ARAD. Efectul de domino al falimentelor de pe cele două loturi ale autostrăzii Nădlac-Arad pare a fi atins inclusiv economia naţională, după cum spune prim-ministrul României, Victor Ponta. În cadrul unei conferinţe de presă, premierul a anunţat faptul că „problema principală care ne-a dus la scăderea creşterii economice pe primele nouă luni, avem 2 la sută din PIB, înseamnă 3 miliarde de euro pe care le avem şi nu le-am cheltuit, pentru că procedurile au fost foarte lungi şi nu s-au făcut. S-a mers în licitaţii cu ideea că vor câştiga cei cu preţul foarte mic. Au câştigat firme cu preţuri atât de mici că au fost sub proiectele de cost. Varianta este să le rezilem contractele, dar asta ne face să depăşim termenul maxim până când se pot cheltui aceste fonduri”. Iar exemplele concrete date de premier se referă exclusiv la autostrada Nădlac-Arad. „La autostrada Nădlac-Arad, primul sector, firma e în insolvenţă, l-am relicitat. Al doilea, în insolvenţă, l-am relicitat”, a mai spus Ponta.
Riscăm fondurile
Prim-ministrul a mai precizat că asocierea care a câştigat realizarea ambelor loturi ale autostrăzii noastre trebuie să efectueze lucrări de mare anvergură şi să elibereze facturi pentru acestea în cel mai scurt timp. Altfel, riscăm să pierdem fondurile europene nerambursabile acordate pentru autostrada Nădlac-Arad deoarece depăşim termenul limită impus de Uniunea Europeană. „Să dea Dumnezeu să dea facturile până la 30 decembrie, altfel nu mai putem cheltui banii”, s-a rugat Ponta la Divinitate.
Rezilieri şi relicitări
Prima licitaţie pentru tronsonul 1 al autostrăzii Nădlac-Arad, respectiv Nădlac-Pecica, a fost câştigată în anul 2011 de asocierea Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct. Imediat după ce au ajuns pe şantier, cei de la Romstrade au început să aibă diverse probleme, apogeul fiind atins în 2012, când administratorul societăţii, Nelu Iordache, a fost arestat pentru delapidare de fonduri. Practic, acesta a încasat de la stat bani pentru realizarea autostrăzii, dar i-a folosit pentru achiziţia de terenuri şi pentru a susţine financiar compania Blue Air. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a reziliat contractul din cauza întârzierii lucrărilor. Lotul 2 al autostrăzii a fost câştigat, în primă fază, de compania austriacă Alpine. Lucrările au decurs normal, graficul fiind respectat, dar numai până în vara anului trecut. Atunci firma austriacă a fost declarată falimentară, lucrarea fiind abandonată. CNADNR a avut nevoie de un an de zile (!!!) pentru a relicita cele două tronsoane de autostradă. Asocierea Astaldi-Max Boegl a câştigat licitaţia pentru primul lot, lucrările urmând să fie finalizate în acest an, după cum au promis constructorii. Licitaţia pentru lotul 2 a fost finalizată recent, contractul fiind semnat în 26 septembrie. Şi aici a fost declarată câştigătoare tot asocierea Astaldi-Max Boegl. Termenul pentru finalizarea şoselei este de opt luni de zile. Aşa că, ţinând cont că Uniunea Europeană ne decontează doar facturile emise până în data de 30 decembrie 2014, cel mai probabil lotul 2 al autostrăzii va fi plătit din bugetul naţional.
Poate mai repede
Potrivit contractului, primul lot al autostrăzii ar trebui finalizat în prima parte a anului 2015. Dar constructorii au anunţat că lucrarea va fi gata mai repede cu câteva luni, respectiv în această toamnă. Iar situaţia din teren pare să le dea dreptate. În ceea ce priveşte lotul 2, ne putem aştepta ca lucrările să fie finalizate şi aici mai devreme de cele opt luni specificate în contract.
Citiți principiile noastre de moderare aici!