Un chestionar care ar trebui să dureze maximum 10 minute și care este adresat arădenilor. Este vorba de chestionarul elaborat în contextul proiectului Space4People, finanțat prin programul URBACT. Chestionarul se regăseşte pe pagina de internet a Primăriei Arad, www.primariaarad.ro, și – potrivit celor postate acolo – vine să susțină proiectul care are în vedere utilizarea eficientă a resurselor de spațiu public existente la nivelul celor 10 orașe europene participante, mizând pe schimbul de experiență și transferul de cunoștințe între orașele partenere.
„În cadrul Space4People, municipiul Arad se concentrează pe două direcții principale, respectiv rețeaua de spații pietonale și managementul parcărilor. În acest context, prezentul chestionar urmărește colectarea opiniilor cetățenilor și părților interesate cu referire la spațiile pietonale și managementul parcărilor în municipiul Arad, pentru a fundamenta un Plan de Acțiune orientat spre îmbunătățirea utilizării spațiului public, în beneficiul cetățenilor”.
Dacă ești interesat să afli mai multe date despre proiect, atunci cei responsabili te îndrumă să accesezi pagina acestuia – https://urbact.eu/space4people-how-transport-adds-public-space-meeting-people%E2%80%99s-needs.
Datele sunt trecute aici în limba engleză, așa că doar cunoscătorii limbii ar putea trage concluzii legate la scopurile exacte ale acestuia. Totuși, dacă ai de gând să parcurgi datele oferite aici, nu foarte multe la număr, afli că în proiect au fost incluse pe lângă Arad și orașele Badalona, Bielefeld, Braga, Guía de Isora, Panevėžys Saint-Germain-en-Laye, Sérres, Turku, Valga, dar și informaţii neîndoielnice precum creşterea numărului de maşini în oraş, necesitatea unor spaţii mai mari pentru transport, dar şi faptul că soluţiile sunt mersul pe jos, cel cu bicicleta, hub-urile etc.
În ceea ce priveşte chestionarul postat pe pagina de internet a Primăriei Arad, acesta pare să încline deja spre creşterea tarifelor la parcările publice pentru a descuraja circulaţia cu maşinile personale şi spre realizarea de fastparkuri, întrebările ghidându-te parcă spre răspunsuri de gen.
Întrebările din chestionar
Iată, însă, câteva dintre întrebările la are arădenii sunt invitați să răspundă în chestionarul care însoțește proiectul european: Cât de satisfăcut/ă sunteți de rețeaua pietonală și de spațiile pietonale în prezent?; Care considerați că sunt principalele probleme ce se regăsesc în rețeaua pietonală (spații exclusiv pietonale, spații semi-pietonale, trotuare) a Municipiului Arad?, fiind enumerate aici ca posibiltăți de răspunsuri: trotuare subdimensionate și/sau în stare proastă; insuficiente spații pietonale; accesibilitate scăzută a infrastructurii dedicate deplasării pietonale; parcări neregulamentare pe trotuar; siguranță scăzută a pietonilor și bicicliștilor din cauza traficului rutier; spațiul public nu este accesibilizat (deplasarea persoanelor cu dizabilități locomotorii, de vedere sau auz este foarte grea sau imposibilă).
Chestionarul dorește să afle răspunsul şi la cât de des se utilizează aceste spații pietonale din Municipiul Arad. În viziunea celor care au elaborat chestionarul, principalele spații pietonale sunt: 1) Promenada din lungul Mureșului (Pod Decebal – Parc Europa) 2) Bd. Revoluției și 3) Piața Avram Iancu – Strada Mețianu – Piața Catedralei.
Arădenii sunt chestionaţi şi în legătură cu principalul motiv pentru care utilizează spațiile pietonale din Municipiul Arad şi despre care ar fi alte străzi din Municipiul Arad ce ar trebui să devină pietonale?
Cele mai importante întrebări
Însă „greul” chestionarului îl duc întrebările: „Care este principalul motiv pentru care cetățenii orașului se deplasează cu mașina personală, necesitând astfel și un loc de parcare la destinație”, aici fiind enumerate ca variante de răspuns comoditatea, faptul că este accesibil din punct de vedere al costurilor, faptul că este mai rapid, dar și statutul social, faptul că transportul public în zona unde locuiesc este deficitar sau faptul că transportul public nu este atractiv (frecvență, curățenie etc.), la final fiind amintite şi condițiile meteo nefavorabile.
Alte două întrebări care stau la baza chestionarului sunt cele care vor să afle răspunsurile referitoare la principalele zone unde aveți nevoie de un loc de parcare în Municipiul Arad şi la zonele unde locurile de parcare în Municipiul Arad sunt cele mai accesibile (se găsesc cel mai ușor)?
