În fapt, singura referire clară la proiectul sau mai degrabă intenția Primăriei Arad de a remodela centrul orașului o regăsim în bugetul general al Municipiului Arad, unde la capitolul
„Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile”, la care este propusă suma de 218.370.000 de lei, printre diverse proiecte amintite aici este și cel de „Sprijin la nivelul Regiunii de Dezvoltare Vest pentru pregătirea de proiecte finanțate din perioada de programare 2021-2027 pe domeniile mobilitate urbană, regenerare urbană, centre de agrement/baze turistice(tabere școlare), infrastructură și servicii publice de turism, inclusiv obiectivele de patrimoniu cu potențial turistic și infrastructură rutieră de interes județean, inclusiv variante ocolitoare și/sau drumuri de legătură: <Remodelare Bulevardul Revoluției>: 3.342 mii lei”.
Regăsimîn buget proiectul la capitolul „Tansporturi”, paragraful „Drumuri și poduri”, unde remodelarea beneficiază de aceeași sumă, peste 3 milioane de lei, dintre care 501.000 lei ar fi finanțarea națională și 2.841.000 lei finanțarea externă nerambursabilă, ca ulterior, în anexele bugetului, la momentul la care este amintită „Lista Programului de investiții pe anul 2022 cu finanţare din titlul 58 <Proiecte cu finanțare din Fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020>, „Investițiile noi”, același proiect să fie trecut cu suma de 1.824.000 lei, finanțarea națională fiind aici în valoare de 273.000 lei, iar cea europeană nerambursabilă de 1.551.000 lei.
Niciun detaliu în plus
Cum ar arăta centrul după remodelare, ce se dorește a fi realizat cu adevărat aici, nu știm. Anunțurile făcute până acum de administratorii urbei și politicienii de la Putere au vizat doar promisiuni că centrul va fi cu totul altul după intervenție, că trotuarele vor fi reabilitate (dalele și asfaltul ar urma să fie înlocuite cu granit), că plantările de noi arbori ornamentali vor avea loc atunci și tot pe atunci doar ar urma ca Teatrul „Ioan Slavici” să fie reiluminat arhitectural, iar alte obiective locale abandonate de ani buni bagate și ele în seamă. Dar cam atât. Ca atare, arădenii au început să se teamă de cum vor arăta în fapt intențiile Primăriei, care a dat-o deja în bară cu unul dintre locurile lor dragi – malul Mureșului – iar poziția celor de la Pro Urbe este și ea una extrem de justificată, cu atât mai mult cu cât cei din asociație nu vin doar să critice lipsa de transparență a Primăriei (și) pe acest proiect, ci lansează o serie de propuneri.
Lipsă de transperanţă totală
Iată cele indicate de Pro Urbe în materialul postat pe 24 martie şi intitulat „Himera remodelării centrului sau distanța dintre proiectele administrației și realitate. Pro Urbe dorește dezbatere pe tema remodelării centrului și propune o variantă realizabilă și logică”:
„Azi a apărut știrea conform căreia municipalitatea dorește să plătească un nou studiu de fezabilitate pentru parcarea subterană din piața Avram Iancu. O parcare mică, scumpă și inutilă. În paralel se desfășoară elaborarea unui proiect tehnic de remodelare a centrului care presupune două tuneluri pe sub bulevard: unul mai scurt, de aproximativ 250m, între strada Vasile Goldiș și strada Grigore Alexandrescu, și unul de 750m (!) între strada Nicolae Bălcescu până aproape de Biserica Roșie! Cred că oricine care a trăit în Arad în ultimele decenii își dă seama că aceste proiecte sunt irealizabile. Nu ne legăm de cheltuirea cel puțin discutabilă a banului public. Pro Urbe se ocupă de protecția patrimoniului urban, nu de verificarea cheltuielilor bugetare. Ne deranjează în schimb opacitatea totală a administrației în privința proiectelor majore în derulare și lipsa totală a dezbaterii publice în probleme ce afectează viața întregului oraș. Proiectele amintite mai sus ridică mari probleme de logică urbană: de ce ar trebui să facem o parcare de 100 locuri când la 300m putem face una de 500, sau, în cazul tunelurilor de sub bulevard, cum s-ar realiza aprovizionarea magazinelor/restaurantelor de pe centru? Se va căra marfa de la 300-400m de la capetele tunelului unde se poate opri? Sau de pe partea opusă a bulevardului? Sau cum? Municipalitatea nu a ieșit public cu nicio propunere de remodelare a centrului. Au dat doar comunicate de presă despre proiecte în derulare, dar nu s-a publicat niciun detaliu despre aceste proiecte, nici eventualele variante propuse. Nu o schiță, nu o simulare, nimic. Nu a existat nici cea mai mică intenție de a iniția o dezbatere, de a implica cetățenii urbei în proiect”, îşi justifică încă din start poziţia cei de la Pro Urbe Urbe.
