ARAD. Un pas uriaş pentru închiderea centurii Aradului a fost făcut de Ministerul Transporturilor, care a pus la transparenţă un proiect de Hotărâre de Guvern pentru stabilirea indicatorilor tehnico-economici aferenţi investiţiei „Varianta ocolitoare a municipiului Arad-Est”. În urma parteneriatului semnat între Consiliul Judeţean Arad, de pe o parte, şi Ministerul Transporturilor, pe de altă parte, instituţia de la Bucureşti se va ocupa de partea de documentaţie a lucrării, de atragerea fondurilor necesare pentru realizarea centurii, dar şi de exproprieri. Potrivit documentelor puse la transparenţă, valoarea estimată a centurii de sud-est este de 245,7 milioane de lei, respectiv aproape 50 de milioane de euro. Teoretic, lucrarea trebuie finalizată în 18 luni. În aceste condiţii, Ministerul Transporturilor a estimat că în primul an al lucrării va fi plătită suma de 140 de milioane de lei, iar restul banilor vor fi achitaţi în al doilea an al investiţiei.
Potrivit datelor tehnice puse la dispoziţie de minister, centura va avea o lungime totală de 11 kilometri şi va ocupa o suprafaţă totală de 49 de hectare, marea majoritate a terenului fiind privat.
„Amplasamentul prevăzut pentru realizarea obiectivului este situat parţial în extravilanul municipiului Arad, comuna Fântânele şi comuna Vladimirescu. Suprafaţa estimată necesară realizării lucrărilor este de circa 49 de hectare, din care aproximativ 45 de hectare aparţin proprietăţii private”, se arată în proiectul de Hotărâre de Guvern.
În ceea ce priveşte traseul viitoarei centuri, aceasta va începe la km 46+115 pe DN 69, la intersecţia giratorie existentă cu breteaua nordică a nodului rutier Arad Sud al autostrăzii A1, de unde are o orientare spre est, traversează denivelat linia CF 218 Timişoara – Arad, se înscrie pe un culoar între municipul Arad şi localitatea Fântânele, traveseaza cu pod râul Mureş, se evită zona de protecţie a viitoarei conducte magistrale de transport gaze BRUA, ocoleşte localitatea Vladimirescu şi se finalizează în DN 7 cu amenajarea unei giraţii. Traseul intersectează o serie de drumuri clasificate: DJ 682,DJ 682C si DC 68 pentru care sunt amenajate intersecţii la nivel.
Pasajul şi podul
Ministerul Transporturilor detaliază şi pasajul şi podul care vor face parte din această centură. Pasajul peste calea ferată 218 Timişoara-Arad are o lungime totală de 147,20 metri, din care lungimea suprastructurii este de 138 de metri. Calea pe pasaj va avea partea carosabilă de 7,80 metri, două benzi de circulaţie, încadrată de parapete direcţional de siguranţă pentru protecţie foarte ridicată.
Podul peste Mureş va avea lungimea totală de 1.115,60 metri. Calea pe pod va avea partea carosabilă de 7,80 metri, două benzi de circulaţie, încadrată de parapete direcţional de siguranță pentru protecţie foarte ridicată.
Pe întregul traseu al centurii vor fi 12 intersecţii, respectiv câte una la mai puţin de un kilometru de şosea.
Fonduri europene
Ministerul Transporturilor şi-a propus ca această lucrare să fie executată din fonduri europene nerambursabile, vizate fiind fondurile alocate ţării noastre prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă.
„Finanţarea investiţiei se realizează din fonduri externe nerambursabile şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, precum şi din alte surse legal constituite, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii”, se mai arată în proiectul de Hotărâre de Guvern.
Trimite articolul
XHm
Hm
Regretabil e faptul ca nu se poate finaliza de aproape 10 ani, centura de nord pana la iesirea din micalaca, ce va fi aici?
Va fi gata cand va zbura porcul.
Trebuie 2 benzi pe sens !
Daca pasajul peste calea ferata Arad-Simeria e in “lucru” de atatia ani si tot nu e gata, atunci aceasta centura de sud-est va avea nevoie de si mai multi ani ca sa fie terminata. Va fi gata cam in perioada cand nu se vor mai produce deloc masini cu motoare cu ardere interna…adica 2035-2040. Si asta doar daca avem noroc !
Uffff, următorii 20 de ani tot de “centura” asta o să auzim, fără să se miste nici o pietricică din loc, doar Proiecte, Studii, iar reactualizări de Proiecte și iar Studii noi, si tot așa…! 😣