste, ele fiind de altfel semnalizate corespunzător prin semnul de circulație aferent instalat deja. Găsim și pe aceste străzi destule neajunsuri, cum ar fi gropi și denivelări în asfalt sau guri de canal necorespunzătoare, dar în rest putem accepta că au fost respectate normativele prevăzute de lege. Pentru celelalte, unde există situații care pun în pericol siguranța participanților la trafic, vom sesiza Poliția Rutieră să dispună refacerea imediată și să închidă circulația pe piste până când se va face acest lucru.”
Prin intermediul campaniei, s-a descoperit o serie de probleme serioase:
● există străzi care nu au marcaje, deși se află în proiect;
● nu se respectă prevederi STAS care indică un spațiu minim de siguranță necesar efectuării manevrelor obligatorii din Codul Rutier;
● integritatea fizică a celor care folosesc pista este pusă în pericol la fiecare trecere pe lângă o mașină parcată;
● prezența de obstacole (ex: stȃlpi) cu o ȋnălțime considerabilă ce depășesc nivelul minim al pedalelor bicicletei, reprezintă pericole pentru deplasare;
● au fost înjumătățite benzile de circulație pe sens a automobilelor;
● unele marcaje nu sunt făcute pe întreaga lungime a străzii;
● pistele pentru biciclete din municipiu au fost recepţionate de către o comisie din care nu au făcut parte reprezentanţi ai Poliţiei Rutiere.
„Măsurătorile vor continua până când sunt verificate toate cele peste 70 de străzi unde proiectul de amenajare a pistelor le prevede. O primă consecință a investigațiilor este aceea că autoritățile nu pot emite amenzi, fiind posibil ca Primăria să piardă orice proces intentat de cei pe care îi amendează pe nedrept”, precizează reprezentanţii campaniei Arad Sigur.
Citiți principiile noastre de moderare aici!