ARAD. A fost făcut primul pas pentru construcția autostrăzii Nădlac-Arad, lotul I. După ce Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a reziliat contractul cu firma Romstrade, acum lucrarea a fost scoasă la licitație. Și asta după aproximativ cinci luni, timp în care cei de la Drumuri au trimis experți care să evalueze lucrările realizate până în prezent. Iar faptul că Romstrade a lăsat ceva în spatele ei se vede chiar și în valoarea estimată de CNADNR pentru construcția autostrăzii: între 304 și 364 de milioane de lei, respectiv între 67 și 80 de milioane de euro. Totul, în condițiile în care primul contract a fost semnat pentru 116 milioane de euro.
„Proiectare și execuție autostrada Nădlac – Arad și Drum de legătură km 0+000 – 22+218”, se numește proiectul finanțat, în proporție de 85 la sută, de către Uniunea Europeană și care își propune să lege Nădlacul de centura în regim de autostradă a municipiului Arad, dar și de rețeaua de autostrăzi din Ungaria ce continuă până în Occident.
Cu toate acestea, CNADNR și-a propus ca, de această dată, să sufle și în iaurt.
Așa că printre condițiile de participare la licitație se specifică faptul că reprezentanții firmelor care vor să intre în cursa pentru construcția autostrăzii trebuie să declare pe propria răspundere că nu au intrat în faliment, că sunt la zi cu plata tuturor dărilor la stat, că nu au fost condamnați în ultimii 3 ani şi că nu prezintă informaţii false.
Termene
Autostrada a fost scoasă la licitație în 9 aprilie, deși reprezentanții Ministerului Transporturilor anunțau că procedura de selecție a candidaților va demara în luna martie. Semn rău, dacă stăm să ne gândim că am început cu o întârziere. Mai departe, firmele interesate să intre în lupta pentru zecile de milioane de euro scoase la bătaie de CNADNR trebuie să înainteze ofertele până în data de 3 iunie, la ora 16:00. Ofertele vor fi deschise și analizate în 4 iunie, după care va fi stabilit câștigătorul.
Ulterior, compania de drumuri va oferi un termen de 10 zile pentru ca cei nemulțumiți de rezultatul licitației să depună contestație. În cazul în care nu vor exista contestații, firma câștigătoare se va apuca de proiectarea șoselei de mare viteză, și de abia apoi va urma demararea lucrărilor propriu-zise. Aproximând la modul cel mai general, cândva în toamnă se va începe și construcția autostrăzii.
5 ani până la final
Asta dacă nu vor exista contestații care pot întârzia demararea lucrărilor cu până la șase luni de zile.
Iar, la final, CNADNR aruncă și bomba: compania care va câștiga, într-un final, licitația și care va semna contractul cu ministerul va avea la dispoziție nu mai puțin de 5 (cinci!!!) ani de zile pentru a finaliza construcția. Toate declarațiile guvernanților, care anunțau că cel târziu în vara anului 2014 vom circula pe autostradă între Nădlac și Timișoara, pălesc în fața termenului înaintat în contract.
Contract penal
Proiectarea și execuția autostrăzii Nădlac-Arad, lotul I, au fost câștigate în anul 2011 de către asocierea Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donrep Construct, lider de proiect fiind firma românească Romstrade, condusă de Nelu Iordache. La câteva luni de la demararea lucrărilor, portughezii de la Monteadriano au anunțat că părăsesc șantierul deoarece Romstrade nu le-a livrat niciun leu din milioanele de euro încasate deja de la statul român. Ulterior, alte probleme au început să apară pe șantier: lucrările executate deja se surpau, zeci de angajați au plecat deoarece nu au fost plătiți cu lunile, proiectarea a fost executată greșit și altele. Iar cireașa de pe tort a venit în iarna anului trecut, când CNADNR a reziliat contractul cu Romstrade din cauza întârzierilor mari. Teoretic, din aprilie 2013 trebuia să circulăm deja pe autostradă, dar în iarna lui 2012 doar maximum 40 la sută din lucrări erau executate. Mai mult, Nelu Iordache a fost arestat de către procurorii de la anti-corupție, după ce ar fi delapidat 25 de milioane de lei (pe alte surse, suma ar fi fost mult mai mare), bani primiți de la stat și de la Europa pentru construirea autostrăzii. Iordache se află și acum în arest preventiv, fiind trimis în judecată pentru faptele sale.
Alte cerințe
Caietul de sarcini care însoțește licitația are sute de cerințe pentru firmele participante. Dintre acestea, spicuim câteva: cifra de afaceri pentru anii 2010 și 2011 trebuie să fie de cel puțin 300 de milioane de lei sau o linie de credit de cel puțin 91 de milioane de lei, confirmată de o bancă. Mai mult, după ce a pățit cu Iordache și Romstrade, CNADNR specifică în caietul de sarcini faptul că „dacă există incertitudini referitoare la situația personală a unui operator economic, Autoritatea Contractantă poate solicita informații direct de la autoritățile competente”.
alin.gherasim@informmedia.ro
CITESTE SI:
Autostrada Arad-Nadlac, gata in noua luni
Evalueaza autostrada Nadlac-Arad
Citiți principiile noastre de moderare aici!