Toamna vine cu reforme cu impact în activitatea financiar-contabilă a companiilor. Unele reforme au deja aplicabilitate de la 1 noiembrie, iar unele reforme au aplicabilitate de la 1 Ianuarie 2024.
Redăm mai jos care sunt modificările pe care Guvernul le-a impus.
A. Microîntreprinderi
Potrivit modificărilor, începând cu 1 ianuarie 2024, microîntreprinderile vor fi taxate astfel:
• 1%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri care nu depășesc 60.000 euro inclusiv și care nu desfășoară activitățile prevăzute la punctul următor;
• 3%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri peste 60.000 euro; sau desfășoară activități, principale sau secundare, corespunzătoare codurilor CAEN din domeniul IT: 5821, 5829, 6201, 6209; CAEN-uri din domeniul HORECA: 5510, 5520, 5530, 5590, 5610, 5621, 5629, 5630; CAEN 6910 privind activități juridice; CAEN-uri din domeniul medical: 8621, 8622, 8623, 8690.
În cazul în care pe parcursul unui an fiscal veniturile realizate depășesc nivelul celor 60.000 euro sau microîntreprinderea începe să desfășoare activități în domeniile enumerate mai sus cota de 3% se aplică începând cu acel trimestru (și pentru celelalte activități în afara celor corespunzătoare acestor coduri CAEN). Aceasta e valabilă și în cazul contrar, în care nu se depășește acest prag, sau nu se desfășoară aceste activități, microîntreprinderea aplică cota de impozitare de 1%, începând cu acel trimestru.
La calculul acestei limite se are în vedere suma cumulată de la începutul anului, iar cursul de schimb este cel valabil la închiderea exercițiului financiar precedent.
*Companiile din domeniul IT, construcții, agricultură, industria alimentară și contractele de activitate sportivă.
* Se limitează facilitățile fiscale pentru cei din domeniul IT și se mențin scutirile pe veniturile din salarii din domeniul construcțiilor și din agricultură, pentru partea de salarii de până la 10.000 lei/lună. Scutirea de odinioară se aplică acum doar pentru un contract de muncă, la un singur angajator, pentru sumele din venitul brut lunar de până la 10.000 lei inclusiv. Partea din venitul brut lunar ce depășește 10.000 lei nu beneficiază de facilități fiscale; Se aplică începând cu veniturile obținute în luna noiembrie 2023.
Se uniformizează facilitățile privind CAS începând din 1 noiembrie 2023. Pentru salariații din domeniul IT se vor aplica aceleași reguli privind cotele CAS ca și pentru salariații din domeniul construcțiilor și agricultură, și anume: vor datora o cotă redusă de CAS – cota de 25% minus cota de contribuții la pensii private – pilon II, adică 3.75% în 2023 și 4.75% începând cu 2024, pentru partea de venit brut de până la 10.000 lei. Pentru ceea ce depășește sume de 10.000 lei se va datora cota normală de 25%.
*Sunt eliminate facilitățile pentru angajatorii din domeniul construcțiilor și agricultură privitoare la scutirile de CASS pentru partea din veniturile brute de până la 10.000 lei/lună începând cu veniturile lunii noiembrie 2023, precum și scutirile referitoare la contribuția asiguratorie pentru muncă.
*În ce privește contractele de activitate sportivă, baza de impozitare se determină prin scăderea din venitul brut a contribuției de sănătate. În prezent impozitul se aplica la venitul brut.
Următoarele prevederi sunt reglementate începând cu 1 ianuarie 2024:
B. PFA – activități independente
Noutatea în cazul PFA-urilor se referă la introducerea unui plafon la CASS la 60 de salarii minime, respectiv PF va datora sănătate la nivelul a 6 salarii minime, și în cazul în care nu le obține.
Astfel, persoanele care au venituri din activități independente vor avea un nou plafon pentru plata CASS de 10%. Acestea ar urma să plătească 10% la veniturile nete dacă au sub 60 de salarii minime. Dacă au mai mult, atunci va fi plafonat la cele 60. Iar dacă obțin sub 6 salarii minime, vor datora contribuția aferentă la 6 salarii minime.
La contractele de activitate sportivă, se va reține la sursă CASS și în cazul în care valoarea contractului este mai mică decât nivelul a 6 salarii minime brute, urmând ca beneficiarul venitului să depună Declarația Unică și să plătească diferența de CASS.
C. Taxarea companiilor mari
Începând cu anul fiscal 2024 se va institui impozitul minim pe cifra de afaceri. Astfel, companiile care au realizat în anul precedent o cifră de afaceri de peste 50 milioane euro, iar în anul curent de raportare determină un impozit pe profit mai mic decât impozitul minim pe cifra de afaceri, vor datora un impozit pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri.
