Începând de la 1 mai 2015, serviciile medicale se acordă prin utilizarea cardului naţional de asigurări de sănătate, cu excepţia situaţiilor în care asiguraţii nu pot prezenta sau utiliza cardul. Astfel sună informarea pe care Casa de Asigurări de Sănătate Arad a prezentat-o atât furnizorilor de servicii medicale, cât şi beneficiarilor asiguraţi, încă din 30 aprilie, pe site-ul instituţiei. Potrivit Ordinului MS/CNAS nr.557/246/29.04.2015, folosirea cardului de sănătate e obligatorie doar pentru cei care au cardul activat şi în situaţiile în care cardul e recunoscut în sistemul informatic. Asiguraţii care nu au card, care nu şi-au activat cardul sau al căror card nu e „văzut” de sistem, pot beneficia de servicii medicale la fel ca până acum. Furnizorul de servicii trebuie doar să le verifice (online) calitatea de asigurat, printr-o simplă accesare a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (fost SIUI). Introducerea CNP-ului pacientului şi răspunsul web al programului durează mai puţin de un minut. Astfel stau lucrurile în teorie. Aşa ar trebui să se întâmple. Dar, ca de obicei, practica ne omoară!
„Din 1 mai 2015 consultaţiile se fac numai pe bază de card.” Acesta este mesajul cu care şi-a întâmpinat pacienţii (tocmai) Cabinetul de oncologie din cadrul Policlinicii Municipale din Arad. Afişul a stat pe uşa cabinetului până marţi după-masa. Cu ce efect? Cu inducerea stării de disperare şi agitaţie în rândul pacienţilor. Dar nu numai aici s-au înregistrat pacienţi nemulţumiţi.
Interpretare abuzivă
„La aproape o săptămână de la anunţarea repetată a furnizorilor cu privire la modificările legislative care stipulează în mod explicit că acordarea serviciilor medicale, medicamentelor şi dispozitivelor medicale nu poate fi restricţionată pentru asiguraţii care nu pot prezenta/utiliza cardul naţional de sănătate, se înregistrează situaţii în care aceste dispoziţii legale nu sunt puse în aplicare. Am fost sesizaţi în acest sens de pacienţi care, dintr-un motiv sau altul, nu au intrat în posesia cardului naţional şi care, pentru a-şi obţine drepturile conferite de calitatea de asigurat, se văd nevoiţi să amâne prezentarea la medic, pentru că, dintr-o interpretare abuzivă, nu sunt primiţi la consultaţie fără card. Şi tocmai în Policlinica Municipală Arad, şi nu oriunde, ci la cabinetul de specialitate oncologie s-a găsit şi marţi, 5 mai 2015, ora 16,00, un anunţ, care îngrijorează şi pune pe drumuri pacienţi aflaţi în evidenţe cu afecţiuni oncologice. Anunţul, retras acum, era contrar tuturor informărilor comunicate de la nivelul CNAS, MS, CAS Arad şi nu în ultimul rând, de însăşi conducerea Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Arad, în cadrul căruia funcţionează acest cabinet medical sub coordonarea cunoscutului dr. Szekely” – precizează Bianca Găicean, director contractări în cadrul CAS Arad.
Două zile în cifre
La recomandarea medicului sau din proprie iniţiativă, nu mai puţin de 3.715 arădeni s-au prezentat, luni şi marţi, la Casa de Asigurări de Sănătate pentru a intra în posesia cardurilor. Sunt mulţi, dar totuşi puţini dacă raportăm numărul lor la totalul cardurilor returnate CAS de către Poştă: 20.072. Mai sunt, aşadar, peste 15.000 de arădeni care trebuie să-şi ridice cardurile. Dar sunt şi oameni care nu le doresc. 72 de persoane au refuzat cardul de sănătate din motive religioase sau de conştiinţă. Alţi 1.755 de arădeni au descoperit că documentul personalizat conţine date eronate şi au solicitat eliberarea unor noi carduri. 110 asiguraţi au declarat că au pierdut cardul şi, în acest caz, vor suporta cheltuielile pentru eliberarea unui duplicat. În primele două zile ale acestei săptămâni, CAS Arad a eliberat 200 de adeverinţe de înlocuire a cardului.
Astfel se prezintă, în cifre, cele două zile în care sistemul de utilizare a cardului de sănătate a încercat să funcţioneze.
Sistem blocat
Luni, sistemul s-a confruntat cu „sindromul nopţii de revelion”, când reţelele de telefonie mobilă se blochează. Niciun card nu a putut fi activat iar, în unele cazuri, nici cardurile activate nu au fost recunoscute de sistem. Totuşi, medicii le-au acordat pacienţilor consultaţii şi, acolo unde a fost cazul, le-au prescris reţete pentru medicamente. Cu teama că nu vor fi plătiţi pentru serviciile prestate sau că vor trebui să plătească pentru medicamentele prescrise. O teamă nejustificată, susţine conducerea CAS Arad.
Medici care şi-au înţeles menirea
„Remarcăm multe exemple pozitive, de medici care au înţeles că este prioritar să verifice calitatea de asigurat a pacientului, prin mijloacele utilizate şi până acum, medici care şi-au înţeles menirea şi care, în funcţie de situaţia concretă a fiecărui asigurat, au acordat serviciile medicale, fără a condiţiona acest demers de prezentarea cardului naţional. Nominalizez în acest context cabinetul medical patronat de dr. Adrian Dărăbanţiu care, deşi – inclusiv luni – a adus unele critici sistemului cardului naţional, a demonstrat că, atunci când trebuie să îşi exercite profesia, ştie să procedeze corect şi legal, fără a împovăra nejustificat asiguraţii, aşa cum ne-am aştepta, de altfel, de la toţi furnizorii care desfăşoară activitatea în cadrul sistemului de asigurări de sănătate şi în special de la cei care au în grijă pacienţi cu afecţiuni cronice, precum cele oncologice prevăzute în Programele Naţionale de Sănătate” – punctează dr. Gheorghe Domşa, preşedinte-director general al CAS Arad.
DIANA DUŢU
diana.dutu@russmedia.ro
Citiți principiile noastre de moderare aici!