Planul de restructurare gândit de Ministerul Transporturilor pentru CFR a fost pus în practică de ieri. Peste 200 de arădeni, angajaţi în cele trei companii CFR, respectiv CFR Marfă, CFR Călători şi CFR Infrastructură, au rămas de ieri fără un loc de muncă. Numai din cadrul CFR Marfă au fost concediaţi 172 de oameni, dintre care aproape 90 din municipiu şi restul din judeţ. „58 la sută din personalul CFR Marfă de pe raza judeţului nostru a fost concediat”, spune Florin Matei, lider sindical la Mişcare Comercial Arad. Acesta spune că, în ceea ce priveşte judeţul, cea mai afectată a fost staţia Curtici. „Deşi este cea mai mare gară de la graniţele României, Curticiul a fost una dintre ţintele importante ale restructurării”, susţine Matei.
Mai puţini la Călători
CFR Călători are mult mai puţine concedieri la activ decât Marfă, societatea vizată în mod special de marea restructurare. Din CFR CălătoriArad au fost concediaţi şapte oameni. Problema cea mai mare aici este, însă, alta. Oficialii Regionalei CFR Timişoara au desfiinţat mai multe puncte de lucru de pe raza judeţului. Potrivit liderului de sindicat Dorel Sida, aceste desfiinţări sunt total nejustificate.
„Desfiinţarea punctelor de lucru nu a intrat în programul naţional de restructurare, ci a fost gândit strict de către cei de la regională. Problema intervine la angajaţii de pe raza judeţului care, pentru a rămâne încadraţi în CFR, trebuie să facă naveta pe sute de kilometri”, susţine Dorel Sida. Din ce spune acesta, zeci de oameni trebuie să călătorească până la 160 de kilometri zilnic pentru a se prezenta la serviciu. Majoritatea punctelor de lucru desfiinţate sunt din zona Gurahonţ, iar posturile le-au fost mutate în Arad. „Avem angajaţi care fac zilnic naveta din Brad, Gurahonţ, Hălmagiu sau Hălmăgel, parcurgând distanţe uriaşe. Ca idee, de la 15,1 kilometri, cât era distanţa medie de navetă la CFR Călători Arad, s-a ajuns la 131,7 kilometri. Intervine uzura prematură şi oboseala accentuată a personalului dacă se menţine această situaţie”, susţine liderul sindical.
Pot fi daţi în judecată
Sindicatul Mişcare Comercial a deschis un birou juridic pentru ca toţi foştii ceferişti care au fost disponibilizaţi şi se simt nedreptăţiţi să poată acţiona în instanţă conducerea CFR şi Ministerul Transporturilor. „Stăm la dispoziţia tuturor celor care cred că au fost concediaţi fără baze legale”, susţine Florin Matei.
Recompense derizorii
Pentru disponibilizaţi, sindicatele au reuşit să obţină două salarii medii nete pe economie, în valoare totală de 2.700 de lei pe care, ipotetic, trebuie să le primească după concediere. Apoi, oamenii vor primi şomaj şi compensare, dar acestea nu trebuie să depăşească 1.300 de lei lunar.
A.G.
Citiți principiile noastre de moderare aici!