O invitație de participare la o procedură de atribuire a unui contract relevă planurile mari pe care Primăria Arad le are, cel puțin pe hârtie, atunci când vine vorba de transportul în comun. Invitația a fost făcută deja de Primăria Arad și vizează participarea la procedura de atribuire a contractului de achiziție publică având ca obiect „Servicii de întocmire «Studiu și analiză fluxuri de pasageri care utilizează transportul în comun»”, un proiect ce ar urma să se realizeze pe bani de la bugetul local.
Trei proiecte mari
30 de zile ar avea la dispoziție câștigătorul procedurii să realizeze studiul cu pricina.
Cei care vor să realizeze acest studiu trebuie să țină cont, însă, de o serie de proiecte pe care Primăria Arad le are în vedere. Iar acestea, trei la număr, sunt foarte stufoase. În caietul de sarcini care a stat la dispoziția firmelor interesate se face referire la următoarele proiecte: „Modernizarea sistemului de transport public cu tramvaiul în Municipiul Arad – tronsonul strada Pădurii (între strada Abatorului și strada Condurașilor)” – proiect complex; „Amenajare traseu de transport public de călători cu autobuzul, care să asigure legătura pe arterele urbane între zona UTA și strada Ștefan Cel Mare”- proiect complex; „Modernizare sistem de transport public cu tramvaiul în Municipiul Arad, traseu Piața Podgoria – Pasaj Micălaca- Micălaca Zona 300” – proiect simplu.
Alte zeci de subplanuri
Toate aceste trei mega proiecte includ o serie de proiecte mai mici, cum ar fi modernizarea traseului de transport public electric, achiziţia a opt tramvaie vagon de capacitate medie, crearea de sisteme integrate pentru călători, e-ticheting, achiziţie de zece autobuze electrice, construirea de staţii de alimentare a autobuzelor electrice, construirea şi modernizarea staţiilor de autobuz clasice, construirea de piste de biciclete, crearea sistemului de închiriere biciclete, plantarea de aliniamente de arbori şi arbuşti pe traseele propuse etc. Mai exact, zeci de planuri care dacă ar fi puse în practică serios ar schimba radical sistemul de transport public din Arad.
Până atunci, însă, au fost chemaţi să îşi depună dosarul cei interesaţi de studiul care va indica fluxurile de pasageri din transportul public arădean. Cei care vor câştiga procedura vor trebui să realizeze următoarele: culegere date pentru a stabili cererea şi oferta de transport a municipiului (date demografice, socio-economice, număr vehicule, desfăşurare de anchete în trafic pentru obţinerea de date despre comportamentul de deplasare şi volumele de trafic etc.), prelucrarea acestor date pentru stabilirea modelului de transport pentru municipiu, previzionarea fluxurilor pe zone de intervenţie, propunerea planului de acţiune, indicarea modurilor care trebuie adoptate în cadrul proiectelor selectate pentru îmbunătăţirea traficului în municipiu, propunerea și justificarea măsurilor prin care se estimează că se va ajunge la o reducere a fluxurilor de trafic rutier motorizat. Iar peste toate acestea, firma care ar urma să realizeze studiul în cauză ar trebui să estimeze cât mai precis posibil care ar fi reducerile de emisii de echivalent de CO2.
Din acest studiu ar trebui să rezulte în primul rând impactul măsurilor propuse prin proiect privind transferul unei părți din cota modală a transportului individual către transportul public și modurile nemotorizate de transport.
Ce se va număra?
Firma care va realiza studiul va trebui să colecteze date dar și să realizeze anumite măsurători în locații specifice. Despre ce măsurători este vorba? Despre fluxurile de pasageri care utilizează transportul în comun, despre fluxurile de pietoni și bicicliști, despre numărul, tipul și viteza medie a vehiculelor ori numărul, viteza medie și frecvența mijloacelor de transport în comun și nu numai.
Trei ofertanţi, un câştigător
Oferta făcută de Primăria Arad a fost tentantă pentru trei firme. Una dintre acestea a fost aleasă drept câştigătoare iar, potrivit reprezentanților Municipalităţii arădene, după ce se va obţine avizul de pa Trezoreria Arad, va fi semnat contractul de servicii.
Citiți principiile noastre de moderare aici!