1. „Activitatea desfășurată în cadrul spitalului are ca obiectiv principal satisfacerea maximă a cerințelor și așteptărilor pacienților și aparținătorilor acestora.” Așa scrie în proiectul dumneavoastră de management. În ce măsură credeți că se realizează în prezent acest obiectiv?
CARMEN LUCUŢA. Într-o măsură mai mare decât până acum. În proiectul meu de management mi-am propus să schimbăm de la lună la lună, în mai bine, condițiile din Spitalul Clinic Județean de Urgență Arad. Așa cum bine știți, spitalul nostru este pavilionar, funcționează în zece locații diferite – atât în municipiu, cât și pe raza județului. Unele dintre clădirile în care funcționează secții sunt vechi și în stare avansată de degradare pentru că au fost revendicate iar legea nu ne permite să investim în ele. Mai mult decât atât, acest sistem pavilionar are, în unele cazuri, circuite deficitare pentru medici, pacienți și aparținători, precum și spații de investigații și tratament insuficiente. Noi, Consiliul Județean Arad, Primăria Municipiului Arad, comunitatea locală, depunem eforturi considerabile pentru a putea reabilita secțiile problemă. Ne dorim ca în următorii ani, pacienții din Arad să nu meargă să se trateze la spitale din alte județe sau străinătate. Începem această reconstrucție cu secția de Cardiologie.
În ceea ce privește aparatura medicală se fac eforturi mari. De curând, din fondurile de la Consiliul Județean Arad și din veniturile proprii ale spitalului s-a achiziționat un aparat RMN. Avem computer tomograf, mamograf, laparoscoape, ecografe, video-endoscop, dotarea necesară pentru blocul operator oftalmologie – aparatură performantă pentru ca medicii să poată oferi pacienților servicii medicale de bună calitate. Bineînțeles că la acest capitol mai sunt multe de cumpărat, dar, așa cum spuneam, încercăm să le achiziționăm pe rând.
2. Printre problemele critice ale spitalului, menționați – în același document – „lipsa organizării în cadrul Secției Clinice Cardiologie a Unității de Supraveghere și Tratament Avansat al Pacienților Cardiaci Critici (USTAC)”. În urmă cu puțin timp s-a vorbit public despre înființarea/ revigorarea acestei Unități. Ce șanse de reușită există? Ce ar însemna asta pentru pacienții cardiaci din Arad?
CARMEN LUCUŢA. Șansele de reușită sunt mari. Toți lucrăm acum la acest proiect. Pacienții cardiaci vor fi tratați la standarde actuale, cu aparatură modernă, într-o secție lărgită și complet refăcută. Secţia Clinică Cardiologie a Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Arad este acum departe de a corespunde cerinţelor moderne ale specialităţii. Atât amenajarea, cât şi dotarea secţiei trebuie mult îmbunătăţite pentru a permite optimizarea funcţională, oferirea unor condiţii hoteliere satisfăcatoare pentru pacienţi, oferirea unor servicii care să crească speranţa de viaţă a pacienţilor şi calitatea vieţii acestora după externare. Pentru a pune în practică acest proiect, trebuie să parcurgem formele legale de modificare a structurii organizatorice. Urmează mai apoi reamenajarea şi dotarea adecvată a secţiei de cardiologie, nucleul esenţial în jurul căruia se pot structura compartimentele supra-specializate și, bineînțeles, asigurarea personalului specializat.
Compartimentul va fi extrem de important și util pentru arădenii care se confruntă cu probleme cardiace deoarece ar beneficia, aici, de toate intervențiile medicale necesare, fără să mai fie nevoiți să apeleze la clinici private sau să plece în alt oraș sau chiar în altă țară. Ținând cont de numărul ridicat al arădenilor care suferă de boli cardiace, consider că înființarea compartimentului va fi un plus pentru întreaga comunitate locală dar și pentru pacienți din alte județe, care vor putea apela la serviciile noastre.
3. Secția Cardiologie reprezintă unul din punctele importante ale proiectului dvs. de management. Vorbiți chiar de înființarea Compartimentului de Cardiologie Intervențională. Să nu uităm că un astfel de „Compartiment” (din păcate, inaccesibil celor care nu au bani) există deja în incinta spitalului sub numele „Cardiolife”. Îi veți face concurență sau vă gândiți la o modalitate prin care spitalul să poată „prelua” clinica privată?
