ARAD. Sunt buni? Conduc cu cap sau cu mână de fier destinele celor mai importante instituţii de cultură din Arad? Sunt eficienţi? Au reuşit să-i scoată pe arădeni din casă şi să le aducă zâmbetul pe buze? Au crescut încasările instituţiei şi colaborările cu unităţi similare de prin ţară şi străinătate? Şi-au trecut în cont proiecte europene? Au reuşit să fie colegi cu subordonanţii lor? Poate da, poate nu. Ne vor spune, cu titlu de lege, comisiile care le vor analiza activitatea pe care au desfăşurat-o la cârma instituţiilor cu pricina, comisiile numite în acest sens de Consiliul Local Municipal. E vorba de managerii Teatrului Clasic „Ioan Slavici” şi Filarmonicii de Stat Arad, care vor fi evaluaţi conform unui regulament aprobat de consilierii locali în şedinţa ordinară de săptămâna trecută.
Cât de dure sunt verificările, greu de spus. Dar merită aruncat un ochi peste comisiile care vor nota activitatea de peste ani a celor doi şefi. Cu menţiunea că, oricum, la baza evaluării stă raportul de activitate întocmit de manageri.
Pentru directorul teatrului, comisia de evaluare anuală va fi formată din Bognar Levente (viceprimarul al Aradului), Mariana Cismaşiu (consilier local), Daniel Vulcu (managerul Teatrului “Regina Maria” Oradea), Maria Adriana Hausvater (managerul Teatrului Naţional Timişoara), Balasz Attila (managerului Teatrului Maghiar “Csiki Gergely” Timişoara) şi Cristian Haiduc (prorector al Universităţii de Vest “Vasile Goldiş” Arad).
Comisia de evaluare finală, pentru cei trei ani în fruntea teatrului va avea, în mare parte, aceeaşi componenţă, cu diferenţa că Mariana Cismaşiu (consilier local) va fi înlocuită de Cătălin Lazurcă (consilier local şi preşedintele Comisiei de cultură a Consiliului Local Municipal Arad).
În cazul în care rezultatul evaluării va fi nesatisfăcător, adică managerul va fi notat sub 8, CLM va organiza un concurs pentru desemnarea unui nou manager, în perioada 8 octombrie – 17 noiembrie 2014. Caz greu de anticipat, la noi, în Arad.
Varianta pentru Filarmonică
Pentru managementul Filarmonicii de Stat Arad, regulamentul de evaluare este, în mare parte, identic cu cel elaborat pentru evaluarea managementului teatrului.
Însă, la Filarmonică, evaluarea anuală va avea loc în perioada 25-28 februarie, iar evaluarea finală între 19-22 mai. Pentru acest director, comisia de evaluare anuală va fi formată din Bognar Levente (viceprimarul municipiului Arad), Mariana Cismaşiu (consilier local), Ana Maria Dragoş (managerul Centrului Cultural Arad), Albert Todor (managerul Filarmonicii de Stat Oradea), Peter Hugel (managerul Complexului Muzeal Arad), şi Cristian Haiduc (prorectorul Universităţii de Vest “Vasile Goldiş” Arad).
Şi în acest caz, dacă rezultatul evaluării managerului va fi nesatisfăcător, CLM va organiza concurs pentru desemnarea unui nou manager în perioada 16 iunie – 28 iulie 2014. Ca şi în cazul anterior, în acest caz varianta de mai sus e greu de crezut.
În spatele scenei
Managerul Teatrului Clasic “Ioan Slavici” este, din decembrie 2011, actorul Bogdan Costea, în timp de Filarmonica de Stat este condusă, din octombrie 2011, de compozitorul Alin Văcean. Dacă Filarmonica şi Teatrul par instituţii care îşi deschid tot mai mult porţile pentru publicul larg, în spatele uşilor închise, relaţiile între conducere şi cei care aduc zâmbetul pe feţele arădenilor par tot mai încordate. Dar e greu de crezut că cei din comisii vor fi interesaţi de realitatea din spatele ficţiunii. Pentru că – nu-i aşa – la ce bun am crea poveşti, dacă nu să murim pentru ele? În cazul pe care îl prezentăm, s-ar putea ca nici cifrele să nu conteze la evaluare căci actul cultural are nevoie, încă, în România, de o mână serioasă de ajutor financiar.
Citiți principiile noastre de moderare aici!