ARAD. Centenarul primei căi ferate electrificate din țară, prima din sud-estul Europei și a opta din lume, va fi marcat zilele acestea la Arad. Viceprimarul Levente Bognar și Petru Cuvineanu, directorul tehnic al Companiei de Transport Public Arad, au făcut ieri o scurtă istorie a transportului electrificat din județ și au anunțat programul manifestărilor organizate pentru a marca aniversarea, în 11 noiembrie, a începutului probelor de regularitate pe întreg traseul de cale ferată Arad-Ghiroc, Ghioroc-Pâncota şi Ghioroc – Radna.
Astfel, în 11 noiembrie, la ora 10, va avea loc un simpozion pe tema centenarului primei căi ferate electrificate din țară. La ora 12 se va face dezvelirea machetei fostei Gări Electrice de la Podgoria, demolată în 1963. Între 12.30 şi 14.00 se poate face vizitarea muzeului de la Ghioroc, unde se regăsesc trei vagoane reabilitate din garnitura originală. Din păcate, în acest an nu se va mai face transportul cu săgeata verde. Asta, deoarece starea podului de la Ghioroc nu permite traversarea vagoanelor.
Scurt istoric
Lucrările de construcţie la linie au început la 11 decembrie 1905 şi au fost încredinţate de Adunarea Generală a Acţionarilor prin contract firmei “Henning şi Hartwich” din Berlin. La 10 noiembrie 1906, presa vremii menţionează prima probă pe traseu, ocazie care a adunat pe traseu numeroşi locuitori ai localităţilor prin care trecea linia. În total, linia ferată avea o lungime de 58,35 km, traseul căii fiind în paralel cu cel al şoselei.
Lucrările de electrificare a liniei existente se finalizează în 1913, astfel se consemnează că această cale ferată este prima din ţară şi din sud-estul Europei şi a opta din lume iar în România până în 1965 a fost singura cale ferată electrificată.
Citiți principiile noastre de moderare aici!