Lucrările efective la centura Aradului în regim de autostradă nu au demarat nici acum pentru că, în continuare, nu există proiect oricât de şocant ar părea faptul, ţinând cont că executantul trebuie să finalizeze centura Aradului în regim de autostradă în aprilie 2011.
Consorţiul nu a cerut încă şi implicit nu a primit de la autorităţile locale şi naţionale autorizaţie de construcţie pentru această mega-lucrare, tocmai din cauza absenţei proiectului. Între timp, FCC-PORR, consorţiul care a semnat contractul de proiectare şi execuţie a centurii Aradului cu statul, a primit ultimatum de la Ministerul Transporturilor pentru a-şi preda, până la finele lunii, proiectul sau măcar o parte din acesta. Concernul spaniolo-austriac FCC-PORR are ca termen de finalizare pentru întreaga investiţie 24 de luni iar reprezentanţii societăţilor susţineau pe 26 noiembrie 2009, faptul că speră să obţină autorizaţiile de construcţie provizorie pentru centura Aradului până în… decembrie 2009. La data la care ministerul a trimis ultimatumul către executantul centurii, Eusebiu Pistru, secretar de stat în cadrul instituţiei, susţinea că “au termen în această lună să finalizeze proiectul!” şi că dacă termenele fixate nu sunt respectate se poate ajunge chiar şi la rezilierea contractului.
Primul, podul, ultimul aeroportul
Acum, însă, oficialii FCC-PORR au trimis ministerului o adresă în care precizează, potrivit secretarului de stat, faptul că pe 15 martie vor depune proiectul pe un tronson din lucrare. Mai exact, prima secţiune, care include şi podul peste râul Mureş, probabil cea mai grea dintre lucrările la autostrada care va trece pe teritoriul judeţului Arad. Tot Eusebiu Pistru susţine că reprezentanţii consorţiului au afirmat că pe 15 aprilie vor depune cea de a doua parte a proiectului, secţiunea a doua, care cuprinde poţiunea din viitoarea centură, situată în apropierea drumului spre Timişoara. Ultima porţiune din proiectul centurii Aradului în regim de autostradă ar urma să fie finalizată undeva pe la mijlocul lunii mai. Acest tronson vizează porţiunea situată în vecinătatea aeroportului şi va fi proiectată ultima pentru a da timp autorităţilor să decidă odată pentru totdeauna soarta pistei Aeroportului Internaţional Arad, care ar urma să fie prelungită.
Probleme cu proiectanţii
Potrivit secretarului de stat Eusebiu Pistru, consorţiul FC-PORR a avut câteva probleme cu firmele contractate să execute proiectul centurii Aradului. Consorţiul s-a văzut nevoit să rezilieze, în noiembrie, contractul cu una dintre firme şi să reia lucrarea, de la capăt, cu o alta, acesta fiind unul dintre motivele întârzierii. Banii, susţine oficialul, nu sunt o problemă, în condiţiile în care avansul pentru centura Aradului a fost plătit. Până acum firma a executat în contul sumelor primite pregătirile de şantier, drumurile tehnologice necesare construcţiei şi podul provizoriu peste Mureş din cartierul Alfa, în lungime de 100 de metri.
Start în aprilie 2009
Contractul de proiectare şi execuţie a lucrărilor aferente „Variantei de Ocolire a Municipiului Arad”, cu profil de autostradă, a fost atribuit în 2009 consorţiului şi include construcţia a 12 km de autostradă, 13 poduri şi 4 noduri rutiere. Termenul de executare a lucrării este aprilie 2011.
A.B.
Citiți principiile noastre de moderare aici!