În conformitate cu dispozițiile art.98 alin. (5) și (6) din Legea nr. 360/2023 și ale art.10 alin. (1) și (2) din Ordinul nr. 874/2024, în cazul beneficiarilor nerezidenți aflați în plată Certificatul de viață se transmite semestrial, din proprie inițiativă, de beneficiarul nerezident aflat în plată, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie a fiecărui an.
„Beneficiarii nerezidenți aflați în plată au obligația transmiterii certificatului de viață din proprie initiațivă, în termenele prevăzute de lege, precum și la obligația semnării acestuia în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, după caz, respectiva autoritate certificând acest fapt” – precizează Mihaela Vasil, director al Casei Judeţene de Pensii Arad.
Prin poştă, fax sau email
În cazul beneficiarilor nerezidenți aflați în plată, în aplicarea Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, primul certificat de viață se va transmite până la data de 30 septembrie 2024.
Transmiterea certificatului de viaţă se poate face prin poştă, la sediul Casei Județene de Pensii Arad, str.Voluntarilor nr.2A, camera 4 parter, prin fax la numărul 0257- 214061, sau scanat la una din adresele de e-mail: camelia.zaha@cnpp.ro sau
internationale.arad@cnpp.ro.
Unde se poate semna?
Beneficiarul nerezident are obligaţia de a semna certificatul de viaţă în faţa unei autorităţi legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de şedere permanentă, după caz, respectiva autoritate certificând acest fapt.
Beneficiarul nerezident are obligaţia de a semna partea A a Certificatului de viaţă în faţa unei autorităţi legale de pe teritoriul statului de reşedinţă, respectiv de domiciliu, după caz, care poate fi o instituţie de pensii, o autoritate administrativă locală, un notar public, un oficiu consular al României sau un birou al unuia din patronatele cu care Casa Naţională de Pensii Publice a încheiat protocoale de colaborare: Institutul Naţional de Asistenţă Socială (INAS) din Italia, Institutul Naţional Confederal de Asistenţă (INCA) din Italia şi Institutul de Tutelă şi Asistenţă a Muncitorilor (ITAL-UIL) din Italia, în vederea certificării existenţei acestuia.
La solicitarea beneficiarului nerezident, autoritatea legală menţionată certifică faptul că partea A a certificatului de viaţă a fost semnată personal de titularul drepturilor, completând în acest sens partea B a certificatului.
Risc de suspendare a drepturilor
În situaţia în care beneficiarul nerezident nu prezintă sau nu transmite certificatul de viaţă în termenele prevăzute, casa teritorială de pensii competentă suspendă drepturile cuvenite titularului, începând cu luna următoare expirării termenelor.
„Dacă beneficiarul nerezident transmite certificatul de viaţă după expirarea termenelor prevăzute, drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii vor fi reluate în plată de la data suspendării, cu respectarea termenului general de prescripţie şi numai dacă între data suspendării şi data reluării plăţii nu a intervenit, conform legii, o altă cauză de suspendare sau de încetare a plăţii” – precizează Mihaela Vasil.
Date bancare actualizate
Procedura de confirmare a existenței beneficiarilor nerezidenți aflați în plată care nu beneficiază de exportul prestațiilor pe teritoriul statului de ședere obișnuită, respectiv de domiciliu se utilizează și în cazul beneficiarilor nerezidenți aflați în plată ale căror drepturi se plătesc de casele teritoriale de pensii pe teritoriul României, fie într-un cont curent sau cont de card deschis la o bancă din România.
Beneficiarii nerezidenți confirmă detaliile bancare și/sau adresa de reședință, respectiv de domiciliu, potrivit modalităților prevăzute în cadrul prezentului ordin ori de câte ori intervin modificări ale informațiilor respective.