Cele cinci propuneri Pro Urbe
Imediat după, cei de la Pro Urbe îşi detaliază propunea lor de remodelare a centrului, o propunere care poate pleca ca bază de dezbatere pentru acest proiect:
„Prin urmare, ieșim noi cu o propunere publică care să fie bază de plecare pentru o dezbatere pentru tema reconfigurării bulevardului pe segmentul în cauză, între Piața Avram Iancu și Primărie. Toate cele propuse mai jos se pot realiza simultan, fără afectarea traficului, la costuri incomparabil mai mici decât variantele vehiculate în presă și cu beneficii mai mari pentru oraș”.
Cinci propuneri sunt apoi enumerate în intenţia lor: „Reconfigurarea carosabilului şi a trotuarelor”, „Tramvai gratuit pe centru”, Parcări P+R, „Reconfigurarea pieței din fața primăriei” şi „Simulare de trafic și dezbatere reală bazată pe cifre”.
Iată în detaliu propunerile Pro Urbe.
„1.Reconfigurare carosabilului și trotuarelor. Pe bucata dintre Teatru și Primărie pe ambele laturi ale bulevardului ar trebui lățite trotuarele, și interzisă parcarea. Trebuie realizată o pistă de biciclete adevărată pe toată lungimea bulevardului. Soluția propusă este următoarea: O singură bandă pe sens și pistă de biciclete separată de trafic prin gard peste care nu se poate sări. Alveole pentru oprire de max. 2 minute, monitorizate video. Trotuar lat de 9,5 m, suficient pentru terase cu două rânduri de mese și tranzit pietonal. Principalele modificări ar fi următoarele: o singură bandă pe sens de 3,5 m, fără locuri de parcare, alveole de oprire la fiecare 50m pentru aprovizionarea spațiilor comerciale și debarcarea pasagerilor. Alveolele permit oprirea simultană a 2 vehicule și vor fi monitorizate video. Oprirea mai lungă de 2 minute va fi taxată foarte scump. Pistă de biciclete adevărată, separată de carosabil print-un parapet/gard metalic îmbrăcat de un gard viu prin care nu se poate trece. Asta ar împiedica opririle aiurea pentru debarcarea pasagerilor și ar proteja și bicicliștii de eventualele vehicule scăpate de sub control. Trotuar lat de 9,5 m care permite două rânduri de mese amplasate pe trotuar și asigură loc suficient pentru tranzitul pietonal.
2.Tramvai gratuit pe centru. Ar trebui înființată o linie de tramvai Podgoria-Boul Roșu care să circule la 3-5 minute în regim gratuit. Să o numim linia 1. Celelalte linii ar trebui reconfigurate astfel: Linia 2a: Făt Frumos – Podgoria – Renașterii – Voinicilor – Titulescu – Podgoria – Făt Frumos; Linia 2b: Făt Frumos – Podgoria – Titulescu – Voinicilor – Renașterii – Podgoria – Făt Frumos; Linia 3: Boul Roșu – Gara Aradul Nou; Linia 4: UTA – Pădurii – Boul Roșu. Linia din Grădiște trebuie desființată. Și în acest moment este dublată de linii de autobuze. De asemenea trebuie desființată linia spre Ghioroc și înlocuită cu o linie de autobuz.
