Întârzieri la lucrarea de canalizare din cartierul Gai, investiţie realizată pe banii Băncii Mondiale şi ai Guvernului. Şaniterul care ar trebui închis aici, potrivit datelor din contractul semnat cu firmele executante, va mai dura, în varianta optimistă, detaliată ieri de directorul executiv al Direcţiei Tehnice a Primăriei Arad, Răzvan Popa, până la începutul verii. „Estimăm să finalizăm lucarea din Gai la începutul verii, undeva prin 10-15 iunie, adică să dăm drumul la staţiile de pompare, la cele de captare, asfaltul să fie turnat în întregime, urmând să mai rămână de executat doar lucrări la spaţiile verzi şi remedierile impuse”.
Până atunci, însă, drumul e lung şi extrem de anevoios. Cartierul cu cele mai întârziate lucrări din cele trei cuprinse în proiect îşi trece acum în cont patru tronsoane de străzi pe care lucrările nici nu au început măcar. Vina nu este pusă, însă, pe seama constructorului, aşa cum se întâmplă de obicei, ci pe un cumul de probleme.
Cert este că lucrările pe cele patru segmente nu vor demara nici în viitorul apropiat, pentru că încă nu s-a găsit soluţia care va fi aplicată pentru a introduce canalizare aici. Motivul pentru care şantierul s-a împotmolit aici este unul cât se poate de… natural: cele patru segmente de stradă se intersectează toate cu… DN7, drum reabilitat de curând. Una dintre soluţiile de abordare a problemei a fost refuzată din start de Primăria Arad, căci ar fi însemnat ca circulaţia de pe DN7 să fie dirijată prin Arad.
Canalizarea pe cele patru tronsoane de străzi ar trebui să subtraverseze drumul naţional 7, aşa cum este prevăzut în proiect. Doar că terenul din Gai nu permite introducerea conductelor de canalizare alese pentru lucrare, pământul fiind unul nisipos iar nivelul pânzei freatice foarte ridicat. Dacă ţevile de canalizare s-ar introduce la o adâncime de şase metri, aşa cum s-a întâmpat în Sânicolaul Mic, de pildă, solul nu ar rezista iar casele din jur ar fi în pericol de prăbuşire. Adâncimea de 2,5 – 3 metri la care au fost introduse conductele de canalizare în cea mai mare parte din Gai nu este cea recomandată aici, pentru că sistemul folosit pentru introducerea conductelor de canalizare – pipejackingul – nu funcţionază când vine vorba de subtraversarea drumului naţional.
Una dintre soluţiile propuse de consultantul lucrării viza realizarea de tranşee în patru locuri pe drumul naţional 7 pentru introducerea canalizării şi implicit devierea traficului de pe Arad-Deva prin oraş. “Această soluţie este de neacceptat pentru noi. Ar însemna să mutăm tot traficul greu, adică cele 10.000 de TIR-uri care străbat pe zi DN 7 în dreptul Aradului, prin oraş, adică pe Calea Aurel Vlaicu, pe care am reabilitat-o de curând, sau pe Meşterul Manole, punând în pericol casele oamenilor. Iar acest fapt să dureze o lună, două. Nu am putut fi de acord cu această variantă”, ne-a detaliat directorul executiv al Direcţiei Tehnice a Primăriei Arad, Răzvan Popa.
Soluţia Primăriei
Primăria a venit, ce-i drept, la rându-i cu o soluţie pentru a finaliza lucrările din Gai. Înlocuirea conductei cu diametrul de 1500 mm cu cinci mai subţiri, de 350 mm care nu necesită săpături atât de mari în terenul cu probleme din cartier. O astfel de soluţie ar necesita şi realizarea unor cămine de o parte şi de alta a drumului naţional, pentru a nu ridica probleme la momentul la care se va da startul la canalizare. În viziunea executivului, soluţia propusă nu este mai costisitoare decât cea iniţială, imposibil de aplicat, singura problemă importantă pe care o ridică fiind necesitatea de a curăţa mai des conductele, existând în acest caz un risc mai mare de colmatare a celor cinci conducte. “Proiectantul nu şi-a dat încă acordul pentru soluţia propusă de noi”, ne-a prezentat situaţia din prezent Răzvan Popa.
Aşa că Gaiul mai aşteaptă încă varianta care să fie pe placul tuturor.
De acord
Cei de la Drumuri Naţionale au fost, ce-i drept, de acord cu realizarea de tranşee pe DN7 însă devierea circulaţiei prin Arad ar fi fost un calvar pentru locuitorii oraşului.
A.B.D.
Citiți principiile noastre de moderare aici!