ARAD. Cum va arăta centrul Aradului după remodelarea propusă de Primăria Arad e greu de spus. Nu pentru că Primăria nu şi-ar fi asumat acest proiect, ce-i drept, fără a se consulta cu societatea civilă, arhitecţi, designeri etc., ci pentru că proiectul pare pe mai departe unul secret. Dacă în alte orașe remodelarea centrului vechi e subiect de dezbateri publice și de comunicate peste comunicate cu pașii făcuți în acest sens (vezi cazul Brașovului, unde primăria a făcut publice nu doar datele legate de licitația pentru acest proiect, numărul firmelor participante, 30 la număr, ci și cum arată propunerile din proiectul câștigător), la Arad aflăm despre această inițiativă doar la cerere.
Cât despre dezbateri publice, deși cea mai reprezentativă asociație în domeniul urbanismului a cerut o dezbatere pe temă, indicând neajunsurile intenţiilor primăriei făcute publice până acum, nimeni din Primăria Arad nu pare amator să audă şi propunerile şi speranţele specialiştilor locali, familiarizaţi cu orașul și istoria lui, ori ale arădenilor simpli, care străbat zilnic bulevardul. Și, deși există voci importante din domeniul arhitecturii care spun că un proiect nou îl construieşti după ce monitorizezi comportamentul cetăţenilor în acea zonă, luni întregi (pentru a afla unde se opresc, care sunt zonele de interes şi preferinţele din acel spaţiu), la Arad proiectul de reconfigurare a bulevardului, ca de altfel şi cel de refacere a Pieţei Catedralei, spre exemplu, pare pornit doar de la simple dorinţe ale unor oameni ascunşi după birourile Primăriei.
În ce stadiu este totuşi acest proiect care ar putea schimba radical faţa Aradului? Unde s-a ajuns cu propunerile, până unde merge intervenţia propusă? Am adresat acestei întrebări Primăriei Municipiului Arad, de unde am aflat că „la începutul lunii noiembrie a anului trecut a fost încheiat contractul pentru servicii de elaborare a documentațiilor tehnico-economice pentru obiectivul de investiții «Remodelarea Bulevardului Revoluției». SC NV CONSTRUCT SRL din Cluj are la dispoziție 8 luni pentru a elabora studiul de fezabilitate și proiectul tehnic aferent obiectivului de investiție. În acest moment se lucrează la elaborarea studiului de fezabilitate, iar după aprobarea sa în CLM Arad se va putea trece la elaborarea proiectului tehnic. Valoarea contractului este de 3.006.250 lei (fără TVA)”.
Pe scurt și pe înțelesul tuturor, de câteva luni bune o firmă din Cluj lucrează deja cu pixul pe hârtie la remodelarea bulevardului arădean. Nu știm, desigur, nici câte firme au participat la licitația pentru aceste lucrări, nici ce i-a făcut pe clujeni să o câștige, pentru că Primăria Arad nu a ținut să facă publice aceste detalii, ce par neinteresante, deși vorbesc de cea mai importantă zonă a orașului.
Ce știm noi este doar ce am găsit în caietul de sarcini la vremea licitației lansate de Primărie pe platforma de achiziții publice.
Licitaţie din 2021
În ianuarie 2021, la momentul la care prezentam intențiile Primăriei de a reproiecta principalul bulevard al orașului, precizam faptul că Municipalitatea este dispusă să aloce 4,9 milioane de lei, aproape un milion de euro la acea vreme, pentru reproiectarea acestuia („pentru servicii de elaborare a documentațiilor tehnico-economice pentru obiectivul de investiții «Remodelarea Bulevardului Revoluției»”, mai exact pentru serviciile de proiectare și pentru asistența tehnică din partea proiectantului. Și aminteam că, în ianuarie 2018, Primăria lansa licitația pentru întocmirea DALI-ului necesar reconfigurării și modernizării bulevardului.
