Cum între satele Belotint si Chelmac, situate la sud de Mures, si „localitatea
mama” Conop nu exista nicio legatura directa, locuitorii din zona care
sunt nevoiti sa treaca pe malul celalalt al râului si vor sa evite un
ocol de aproximativ 50 de kilometri apeleaza la ajutorul…brodului. Asta daca
vor sa mearga mai departe cu masina sau cu alt vehicul. În cazul „pietonilor”
situatia este mult mai simpla. Se foloseste o barca mare, unde încap aproximativ
20 de persoane.
Pentru ca navetistii si ceilalti „clienti” ai podului sa poata
veni pâna la locul de îmbarcare cu masinile sau bicicletele, autoritatile
din Conop au facut o serie de amenajari. Brodul sau podul plutitor reprezinta
o alternativa mult mai ieftina, atât pentru posesorii de vehicule ce trebuie
sa traverseze apa, cât si pentru pietoni. În caz contrar, acestia
ar trebui sa suporte costurile unei calatorii pâna la Lipova si apoi sa
se întoarca la Conop.
„Primavara e cel mai greu”
În plin secol XXI, daca ai ajuns cumva la Chelmac sau Belotint si ai
o problema pe celalalt mal, trebuie sa te multumesti cu un simplu pod plutitor
sau cu o barca. Altfel nu ai nicio sansa sa razbati peste apele Muresului. Pe
o distanta de 50 de kilometri, pâna la Lipova, nici pomeneala de vreun
pod fix, macar din lemn, ca daca esti cât de cât realist, la unul
de piatra, având în vedere costurile, nici macar nu îndraznesti
sa visezi. Cu toate acestea, zi de zi, saptamâna de saptamâna, luna
de luna, an de an localnicii folosesc aceasta modalitate arhaica de a traversa
o apa curgatoare.
Fie ca e iarna sau vara, fie vreme buna sau furtuna, brodarul George Bâsca
este la post, contribuind la traversarea în conditii de siguranta a Muresului.
Principalii clienti ai brodarului sunt navetistii ce se duc la tren si copiii
oamenilor din Chelmac si Belotint pentru care drumul spre scoala trece în
fiecare dimineata peste Mures. „Lucrez aici de aproximativ 10 ani si pot
sa va spun ca, atunci când este vorba despre transportarea unor copii
de pe un mal pe altul simt cel mai mult raspunderea pe care o am. Primavara
e cel mai greu. Atunci se umfla apele. Cel mai mult am dus pe celalalt mal 40
de copii si multumesc lui Dumnezeu, nu am avut niciun incident”, a început
sa ne povesteasca George Bâsca, persoana desemnata sa „navigheze”
cu podul plutitor.
Conditii decente pentru navetisti
În conditiile în care brodul este folosit de foarte multi navetisti
care prefera sa vina pâna aici cu masina, cu bicicleta sau motocicleta,
în apropiere a fost amenajata o parcare si un grilaj unde bicicletele
pot fi încuiate. „Când am venit aici, am primit o casuta cu
gradina aflata la câtiva metri de locul unde e legat podul. Din gradina
mea s-a luat o portiune de teren, s-a pus piatra pe jos si s-a facut o parcare.
Dupa ce sapte ani am lucrat noaptea la lumina lampii, acum avem si curent electric.
Din câte stiu eu, acesta e singurul brod de pe malul Muresului iluminat
electric. Dorind sa venim si mai mult în sprijinul navetistilor, am montat
si o placuta cu mersul trenurilor”, si-a continuat povestea barbatul.
Pentru un salariu de 3,5 milioane de lei pe luna, Bâsca se trezeste în
fiecare dimineata înainte de 4.45, când vine primul tren, dar nu
se plânge. „De fapt muncesc cam 8 ore pe zi, dar programul trenurilor
e sfânt. În rest, îmi fac treaba pe lânga casa si când
am solicitari vin la brod. Era o vreme când aveam multi abonati. Acum
au mai ramas doar opt. Întotdeauna vara, clientii au fost mai putini.
Cât despre pretul biletelor ce sa va spun? Este destul de mic: 5.000 de
lei de persoana si 20.000 de lei de masina, iar un abonament pe o luna costa
65.000 de lei”, mai spune brodarul. Cu toate ca si la Belotint exista
posibilitatea de a traversa râul, cei ce doresc sa-si foloseasca masinile
vin la Chelmac, pentru ca acolo legatura între cele doua maluri e facuta
de o barca si nu de un pod, fie el si plutitor.
***
În încheiere trebuie mentionat ca, autoritatile locale din Conop
au început demersurile pentru obtinerea unei finantari de 38 de miliarde
de lei, în vederea construirii unei punti pietonale peste Mures. Astfel,
copiii care trebuie sa ajunga la scoala nu vor mai fi supusi, primavara, riscului
de a fi înghititi de ape.
L.S.
Citiți principiile noastre de moderare aici!