S-a votat pentru peste 600 de biciclete. În CLM. Consilierii locali au ridicat mâna, la ultima şedinţă CLM din mandatul lor, pentru aprobarea studiului privind implementarea sistemului de închiriere biciclete (bike-sharing), intitulat „Studiu pentru implementarea unui sistem de mobilitate nemonitorizat, modern, ecologic şi durabil în municipiul Arad”. Un studiu pe trei etape, care la final ar aduce în Arad nu mai puţin de 610 biciclete de închiriat pentru arădeni, dar mai ales pentru cei care ar dori să ne viziteze oraşul, în cazul în care o astfel de cerere va exista.
În expunerea de motive se arată faptul că „Aradul dispune în prezent de o amplă infrastructură de piste de biciclete, care permite şi, în acelaşi timp, impune administraţiei locale promovarea ciclismului prin cele mai moderne mijloace şi stimularea cetăţenilor în sensul utilizării pe scară largă a acestui mod de transport economic, ecologic şi sănătos”. Deşi nu se vorbeşte de erorile imense create de executanţii mega-pistei de biciclete şi de faptul că aceasta este improprie destinaţiei pentru care a fost creată, hotărârea vorbeşte de faptul că „reţeaua de piste de biciclete recent creată, în lungime totală de 132,7 km, a fost concepută astfel încât să acopere optim suprafaţa urbană, legând între ele toate cartierele municipiului şi interconectând aria periurbană, zona de agrement Parcul Lunca Mureşului, Faleza Mureşului şi zona centrală”. Dar şi de faptul că „există toate condiţiile pentru implementarea unui sistem modern de închiriere a bicicletelor”. Justificarea indicată în proiect face referire la faptul că „introducerea unor servicii de transport cu bicicleta s-a dovedit o soluţie viabilă în oraşele din Europa şi nu numai, cu impact pozitiv asupra condiţiilor de trafic şi asupra mediului înconjurător, prin asigurarea unei alternative sănătoase de transport, dar şi de petrecere a timpului liber”.
Modelul de administrare
Studiul pentru implementarea unui sistem de închiriere biciclete în Municipiul Arad (bike-sharing), elaborat în cadrul proiectului „Dezvoltarea comună a pistelor de biciclete în Arad şi Gyula”, finanţat prin Programul de Cooperare Transfrontalieră Ungaria – România 2007 – 2013, a propus un plan pentru crearea unui sistem de tip bike-sharing în Arad, un model pentru administrarea şi operarea sistemului şi etapele pentru implementarea acestuia.
Se propune un mod de transport format dintr-o reţea de staţii care să asigure legătura dintre centrul oraşului şi celelalte puncte urbane cheie.
Studiul care recomandă un model pentru administrarea şi operarea sistemului în Arad include un rezumat al condiţiilor existente în Arad, o estimare a numărului de biciclişti şi a numărului de potenţiali utilizatori ai serviciului, o prezentare a mecanismelor de finanţare, precum şi a modalităţilor de implementare, organizare, funcţionare şi mentenanţă a serviciului de bike-sharing în municipiu.
Trei etape
Tot acolo se arată că Municipiul Arad dispune în momentul de faţă de o infrastructură de piste de biciclete care cuprinde: o reţea de piste de biciclete în lungime totală de 120,2 km, 88 locuri de popas, dotate cu rastele pentru biciclete, bănci, coşuri pentru colectarea gunoiului stradal şi 16 compresoare, o reţea care a fost realizată prin proiectul ,,Amenajare piste de biciclete în Municipiul Arad”, finanţat prin Programul Operaţional Regional 2007 – 2013 – lucrări finalizate la 31 decembrie 2015. La aceasta s-ar adăuga o reţea de 12,5 km de piste de biciclete pe Faleza Mureşului, realizată din bugetul local, dar care nu e nici pe departe finalizată. Ce urmează după ce aceste piste vor fi gata? Etapa I prevede amplasarea unui număr de 21 de staţii şi achiziţionarea a 210 biciclete, etapa a II-a vizează extinderea sistemului implementat în prima etapă cu încă 20 de staţii şi 200 de biciclete şi mărirea capacităţilor staţiilor din centrul oraşului, în timp ce etapa a III-a propune extinderea sistemului implementat în a doua etapă cu încă 14 staţii şi cu 200 de biciclete şi redimensionarea staţiilor din centrul oraşului. Totuşi, în hotărâre se menţionează faptul că „decizia privind extinderea sistemului în etapele ulterioare va depinde de succesul înregistrat în prima etapă şi de fondurile disponibile” şi faptul că „succesul sistemului este măsurat de obicei prin reacţia publică pozitivă, creşterea cererii şi expansiunea zonelor în care se asigură serviciul”.
Cum va funcţiona sistemul? Pe baza unor carduri inteligente reîncărcabile, care ar trebui corelate cu sistemul de taxare automată a biletelor (e-ticketing) ce urmează a fi implementat pentru mijloacele de transport în comun.
Cât ne va costa?
Estimarea costurilor de implementare a sistemului, incluzând construirea, instalarea, managementul şi întreţinerea acestuia, se va face, însă, doar la faza studiului de fezabilitate. După identificarea surselor de finanţare, următorul pas îl va constitui elaborarea documentaţiei tehnico-economice a obiectivului de investiţii şi a proiectului tehnic, care vor cuprinde estimarea costurilor pentru toate cele trei etape de implementare. Şi doar apoi se va trece la implementare. Până atunci, arădenii rămân cu biciclete lor. Oricum sunt tot mai mulţi biciclişti… pe trotuare.
Citiți principiile noastre de moderare aici!