Arădenii sunt întrebaţi şi despre cât de satisfăcuţi sunt de managementul parcărilor în prezent sau despre cum ar caracteriza situația parcărilor din Municipiul Arad, ori despre ce i-ar motiva să reducă deplasarea cu mașina personală, printre răspunsuri numărându-se completarea/ îmbunătățirea (creșterea siguranței) rețelei de piste pentru biciclete, crearea unui sistem de bike-sharing la nivelul municipiului, îmbunătățirea serviciilor de transport în comun, tarifarea parcărilor/ prețuri mai ridicate pentru parcare, un sistem de bonificație (ex: bilet de transport public gratuit pentru cei ce se deplasează cu acest mijloc la locul de muncă) pentru utilizarea altor mijloace de transport.
Alte întrebări
Aţi fi dispus să mergeți mai mult de 150 metri de la locul de parcare la destinație?; Vă doriți mai multe spații pietonale în Municipiul Arad?; Ați renunța la o mică parte din locurile existente de parcare pentru realizarea spațiilor pietonale? – sunt alte întrebări care completează chestionarul proiectului.
O ultimă întrebare încearcă să afle de la arădeni în ce condiții ar renunța la un loc de parcare pe care îl folosesc în mod curent (la reședință, la locul de muncă, la magazin etc.), ca variante de răspuns fiind enumerate următoarele: dacă ar fi înlocuit cu un spațiu verde; dacă în zonă s-ar amenaja o piațetă; dacă ar fi înlocuit de o dotare sportivă de mici dimensiuni (teren de mini-golf, teren de baschet etc.); dacă costul de utilizare a parcării ar fi mai mare (nu mai mult de 10 lei/ oră); dacă ar fi utilizat temporar pentru evenimente comunitare sau culturale; dacă ar fi înlocuit de un mic centru comunitar; dacă ar fi înlocuit de un magazin sau chioșc sau dacă ar fi disponibile locuri de parcare într-o parcare subterană la maxim 300-500 de metri.
86.000 de lei pentru proiect
Care este viitorul acestui chestionar, unde va mai fi el distribuit și cum va folosi celor care elaborează proiectul, vom vedea. Până una alta, proiectul se bucură de finanțare din fonduri externe nerambursabile, în bugetul pe anul în curs Primăria alocând 86.000 de lei pentru „procese de planificare co-creative pentru analiza, evaluarea, îmbunătăţirea utilizării spaţiului public în transportul pentru a crea spaţii publice mai atractive, accesibile, favorabile incluziunii şi mai viabile pentru oameni – acronim Space4People”.
Trimite articolul
XCretinii ăștia de ne conduc, pe lângă spațiile pietonale insuficiente și pistele e biciclete gândite cu partea dorsală, au în cap doar creșterea tarifelor de orice fel – în acest caz a parcărilor, adică a celor dungi trase pe șosea cu o bidinea.
-
Dungile alea trase cu bidineaua pe sosele sunt pe spatiu public. Este dreptul primariilor (chiar datoria lor) sa organizeze si sa reglementeze utilizarea spatiului public in acord cu interesele cetatenilor. In rest aveti dreptate.
-
Acele dungi nu sunt parcari, sunt doar o modalitate de a lua banii aradenilor, fara a oferi nimic in schimb.
-
Ar fi bine sa postati acest chestionar pe site dar in limba romana .
Daca tot vorbim de parcari ,
in Arad e un ”fenomen” faptul ca multi soferi nu stiu sa parcheze paralel cu trotuarul intre 2 masini parcate lateral si atunci isi parcheaza masina oblic intre alte 2 masini cu 1/2 de masina urcata pe trotuar, impiedecand atat circulatia pietonala ( si aici ma refer si la persoanele in carucioare cu rotile sau a mamelor cu carucioare cu copii ce abia au loc sa circule pe acel trotuar ) cat si a masinilor parcate regulamentar ce nu pot sa plece de pe loc din cauza acestor soferi ”incomozi ” sa nu le zic altfel. Vreti exemple ?Iata cateva:
cel mai des gasesti astfel de cazuri pe Revolutiei , Romanilor , Tr Dobra ,Ghiba Birta , Crisan si lista poate continua.. Daca asa se intampla asa ceva in aceste zone centrale si ultracentrale ale orasului ce sa mai zic de cartiere!
PS aceste aspecte negative ar putea fi inlaturate prin simpla montare a unor stalpisori metalici pe marginea trotuarului peste tot in zona centrala Un exemplu pozitiv in acest sens este str Closca unde , de cand sunt montati stalpisorii respectivi pietonii pot circula comod si in siguranta pe trotuare. Cat despre alte masuri , de sanctionare a acestor contravenienti prefer sa nu zic nimic ca nu are rost !
masina de ridicat autoturisme mai exista in Arad? Daca da, de ce nu e folosita?
sa se ridice masinile care parcheaza incorect adica pe trotuare pe trecerile de pietoni pe locurile destinate persoanelor cu handicap in intersectii etc etc . ALo! Aude cine trebuie? Abia astept alegerile sa merg la vot !