Impozitul minim pe cifra de afaceri se determină prin aplicarea unui procent de 1% asupra unei baze de impozitare, care este egală cu: venituri totale – venituri scutite – achiziția de active – amortizarea activelor achiziționate începând cu 1 ianuarie 2024.
D. Alte prevederi
Veniturile persoanelor fizice a căror sursă nu poate fi dovedită se impozitează cu 70%
Începând cu data de 01 iulie 2024, se propune modificarea cotei de impozit pentru veniturile realizate de persoanele fizice a căror proveniență nu poate fi dovedită, prin introducerea unei cote de 70% aceasta având ca scop creșterea conformării voluntare a contribuabililor, cu implicații favorabile asupra creșterii încasărilor bugetare.
Începând cu 1 ianuarie 2024 se instituie un alt impozit suplimentar în anumite domenii. Acesta se referă la un impozit suplimentar de 0.5% din cifra de afaceri pentru persoanele juridice care desfășoară activitatea în sectoarele petrol și gaze naturale, precum și un impozit suplimentar de 1 și 2 % din cifra de afaceri pentru instituțiile de credit – IFN, bănci.
*Tichetele de masă se vor impozita suplimentar cu cota de 10 %
Pentru tichetele de masă și voucherele de vacanță se prevede impunerea suplimentară cu o cotă de 10%, reprezentând contribuția la sănătate. Impozitul suplimentar se calculează prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut din care se deduce contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată și reținută la sursă.
*Factura electronică în România
Se introduce obligativitatea facturii electronice începând cu 1 ianuarie 2024 pentru tranzacțiile B2B (business to business). Fiecare companie trebuie să-și analizeze programele informatice prin care emit facturi pentru a vedea dacă au capacitatea de a transmite facturile în mod automat în sistemul RO e-Factura, și dacă pot descărca facturile primite. Începând cu 01.07.2024, pentru operațiunile realizate între persoane impozabile stabilite în România, sunt considerate facturi numai facturile electronice. Astfel, nu se va mai putea deduce TVA de pe factura emisă pe format hârtie. Termenul de transmitere al facturilor va fi de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii, sau de la data prevăzută de Codul fiscal pentru emiterea facturii. Nerespectarea acestui termen va rezulta în contravenții.
Exporturile de bunuri și livrările intracomunitare de bunuri sunt exceptate de la obligația raportării facturilor în sistemul RO e-factura. Importurile și achizițiile intracomunitare de bunuri se vor declara în sistemul RO e-factura doar pentru cumpărările de bunuri cu risc fiscal ridicat.
*Impozit extra pentru bunurile mobile si imobile cu valoare mare
Sunt obligate la plata impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare persoanele fizice care au în proprietate sau proprietate comună clădiri rezidențiale situate în România dacă valoarea impozabilă a clădirii, calculată potrivit art. 457, depășește 2.500.000 lei; persoanele fizice și persoanele juridice care au în proprietate autoturisme înmatriculate sau înregistrate în România a căror valoare de achiziție individuală depășește 375.000 lei. Impozitul se datorează pe o perioadă de 5 ani începând cu anul fiscal în care are loc predarea-primirea autoturismului sau pentru fracțiunea de ani rămasă până la împlinirea perioadei de 5 ani de la această dată pentru cele la care predarea-primirea autoturismului a avut loc anterior. Suma se calculează astfel:
• în cazul proprietăților reprezentând clădiri rezidențiale, prin aplicarea unei cote de 0,3% asupra diferenței dintre valoarea impozabilă a clădirii comunicată de către organul fiscal local prin decizia de impunere și plafonul de 2.500.000 lei. Termen de declarare și plată – 30 aprilie pentru anul fiscal curent;
• în cazul proprietăților reprezentând autoturisme, prin aplicarea unei cote de 0,3% asupra diferenței dintre valoarea de achiziție și plafonul de 375.000 lei. Termen de declarare și plată – 31 decembrie pentru anul fiscal curent;
E. Modificarea cotelor de TVA
Modificările privitoare la TVA vor intra în vigoare de la data de 1 ianuarie 2024.
Modificarea cotei de TVA, de la 5% la 9% se aplică în cazul locuințelor sociale ce îndeplinesc anumite condiții. Totuși cota de 5 % va fi menținută până la 31.12.2024 dacă au fost încasate avansuri pentru locuințele respective până la data de 31.12.2023. Aceleași modificări de cote se vor aplica și pentru panourile fotovoltaice și componentele acestora; de la 5% la 19% – pentru intrarea la evenimente sportive și pentru utilizarea facilităților sportive de la 9% la 19% – modificări de cote pentru produsele cu zahăr adăugat.
