Încă o societate a Primăriei
Arad pusă pe butuci, după Salubritate
SA. Este vorba, de acestă dată, de Regia
Autonomă de Drumuri Municipale
Arad, care a cerut acum declanşarea
procedurii de insolvenţă, „în
conformitate cu prevederile Legii nr.85/2006, în
procedura generală care prevede reorganizarea
judiciară sau în procedura simplificată
cu declararea falimentului”. Consilierii
locali vor fi înştiinţaţi
astăzi de adresa înaintată de cei de la
Drumuri prin care se solicită declanşarea
procedurii.
Regia, aflată în subordinea
Primăriei Arad (care dorea prin anul 2005
să o privatizeze), a ajuns acum în
imposibilitatea de a-şi mai desfăşura
activitatea. Tăiată de la gaz, datorită
datoriilor de 120.00 lei către Eon Gaz, care a
sistat furnizarea gazului către singura
staţie de mixturi asfaltice a celor de la Drumuri
Municipale (fapt ce face imposibilă finalizarea
lucrărilor începute), şi la un pas de a
fi tăiată şi de la energie
electrică şi apă, societatea indică
Primăriei şi consilierilor faptul
că „starea de insolvenţă este
evidentă”. Pierderile acumulate de regie
de-a lungul anului 2008 au ajuns la peste două
milioane de lei (peste 20 de miliarde de lei vechi),
în timp ce de lucru în societate mai este
doar două-trei luni. În atare condiţii,
Consiliul de Administraţie al Regiei de Drumuri
Municipale a decis declanşarea insolvenţei,
iar decizia a fost înaintată
acţionarului, CLM.
Conducerea RADM indică, în adresa prin care
cere declanşarea procedurii de faliment, cum s-a
ajuns aici: contractele de lucrări semnate
în 2006 şi 2007 de societate cu
Primăria şi cu alţi agenţi
nu prevedeau actualizarea preţurilor în
concordanţă cu creşterea
înregistrată la materii prime, combustibili,
energie, servicii. Tot în adresă se
arată că şi „contractul de
întreţinere şi reparaţii pentru
2008 încheiat la începutul anului nu
prevedea preţuri actualizate, fiind păstrate
preţurile anilor precedenţi.
Începând cu luna martie 2008, când de
fapt condiţiile meteo au permis demararea
lucrărilor, preţul la combustibili şi o
serie de materii prime a crescut exploziv, urcând
excesiv costurile de producţie, mult peste
costurile prevăzute în contractele
încheiate”. Regia acuză şi
creşterea preţurilor la bitum, motorină,
gaz sau ciment, creşterea fiind în toate
cazurile de peste 125%, ajungând chiar şi la
148%. Acestora li se adaugă şi
creşterile de preţ la piesele de schimb,
utilităţi, servicii, taxe şi impozite,
dar şi de utilajele şi mijloacele de
transport ale societăţii, uzate moral şi
fizic şi la care consumurile s-au dublat.
Unde e primăria?
Vina nu o poartă doar regia, ci şi
Primăria care a uitat să mai
aibă grijă de propria societate şi care
a ales mereu alte firme pentru drumuri.
Fără lucrări comandate de executiv,
fără şanse la licitaţii (din cauza
lipsei dotărilor, a profitului şi a lipsei
altor lucrări importante), fără
posibilitatea de a-şi plăti angajaţii,
regia se îndrepta oricum vertiginos spre
faliment. Iar semnalele nu vin de o lună,
două, ci de mult, conducerea societăţii
recurgând, în trecut, la şomaj tehnic
pe perioada iernii. Cum de privatizat nu mai prea e ce,
salvarea regiei stă acum în…
închiderea ei.
A.B.
Citiți principiile noastre de moderare aici!