3.Parcări P+R. Propunem realizarea a două parcări etajate Park&Ride cu 300-600 de locuri. Cele două împreună ar costa mai puțin decât cea subterană propusă sub Piața Avram Iancu. Momentan sunt 440 locuri de parcare pe bulevard și 86+55 de locuri în parcările centrale dintre liniile de tramvai. În total 581 de locuri. Cele două parcări propuse împreună ar avea aproape dublul acestui număr. Practic s-ar tripla numărul locurilor de parcare pentru accesul în centru. Cele două parcări ar fi în următoarele locații: la Podgoria, lângă catedrală, pe zona verde degradată din spatele stației de autobuz. Stația de autobuz ar trebui înglobată în această parcare, rezultând o stație acoperită, civilizată. Parcarea poate avea 3-4 nivele. Pentru comparație: amprenta la sol este ceva mai mult de jumătate a parcării de la Atrium Mall. Acolo pe 5 nivele sunt 1.000 (o mie) de locuri de parcare. 2500 mp disponibili pe 3 nivele. Pe locul terenului de sport de la Moise Nicoară. Aici se poate realiza o parcare pe 2 nivele cu 500 de locuri și un teren modern de sport pe acoperișul parcării. Este la doar 300m de Piața Avram Iancu și s-ar putea integra perfect cu proiectul de reabilitare a hotelului Parc. Moise Nicoară ar obține un teren de sport modern, unic în țară.
4.Reconfigurarea pieței din fața primăriei. Prin reducerea traficului la o singură bandă pe segmentul Primărie-Teatru, majoritatea traficului ce vine dinspre Podgoria o va lua la stânga spre strada Xenopol. Și în momentul de față ar trebui făcute două benzi de mers stânga acolo, după remodelare va fi obligatoriu. Ar trebui în sfârșit scos pavajul de piatră cubică care face gălăgie, încurcă benzile și alunecă dacă e ud. Acela e pavaj ornamental pentru zone puțin circulate, nu pentru o piață în care trec peste zece de mii de mașini zilnic. A fost o idee nefericită pavarea pieței. Două benzi la stânga pe sensul Podgoria-Teatru.
5.Simulare de trafic și dezbatere reală bazată pe cifre. Primăria, urmând obișnuitul obicei al administrației precedente, nu a ieșit în public cu nicio propunere, de parcă le-ar fi rușine de propriile idei. Nouă nu ne este. Acestea sunt propunerile noastre pentru a avea o bază de pornire pentru o dezbatere reală. Nu dispunem de datele Primăriei dar suntem capabili să facem o simulare de trafic pentru întregul segment Boul Roșu – Primărie pentru a demonstra că propunerea noastră este viabilă din punct de vedere al traficului. De asemenea, suntem deschiși la orice colaborare și putem organiza prin asociația noastră o dezbatere publică, în oricâte runde ar fi nevoie, pentru a ajunge la o soluție care să fie bazată pe cifre și pe idei realiste. Un tunel de la Teatru până la Primărie nu este o idee realistă.”
Pro Urbe așteaptă propuneri, Primăria încă nu
Asociaţia mai indică în text faptul că aşteaptă „părerile și propunerile dumneavoastră în comentarii, pe Facebook sau la adresa arad@prourbe.ro”.
Rămâne de văzut dacă Primăria Arad va avea vreo reacţie la propunerile Asociaţiei Pro Urbe, dacă va încerca să plece urechea la propunerile arhitecţilor, urbaniştilor şi ale societăţii civile, dacă va iniţia dezbateri pe acest proiect atât de important al Aradului, care îl poate relansa, dar care îl poate și îngropa, îi poate știrbi din valoare, dacă măcar va ieși cu câteva date legate de ce intenționează efectiv să facă acolo, sau dacă va merge mai departe fără consultări cu proiectul-fantomă al unei remodelări doar anunțate, dar care se bucură deja de alocări bugetare serioase.
