ARAD. Ploaie de avertismente la primării, în judeţul Arad, pentru că funcţionarii nu au reuşit să scoată de pe listele electrorale persoanele decedate! Autoritatea Electorală Permanentă a lansat un control generalizat în toată ţara, control urmat şi de acţiuni de instruire a primarilor privind atribuţiile stabilite în sarcina acestora de Legea privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Președintele României.
Astfel, în cadrul controlului efectuat în perioada 1-5 septembrie 2014 de către Filiala Vest a Autorității Electorale Permanente, cinci primării din judeţul Arad s-au ales cu nu mai puţin de nouă avertismente! Este vorba despre Primăria Buteni, unde s-a dat un singur avertisment, respectiv primăriile Şimand, Apateu, Şicula şi Dieci, unde fiecare s-a ales cu câte două avertismente!
18 sancţiuni în vest
La nivel naţional, Autoritatea Electorală Permanentă a desfășurat în perioada amintită un număr de 172 de controale în România, „în scopul îndeplinirii principalelor obiective ale activității de instruire și control electoral”. În urma acestora, au fost aplicate 122 de sancțiuni, 22 dintre acestea concretizându-se prin amenzi, iar 100 prin avertismente.
Filiala Vest a Autorității Electorale Permanente a aplicat un număr de 18 sancțiuni: o amendă în cuantum de 1000 de lei și 17 avertismente.
Acţiunile continuă
Filiala Vest a Autorității Electorale Permanente a anunţat faptul că acţiunile de control vor continua în paralel cu acțiuni de instruire şi îndrumare. Principalele obiective ale acţiunilor sunt: îndrumarea privind utilizarea Registrului electoral; verificarea modului de păstrare a registrelor cuprinzând listele electorale permanente, complementare și speciale; verificarea modului de întocmire a listelor electorale; verificarea semnării listelor electorale de către persoanele abilitate; verificarea modului de actualizare a listelor electorale; verificarea efectuării de comunicări către judecătoria competentă teritorial cu privire la modificările operate în exemplarul listei electorale existent la primărie; respectarea de către primar a obligaţiei de a pune la dispoziţia alegătorilor spre consultare a listelor electorale permanente şi de soluţionare a întâmpinărilor privind omisiunile; înscrierile greşite sau erorile din listele electorale; verificarea modului de păstrare şi recuperare a materialelor de logistică electorală; obţinerea de informaţii privind integritatea şi modul de confecţionare a materialelor de logistică electorală (urne, cabine de vot etc.); respectarea hotărârilor adoptate de A.E.P.; instruirea primarilor privind atribuţiile stabilite în sarcina acestora de Legea nr. 370/2004 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Președintele României.
În 24 de ore!
Conform legii, persoanele decedate trebuie radiate în termen de 24 de ore din Registrul electoral. Înregistrarea şi actualizarea datelor de identificare a cetăţenilor români cu drept de vot în Registrul electoral se realizează, conform legii, de către persoane autorizate de primari. Radierea din Registrul electoral a unei persoane se face în caz de deces, pierdere a cetăţeniei române, interzicere a exercitării drepturilor electorale sau de punere sub interdicţie.
Citiți principiile noastre de moderare aici!