ARAD. Cum ar putea crește atractivitatea față de transportul local? Cum s-ar putea tarnsforma un sistem de transport public extrem de înapoiat, cu întârzieri de neimaginat într-unul ca-n occident, modern, digital, la timp? Acestea sunt întrebările care și le-a pus recent consilierul local municipal Dorian Curcanu. Alesul USR a prezentat pentru început, pe scurt, problemele sistemului public de transport în comun, propunând ulterior două soluții.
„La nivelul orașului Arad există probleme majore în ceea ce privește transportul public.
Pe lângă problema tramvaielor și autobuzelor vechi și uzate, o altă mare problema ar fi lipsa de predictibilitate legată de orarul de funcționare, ceea ce face experiența cu transportul în comun extrem de neatrăgătoare. Practic, deși arădenii sunt în stații la timpul afișat pe orar, stau în soare sau în frig, așteptând câte 10-15 minute sosirea unui tramvai care ori întârzie, ori nu respectă orarele. Uneori tramvaiele vin prea repede sau unele nu vin, sărind practic peste o cursă.
În plus, sâmbăta și duminica este mai rentabil să te deplasezi pe jos decât cu tramvaiul, deoarece acesta circulă pe orar de sărbătoare legală. O călătorie de 4 km care ar putea fi făcută cu mașină în 10 minute ajunge să dureze chiar și 45 de minute cu tramvaiul.
Atât de prost a ajuns transportul în comun, încât nici măcar în zilele de meci a echipei UTA când traficul e extrem de aglomerat, arădenii nu mai preferă să folosească tramvaiului sau autobuzul.
De altfel, suntem printre puținele orașe fără transport direct către locuri de interes major, cum ar fi Spitalul Județean, arădenii fiind adesea obligați să dea bani pe taxi în absența unui mijloc de transport care să aibă acces la spital. Practic, ne asemănăm la acest capitol cu transportul din Kosovo al anilor ’80-’90”, acuză alesul USR.
Care ar fi soluțiile? În viziunea lui Dorian Curcanu:
„În ziua de astăzi, majoritatea oamenilor folosesc smartphone-ul și au acces la internet, cu toții știm asta. Având în vedere că deja se instalează panouri de afișaj și dispozitive GPS pe tramvaie, CTP și Primăria Arad ar trebui să încerce și conectarea viitoarelor servere CTP care se vor ocupă de afișajul electronic la aplicația mobilă Google Maps, la fel ca în celelalte orașe din vestul Europei, pentru a vedea în timp real pe smartphone în câte minute ajunge mijlocul de transport. Panourile de afișaj digital din păcate nu sunt suficiente pentru rezolvarea problemei predictibilității unei călătorii.
Totuși, vizualizarea circulației tramvaielor în timp real ar ajută foarte mult pentru ca fiecare om să-și planifice călătoria. De exemplu, un arădean știe că de acasă, pe jos, până în stația de tramvai face câteva minute pe jos, iar prin Google Maps vede cu exactitate dacă tramvaiul are întârzieri sau ajunge la timp. În felul acesta se poate planifică foarte ușor călătoria și economisi timp însemnat, încât tramvaiul să devină din un nou mijloc de transport atractiv pentru arădeni. O altă soluție ar fi ca CTP și Primăria Arad să realizeze o aplicație mobilă proprie prin care arădenii să vadă în timp real pe hartă poziția fiecărui tramvai și timpul necesar pentru a ajunge în stație, care ar fi o soluție și mai bună decât prima”.
Pe scurt, potrivit consilierului municipal „Dacă se dorește digitalizarea orașului, transportul în comun ar trebui să fie printre primele obiective pe lista acestei realizări, nu să fie lăsat la finele priorităților.”
Trimite articolul
XCu coliva!
Problema nu este transportul public , problema este ca e plin de aurolaci, hoti de buzunare iar controlori nu exista.
Tratam dupa ce moare Falcone, Bibartz si Csonka……si bineanteles dupa ce aradenii se vindeca de prostia de a vota mereu PNL!
Jos Mafia Falcă și Godja!!!
-
de ce gojda,mai dobitok?de ce?ce e el de vina ca e mielusel la primarie?torsin batea cu pumnul in masa si aveam n-spe linii si mergea bn tramvalaiele.CINE a redus circulatia?
Luați exemplu Oradea aurolaci ce sunteți