„Putem organiza prin asociația noastră o dezbatere publică, în oricâte runde ar fi nevoie, pentru a ajunge la o soluție care să fie bazată pe cifre și pe idei realiste” – Pro Urbe
Trimite articolul
XAradul e bătaia de joc a celor care-l conduc de zeci de ani, la fel e și acum. Trist
Dar la intrarea in arad dinspre Vladimirescu ,pe dreapte inainte de calea ferata ( firma D&D)
cand se rezolva debandada incredibila semanand a depozit de fier vechi?
-
Fugi poate î-ti intra un pic de oxigen la creier.
D&D te deranjează dar centura cu secțiunea de connector asta nu e importanta in opinia dumitale. Lasă D&D ul in pace. Ei î-si au rostul lor.
Nu sunt de acord cu scoaterea liniei de tramvai spre Ghioroc și înlocuirea cu autobuze. Acea linie are farmecul ei, ar trebui sa fie o mândrie pentru județul Arad. Sa se investească în linia de tramvai, în tramvaie! Pe ruta Arad-Ghioroc nici nu sunt stații de autobuz. Bine ca pe centru – Podgoria cei de la ProUrbe propun tramvai gratis. Nu sunt de acord cu toate propunerile lor. Doar cu parcări supraetajate și cu o singură bandă între Primărie și Teatru.
Zona din fața Catedralei de la Podgoria?
-
Subscriu. Acea linie de tramvai a fost mandria Aradului acum peste 100 de ani.
-
Mulțumim pentru comentariu. Apreciem și părerile diferite de cele ale noastre. Exact asta dorim: o dezbatere unde să auzim cât mai multe păreri pro și contra, din care să putem trage concluzii corecte și utile pentru oraș. Dacă primăria este deschisă dialogului, le vom prezenta toate părerile și propunerile pe care le-am primit.
ÎPropunere din partea ALAL ( Asociației Liberă al Arădenilor Liberi ) . Să se realizeze un tunel sub Mureş, de la Primărie până la Trei Insule . Cu o intrare din str. Barbu Lăutaru. Cu respect Laie Căldărar, Preşedinte
-
Si inca doua: unul pana la Bruxelles la biroul dlui Falca, iar celalalt in Bucegi sa se intalneasca cu tunelele dacice
-
Respect
-
Intotdeauna m-am intrebat cine a fost idiotul care a avut ideea de-a scoate asfaltul si pavarea cu piatra in fata primariei. Acolo cu siguranta trebuie modificat.
-
Cum cine? Marele,unicul, seful tuturor sefilor – Botoxatul!
singurul care poate salva Aradul pentru ca a mai facut acest lucru este Falkao de la Brad supranumit imparatul sau faraonul.
A pus Aradul pe harta turismului european si mondial. De calitatea vietii nici nu mai vorbesc.
Sa te intorci de la bruxelles, imparate ca ai multe de facut, proiecte incepute de tine de care astia isi bat joc!!
Atenție ; ” finanțarea externă nerambursabilă, “, nu există așa ceva. Așa intitulatele finanțări ne-rambursabile sunt doar pentru interesele celor ce le dau. Așa că mare grijă cu sumele luate ne-Rambursabile. Cât despre ideile celor de la Pro Urbe, nu sunt rău gândite, doar mai trebuie lucrat la ele, gândite foarte bine și aplicate, după o dezbatere publică intensă. P.S. Ar trebui toți de sus schimbați, complet. Să vină oameni noi care chiar vor să facă ceva bun pentru Crișana, pentru urbe, pentru oameni, ș.a.m.d.
incercati sa va ginditi ce s-ar intimpla daca din centru ar disparea citeva institutii ale atatuluii,primarie directie fiscala,etc
toate ar putea fi mutate intr-un sediu comun cu politia si ce or mai fi,sediu construit de la 0 sau cumparata galeria,e acolo loc pentru toata lumea
-
În sine mutarea instituțiilor statului din centru nu ar rezolva problema. În acele clădiri se va muta altcineva, poate firme private, dar care sigur vor avea angajați și clienți. Angajați și clienții vor avea mașini. Mașinile vor dispărea doar dacă acele clădiri vor rămâne goale. Nu e de dorit o asemenea situație.
