Jurnal bihorean, împreună cu Timiş Express, Jurnal arădean, cotidianul de limbă maghiară din Satu-Mare, Friss Ujsag, şi Jurnal de Caraş-Severin, toate publicaţii editate de către trustul Inform Media, au realizat un studiu comparat între cele patru oraşe transilvane.
Deocamdată, am analizat capitolul publicităţii stradale. Astfel, am putut observa, încă din start, diferenţe majore între acestea. Toate cele patru oraşe sunt reşedinţe de judeţ, dar e posibil ca diferenţa să o fi făcut mărimea oraşelor şi potenţialul lor economic. Sau… gestionarea incorectă a acestei activităţi. Datele primite de la primăriile municipiilor Oradea, Timişoara, Satu-Mare, Arad şi Reşiţa variază destul de mult. Timişoara e de departe municipiul cu cele mai mari încasări din publicitatea stradală, fiind şi cel mai mare dintre oraşe. Putem spune că cifrele de la acest capitol dau un indiciu şi în privinţa diferenţelor de dezvoltare între oraşe.
Oradea e a doua plasată, după Timişoara, şi ca oraş şi ca publicitate stradală, în timp ce, surprinzător poate, Satu-Mare depăşeşte Aradul la acest capitol. Reşiţa a obţinut cele mai slabe venituri la acest capitol în 2009 şi în prima parte a anului 2010.
ARDEAL - Conform datelor furnizate de către Primaria Municipiului Oradea, până pe 10 iunie a.c. s-au încasat din aceste taxe la bugetul local 266.518 lei noi. În 2009 au fost vărsaţi 466.911 lei, iar în 2008 – 465.449 lei. Văzând datele, se estimează că anul acesta vor fi depăşite sumele colectate în anii anteriori.
„Se plăteşte taxă către Primărie şi pentru reclama de pe o proprietate privată, dacă spaţiul e cu expunere. Pentru reclamă şi afişaj se întocmesc contracte de prestări servicii, cu plata lunară a taxei către Primărie. Dincolo de taxa ce se încasează de către Primărie, pentru reclamă sau afişaj pe domeniul public se încheie un contract de închiriere sau concesiune”, ne-a declarat directorul economic adjunct al Primăriei Oradea. Tănase Miculescu spune şi că, potrivit legii, persoanele care au asemenea activităţi sunt declarate la Primărie şi că Primăria Oradea se îngrijeşte dacă se declară sau nu. “Avem activităţi de depistare a publicităţii stradale şi/sau a afişajului nedeclarat, aşadar netaxat de către Primărie”, mai spune Miculescu.
Timişoara e fruntea
Potrivit şefului Direcţiei Fiscale a Municipiului Timişoara, Adrian Bodo, în anul 2009 Primăria Timişoara a încasat suma de 2.598.349 de lei din taxa de publicitate stradală. În anul 2010 se prognozează că încasările vor fi mai mari, ţinând cont de suma colectată până la jumătatea acestui an. Astfel, până la data de 21 iunie 2010 municipalitatea timişoreană a încasat 1.511.585 lei, a arătat Bodo.
Datele Aradului
Potrivit datelor de la Primăria Arad, din pubicitate stradală (unde s-a inclus atât afişajul – bannere, mashuri etc. cât şi împărţirea de fluturaşi, ziare) dar şi taxa de ocupare a domeniului public, considerată de Primăria condusă de Gheorghe Falcă activitate conexa celei de publicitate, s-au obţinut următoarele sume: pe 2009 – 3,6 milioane lei. Din 1 ianuarie 2010 până pe 18 iunie 2010 – 2,55 milioane lei.
Aceste date la comun oferite în primă fază de către Primăria Arad sar mult peste toate celelalte furnizate de către primării. Chiar şi peste Timişoara. Cu toate acestea, veniturile obţinute doar din publicitate stradală sunt mult mai mici. Strict la acest capitol, Aradul nu stă prea bine: pe 2009, din publicitatea stradală, s-a colectat suma de 116.752,04 lei. În primul primul trimestru al acestui an s-au obţinut deja 48.081,95 lei.
„Sumele obţinute din taxele percepute de Primăria Arad pentru publicitate stradală sunt, în acest an, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut (1 ianuarie -18 iunie 2009) mai mari cu 53%”, susţine purtătorul de cuvânt al Primăriei Arad, Corina Drăghici. Aceasta a mai adăugat că banii obţinuţi din publicitatea stradală de pe teritoriul municipiului Arad intră ca venit la bugetul local, neavând, însă, o destinaţie specială. Cel mai probabil, banii câştigaţi aici sunt folosiţi la investiţii.
Satu-Mare şi Reşiţa
La Satu-Mare, la acest capitol edilii acestui municipiu au colectat anul trecut suma totală de 182.356 lei, iar în acest an, până în 20 iunie suma se ridica la 124.114 lei.
În cazul Reşiţei, pentru 2009 vorbim de 100.850 de lei, iar în anul 2010, inclusiv luna mai, suma se ridică la 22.388 de lei. Aşadar, o valoare totală: 123.238 de lei.
CALIN CORPAŞ
Citiți principiile noastre de moderare aici!