Misiunea Băncii Mondiale a realizat, în urmă cu o săptămână, o analiză a modului în care se desfăşoară lucrările prevăzute în proiectul Servicii Municipale (de introducere a canalizării şi de asfaltare a drumurilor în cartierele Gai, Bujac şi Sânicolaul Mic). În cadrul analizei, s-a urmărit şi încadrarea în graficele de lucrări, ne informează Răzvan Popa, directorul executiv al Direcţiei Tehnice din cadrul Primăriei Arad.
Situaţia din cartierul Sânicolaul Mic este cea mai bună. Potrivit raportului întocmit de consultant, aici se respectă termenul iniţial.
„Lucrarea va fi gata la sfârşitul toamnei”, spune Răzvan Popa, singurele lucrări care ar mai putea genera întârzieri fiind cele de remediere, în cazul în care vor fi necesare.
Dintre cartierele Gai şi Bujac, în Gai se înregistrează cele mai mari întârzieri. Pentru fiecare dintre aceste cartiere sunt avansate câte două termene. Este vorba despre termenele optimiste, înaintate de constructori, care estimează finalizarea lucrărilor într-un termen mai scurt, respectiv, termenele estimate în urma analizelor făcute de consultant, potrivit cărora lucrarea va fi finalizată în iunie-iulie 2011. Investiţia va fi finalizată, astfel, potrivit estimărilor consultantului, prima dată în cartierul Sânicolaul Mic, la toamnă – începutul iernii. În cartierul Bujac, termenul ar fi de martie-aprilie 2011, iar în Gai – iunie-iulie 2011.
Firmele de construcţii au avansat, în paralel, termene mai scurte pentru finalizarea lucrării. Potrivit lui Răzvan Popa, sunt „termene optimiste şi suntem destul de sceptici că lucrările vor fi gata”. Pentru Bujac, termenul estimat de constructor a fost luna decembrie, respectiv, pentru Gai a avansat termenul de martie-aprilie.
Întârzierile, însă, sunt datorate în mare parte unor „condiţii neimputabile constructorilor”, ne spune Răzvan Popa. „În Bujac, s-au îregistrat întârzieri din cauza lucrărilor suplimentare neprevăzute. S-a descoperit o ţeavă de azbociment, care a trebuit înlocuită, respectiv, în ceea ce priveşte subtraversările de cale ferată, s-a schimbat legislaţia şi au trebuit respectate normativele. În Gai, s-au făcut unele modificări solicitate de contructor, deoarece pânza freatică se află la o adâncime de 40-50 de centimetri. Dar nu apa ar fi problema, ci solul, care este nisipos, iar la pozarea conductelor, antrenarea nisipului ar fi putut periclita stabilitatea caselor. Problema a fost rezolvată”, ne-a declarat Răzvan Popa, subliniind că soluţia tehnică adoptată, de montare suplimentară a unor filtre speciale, pentru a elimina riscurile legate de stabilitatea clădirilor, a adus la întârzieri: „în loc să avem kilometri de conducte pozate, avem doar câteva sute”.
După experienţa cartierului Bujac, unde s-au întâlnit decalaje majore între finalizarea lucrărilor de canalizare şi demararea celor de reabilitare a drumului, acum s-a reuşit eliminarea acestora.
Investiţia în cadrul proiectului Servicii Municipale are o valoare de aproximativ 70 milioane euro, dintre care 47,2 milioane euro sunt finanţate de Banca Mondială şi Guvernul României şi 23,1 milioane euro reprezintă cofinanţarea de la Primăria Municipiului. După realizarea investiţiei, potrivit informaţiilor furnizate de executivul local, se va extinde reţeaua de canalizare din municipiu, de la aproximativ 68% cât acoperă în prezent, la 97%.
S.B.
Citiți principiile noastre de moderare aici!