-
muzeu sau orice alta institutie care nu aduce mii de oameni in centru
-
Vedeti modelul din Zagreb, situatie identica ca pe bulevard. Eu asa as vedea o reconfigurare urbana majora.
Ce dragut!Hai sa distrugem! Adica daca spatiul verde e degradat la Podgo,nu trebuie sa il ajutam sa nu fie degradat ci sa tragem o parkare.Pai de ce sa nu o facem acolo in subteran,de ex?Si pe teren la Moise?Haha! Din ce stiu,terenul ala e proprietatea lui
Moise.Cam greu de facut parcarea acolo.Poate ca face primaria tampenii dar nici nenea astia Pro Urbe nu par mai destepti.De ce sa faci,frate,parcare pe teren la Moise?Nu ajunge zgomotul de pe pod?Mai trebuie si parcare,sa faca smekerii drifturi noaptea la doua?Si de ce sa-mi puta a esapament cand joc baschet?Ma indoiesc-sincer-ca romanul isi ia masina electrica silentiaoasa si nepoluanta doar sa o parcheze acolo.Mai ganditi!
P.S.Spatiu verde neocupat nu inseamna automat posibil loc de parcare-IN GENERAL !!! “Inteligentilor” :)))
-
Mulțumim pentru comentariu. Într-o parcare P+R mașinile stau cu motoarele oprite. Nu poluează. Realizarea acestor parcări este una din metodele de reducere a poluării în orașe. Există suficiente studii (disponibile și public) care să confirme eficiența acestei măsuri. La vom prezenta în cadrul dezbaterilor (sperăm că vor fi dezbateri) pentru a ne susține punctul de vedere. Dacă dispuneți de studii care să confirme poluarea generată de aceste parcări, vă rugăm să ni le trimiteți.
De asemenea există metode tehnice și de proiectare care împiedică comportamentul iresponsabil într-o asemenea parcare. Sunt de mult puse la punct.
Așteptăm orice părere argumentată și documentată. -
Deci lumea merge acolo sa faca sport pentru sanatate si voi vreti sa ii umpleti cu gaze de esapament? Nu e destul cu masinile care trec pe pod si trec intre Moise si terenul de sport?
De pietonale nu vorbiti nimic?
Exemplu Salonta extrem de frumos
In atenția organizatorilor de bairamuri și kirvaiuri. Zona Alfa incepind de la bl 1 pina la bl 10 exista o suprafata verde, dacă se îndreaptă cu cilindru compactor poate fi organizat festivalul street food pe perioada îndelungată. Cerem primariei și apelor romane implicare în proiect care nu necesita investiti. Cheltuiala se poate face din partea organizatorilor. Primăria Arad 2000de copaci sa 2000de uscăciuni pe bani publici cum se justifica?
Acum știu care sunt principiile de moderare aradon…dacă nu ești de acord cu noi, te pupăm pe portofel!
Am trimis un comentariu azi dimineață care nu a apărut nici acum (ora 18:35), în schimb comentariile asociației pro urbe apar….culmea! Sau aradon face parte din asociație, cumva?
By the way….”Citiți principiile noastre de moderare aici!” unde ”aici” duce la: Niciun Rezultat
Pagina căutată nu a fost găsită. Încercați o căutare mai profundă sau folosiți navigarea de deasupra pentru localizarea postării.
Parcare etajata pe centru?pentru ce? Nu mai bine faceti spatii verzi,cu banci si alee pe toata lungimea bulevardului?doar mașini avem in cap.
Saa se remodeleze Tribunul Dobra, respectiv sa dispara ruineleinestetice de acolo. Tot centru e si aceea strada.
Inca nu v-ati dat seama, n-ati realizat ca, in afara de trompete si tromboane, noi, aradenii, nu suntem in stare de absolut nimic? Angajati o firma de arhitectura din Germania, si alta de constructii, tat de acolo, ca va costa mult mai putin, si treceti naibii la treaba, toasi!