Potrivit licitaţiei din 2021, din Sistemul Electronic de Achiziții Publice, câștigătorul licitației ar fi trebuit să întocmească un proiect care să prevadă, printre altele, „reconfigurarea zonei pietonale – pietonizare completă pe traseul Bulevardul Revoluției (partea stângă) delimitat de intersecțiile cu străzile A.D. Xenopol, 1 Decembrie 1918, Unirii, N. Bălcescu, Gheorghe Lazăr, Tribunul Dobra și Mețianu. Se va interzice parcarea pe partea carosabilă a Bulevardului Revoluției, pe ambele sensuri de mers, între Piața Revoluției (din fața Primăriei – n.r.) și Piața Avram Iancu. De asemenea, se va reglementa și/sau interzice traversarea traficului auto între strada Horea spre strada A.D.Xenopol”.
Tot în proiectul supus licitației, se cerea ca Piața Avram Iancu să fie și ea pietonală, urmând să se construiască „două pasaje subterane: unul cu intrare din dreptul străzii Vasile Goldiș și ieșire în strada Grigore Alexandrescu, iar celălalt cu intrarea de pe Tribunul Dobra, cu două ieșiri – una spre strada Nicolae Bălcescu (podul Decebal), iar cealaltă spre Podgoria, după intersecția bulevardului cu strada Romul Veliciu (în fața Primăriei)”. Acesta din urmă, se arăta în actele licitației, ar permite transformarea zonei dintre străzile A.D.Xenopol și Gheorghe Lazăr în zonă pietonală.
Proiectantul, se spunea tot acolo, va trebui să prevadă și piste de biciclete, trotuare pavate cu piatră naturală aranjată „sub diferite modele cromatice”, dar și implementarea unui sistem integrat inteligent de management al traficului, care să acorde prioritate de trecere vehiculelor de transport public. În ceea ce privește liniile și stațiile de tramvai de pe traseu, acestea ar fi urmat să rămână neschimbate.
De la cinci la opt luni
Ofertele legate de această licitaţie erau aşteptate până pe data de 8 februarie 2021. Tot aici se preciza și faptul că, spre deosebire de majoritatea licitațiilor, câștigătoare nu va fi oferta cu cel mai bun preț, ci cea care propune cel mai bun raport calitate-preț. Mai mult, termenul de realizare a proiectului era stabilit la cinci luni de la data ordinului de începere emis de primărie, nu la opt, cât a ajuns între timp.
În aprilie 2022, după aproape de un an şi jumătate de la anunţul de licitaţie, am aflat în plus faţă de cele de mai sus că o firmă din Cluj a câştigat licitaţia şi că în iulie ar trebui să finalizeze lucrarea. Ce s-a modificat între timp nu ştim, dar pe surse se vorbește de faptul că s-a renunţat totuşi la desenarea pasajelor subterane. Rămâne de văzut dacă măcar la finalul lucrării clujenilor, arădenii vor afla cum ar urma să le arate cel mai important bulevard din oraş, mândria Aradului.
143,7 milioane de lei
Când va fi executat proiectul despre care nu ştim prea multe, e greu de asemenea de spus. Mai ales în condiţiile în care bani la buget nu par a fi mulți (ajunge doar să ne luăm după faptul că iluminatul stradal este pornit mai nou în oraş – din lipsa surselor financiare, bănuim – după ora 21.00, o altă decizie în care arădenii nu au fost nici consultaţi, nici informaţi măcar), iar lucrarea fusese estimată prin 2020 la… 143,7 milioane de lei cu TVA, adică aproape 30 de milioane de euro. Proiectul cu care Primăria Arad nu vrea să se mândrească, dar pentru care a alocat sume din bugetul local, vizează bulevardul Revoluției și Piața Avram Iancu, până la intersecția cu străzile Gheorghe Lazăr și Grigore Alexandrescu și de el ar urma să depindă și un alt proiect cu care nu se mai laudă nimeni – parcarea subterană din piaţă.