F. RO e-Sigiliu
Din luna noiembrie se implementează un sistem bazat pe utilizarea unor dispozitive electronice și a unei aplicații informatice care permite autorităților competente determinarea potențialelor puncte de deturnare a transporturilor rutiere de bunuri, indiferent dacă acestea sunt aflate în tranzit sau au ca destinație finală un operator economic de pe teritoriul național. Aplicarea sigiliilor inteligente și monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri pe teritoriul național se realizează de către Agenția Națională de Administrare Fiscală și Autoritatea Vamală Română în baza unei analize de risc.
În cazul aplicării de sigilii inteligente pe mijloacele de transport, conducătorul auto are obligația asigurării integrității acestora.
G. Modificarea plafoanelor pentru plățile în numerar și introducerea unui plafon de casă de 50.000 lei
Începând cu 11 noiembrie se modifică sumele ce se pot plăti/încasa în cursul unei zile. Plafoanele cu tranzacții în numerar care în prezent sunt 5.000 lei, respectiv 10.000 lei (magazine tip cash & carry), se vor reduce la 1.000, respectiv 2.000 lei, astfel:
• încasări/plăți cu persoanele cu o formă legală de constituire în limita unui plafon zilnic de 1.000 lei de persoană, sau 2.000 lei în cazul magazinelor cash and carry; În cazul plăților, nu pot fi făcute mai mult de 2 plăți cu numerar în cursul unei zile.
• plăți din avansuri spre decontare, în limita unui plafon zilnic de 1.000 lei, stabilit pentru fiecare persoană care a primit avansuri spre decontare.
În ce privește operațiunile de încasări și plăți în numerar efectuate între persoanele juridice și persoane fizice, reprezentând contravaloarea unor livrări ori achiziții de bunuri sau a unor prestări de servicii, dividende, cesiuni de creanțe sau alte drepturi și primiri ori restituiri de împrumuturi sau alte finanțări se efectuează cu încadrarea în plafonul zilnic de 5.000 lei până la data de 31 decembrie 2024 și 2.500 lei, începând cu data de 1 ianuarie 2025.
Operațiunile de încasări și plăți în numerar între persoanele fizice, efectuate ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra unor bunuri sau drepturi, a prestării de servicii, precum și cele reprezentând acordarea/restituirea de împrumuturi, se pot efectua în limita unui plafon zilnic de 10.000 lei/tranzacție, până la data de 31 decembrie 2024 și 5.000 lei/tranzacție începând cu data de 1 ianuarie 2025. Diferența între aceste sume și totalul tranzacției poate fi achitată numai prin instrumente de plată fără numerar, plata fragmentată fiind în continuare interzisă.
Se instituie un sold limită la casă de 50.000 lei. Suma care depășește acest plafon trebuie depusă la bancă în termen de două zile lucrătoare. Prin excepție, sumele prevăzute pentru plata drepturilor salariale pot fi păstrate pentru o perioadă de 3 zile lucrătoare de la data prevăzută pentru plata acestora.
Renata Ban, Financial Manager Ascent Group
În plan profesional Renata numără 20 ani de experienţă în domeniul financiar contabil, în departamentele financiare ale unor companii locale sau multinaționale (Arconta, Porta Doors, Magontec, Takata, Leoni), respectiv în consultanță financiar-contabilă cu Ascent Group. În toți acești ani s-a implicat în numeroase proiecte de consultanță, atât pentru companii locale cât și multinaționale, din domenii de activitate diverse: automotive, manufacturing, IT, agricultură, comerț, servicii.
Din 2012 Renata devine Senior Partner în Ascent Finance, companie specializată în servicii financiar-contabile din cadrul Ascent Group. În ultimii ani, datorită cunoștințelor profesionale consistente combinate cu abilități foarte bune de comunicare, Renata a devenit și un foarte bun trainer pe teme financiare, în pricipal în programe de Finance for non-financials, utilizarea eficientă a programului de contabilitate Ciel, consultanță personalizată etc.
Trimite articolul
XTaxa pe aer nu ne pune COLACU?
Sufocara-l Dzeu.
-
Nu-l mai votati ca se sufoca singur!
Deci domeniul medical e suprataxat, de parca n-ar fi peste masura de bolnavi romanii! Trebuia 3%, la cat de bolnava-i natzia romana. Prostia daca ar suprataxa-o, mai ales a celor ce vor vota la anul mereu acelasi pesedeu.
Si surpriza, Ciolacu va iesi presedinte…
pt ca prosti si pt ca multi
Numa’ taxe aveți în cap!