Cărţile de muncă au păstrat într-însele timp de decenii întregi toată activitatea angajatorilor. Au fost documente – mărturie privind plata anumitor drepturi ce li se cuveneau angajaţilor în funcţie de vechime şi venit. De la 1 ianuarie 2011, însă, cărţile de muncă vor deveni o simplă istorie.
Fără înscrisuri
Practic, de anul viitor Inspectoratul Teritorial de Muncă nu va mai gestiona cărţile de muncă acestea urmând să se întoarcă la angajatori sau angajaţi, în funcţie de protocolul stabilit în fiecare caz cu ITM. „Practic vorbim despre desfiinţarea carnetelor de muncă de acum înainte. Datele înscrise până în prezent au fost scanate şi se află într-un program electronic naţional, iar de acum înainte nu se vor mai face înscrisuri în aceste documente”, a explicat inspector şef ITM Arad, Ovidiu Jugu.
Scapă de comision
Prin această procedură angajaţii vor avea de câştigat. Pe de o parte nu se vor mai face drumuri lunare la oficiile ITM judeţene pentru întregistrarea modificărilor în cărţile de muncă, iar pe de altă parte va dispărea şi comisionul de gestionare a acestor documente. „Este normal ca şi comisionul perceput de noi să fie desfiinţat dat fiind faptul că nu ne vom mai ocupa de cărţile de muncă. Până în acest moment se încasa un comision de 0,75% sau de 0,25% de la angajatori. Procentul era diferenţiat, fiind mai mare pentru acei angajatori cărora le făceau inspectorii noştri înscrierile în cărţile de muncă, şi mai mic pentru cei care deţineau ei cărţile de muncă”, a mai spus Jugu.
Atenţie la declaraţie!
De partea cealaltă Mihaela Vasil, directorul executiv al Casei Judeţene de Pensii Arad, atrage atenţia asupra importanţei declaraţiei lunare care se depune la Casa de Pensii. „Vechimea dar şi drepturile angajaţilor se vor calcula, de acum înainte, doar în baza declaraţiei lunare pe care au oblgaţia să o depună angajatorii la Casa de Pensii. În aceste condiţii este esenţial ca angajatorii să completeze cu maximă atenţie aceste declaraţii, deoarece ele vor fi singura mărturie prinvind munca şi venitul angajaţilor”, punctează Vasil.
Sfaturi
Directorul Casei Judeţene de Pensii Arad îi sfătuieşte pe angajatori şi angajaţi să completeze în continuare cărţile de muncă, după ce le vor primi, pentru a exista o modalitate de verificare a înscrisurilor din declaraţii.
A.P.
Citiți principiile noastre de moderare aici!