CARMEN LUCUŢA. Desigur, „Cardiolife” a dovedit calitatea excepțională a actului medical în domeniul Cardiologiei Intervenționale. Deși în acest moment nu avem finalizată o direcție, vă pot spune că dorim să putem valorifica experiența profesională a „Cardiolife” pentru a oferi servicii de calitate pacienţilor din sistemul public şi pentru a putea accesa fondurile pe Programul Naţional. Dar aceste proiecte nu se pot realiza de azi pe mâine.
4. Pe lângă reorganizarea Secției Cardiologie, v-ați mai propus două mari obiective: *planificarea și organizarea serviciilor medicale în sistem informatic integrat și *implementarea la nivelul tuturor structurilor spitalului a controlului intern managerial. Detaliați succint aceste obiective!
CARMEN LUCUŢA. Planificarea și organizarea serviciilor medicale în sistem informatic integrat va duce la îmbunătățirea activității spitalului deoarece va deschide atât pentru factorii de decizie, cât şi pentru utilizatorii uzuali, un alt orizont asupra informaţiilor din sistem, o altă stăpânire a fenomenului economic prin eliminarea risipei şi, nu în ultimul rând, o mai bogată paletă de informaţii la îndemână atunci când se impune luarea unor decizii.
O altă problemă pe care am selectat-o se referă la controlul intern. Primul pas pe care deja l-am pus în aplicare constă în instruirea tuturor șefilor de structuri din cadrul spitalului cu privire la managementul structurii pe care o conduce. Dacă acesta va fi aplicat corespunzător va duce la îmbunătățirea serviciilor medicale, precum şi la realizarea unui management eficient al riscurilor şi a administrării patrimoniului în condiţii de eficienţă, eficacitate şi economicitate. Acest control intern nu trebuie văzut ca o operațiune de verificare, ci ca o funcție managerială.
5. Sunteți printre puținii manageri de spital din țară care nu este medic. Care credeți că sunt principalele dvs. atuuri în fața medicilor?
CARMEN LUCUŢA. Într-adevăr, sunt de profesie economist. Nu cred că un spital trebuie să aibă manager neapărat un medic. Munca în echipă este cea mai importantă, iar în echipa noastră există un director medical, medic fiind, care coordonează activitatea medicală și, bineînțeles, avem șefi de secții/ compartimente/ servicii, care își aduc aportul în managementul structurilor medicale. Rolul meu este să asigur buna funcționare a întregii unități spitalicești, fie că ne referim la partea de personal, fie la partea de imobile și aparatură. Consider că principalele atuuri sunt tocmai profesia și experiența de 16 ani dobândită în cadrul spitalului arădean.
6. Nu puteți face nimic de una singură. Care dintre colaboratorii dvs. – instituții și persoane, superiori și subalterni – credeți că sunt cei mai importanți?
CARMEN LUCUŢA. Toți colaboratorii mei sunt foarte importanți pentru mine. Nu pot face o ierarhizare. Sigur, cel mai important partener este Consiliul Județean Arad fiindcă este ordonatorul nostru de credite și ne sprijină pentru a cumpăra aparatura medicală modernă de care avem nevoie. Mă bucur că și Primaria Arad este alături de noi, cu investiții importante pentru secțiile medicale care funcționează în clădirile date în administrare de către aceasta. Sunt încântată de implicarea societății civile în proiectele spitalului, de faptul că tot mai mulți arădeni înțeleg să fie activi și să aibă inițiativă ca Spitalul Clinic Județean de Urgență Arad să fie așa cum ne dorim cu toții. În proiectele noastre primim sprijin și de la Casa de Asigurări de Sănătate și Direcția de Sănătate Publică, precum și de la asociațiile profesionale. Cât despre secretul reușitei, consider că acesta este, cu siguranță, munca în echipă. Sunt importanți atât superiorii, cât și subalternii. Un manager tenace trebuie să înțeleagă că are de învățat de la fiecare om în parte.
Citiți principiile noastre de moderare aici!