ARAD. Dacă primiți un astfel de email, să știți că nu este un virus. Este noua modalitate a celor două instituții, respectiv Tribunalul Arad şi Judecătoria Arad, de a trimite citații. Noul sistem gândit și creat de departamentul IT al celor două instituții, cu ajutorul magistraților, reprezintă o premieră pe țară. Citațiile vor fi trimise părților prin email, iar cei implicați într-un proces își vor putea accesa, de acasă, dosarul pentru a-l studia. Economie de hârtie, de taxe de timbru și de timp. La asta s-au gândit reprezentanții Tribunalului și Judecătoriei Arad când au gândit și implementat acest sistem informatic denumit info dosar. Și au gândit foarte bine deoarece anul viitor Curtea de Apel Timișoara le va „împrumuta” ideea și sistemul. Toate acestea, bineînțeles, cu acordul Ministerului Justiției care a dat undă verde Tribunalului și Judecătoriei Arad pentru acest sistem – funcțional din martie 2014.
„Din martie 2014, la noi funcționează info dosar, fișa dosarului. Dosarele părților pot fi văzute de acasă, cu ajutorul internetului. Am avut un feedback foarte, foarte pozitiv, în sensul că inclusiv avocații din celelalte județe spuneau că, având în vedere noul nostru sistem info dosar, nu mai trebuie să se deplaseze la sediul instanței, ci pot vedea dosarele de acasă. Ca o statistică, am avut 290.441 de accesări din martie 2014. Aceste accesări au fost pentru vizualizarea dosarelor. Nu a fost nevoie ca părțile să se deplaseze la Arhivă, ci au putut să vadă de acasă dosarele. Drept dovadă și frecvența justițiabilului a scăzut la arhivele Tribunalului și Judecătoriei. Cu asta a fost descongestionată un pic activitatea arhivei. Noi nu ne-am oprit aici, am încercat să dezvoltăm sistemul informatic. Suntem primii pe România cu ajutorul specialiștilor noștri de la IT, să creem un program care ne permite ca funționarul să acceseze programul, să extragă de acolo o citație și să o trimită prin email. Ceea ce înseamnă că a făcut economie de hârtie, de taxă de timbru și de timp. În acest sens am făcut deja încercări și am avut 143 de comunicări, iar dintre acestea 139 au fost comunicate în aceeași zi și confirmate de primire. Comunicarea a ajuns cu promptitudine la destinatar, acesta a luat la cunoștință despre existența actelor de procedură. Avem încheiate protocoale cu autorități locale în acest sens. Am încheiat protocoale cu IPJ Arad, cu Casa de Pensii Arad, cu Instituția Prefectului, cu ORC și cu Finanțele Publice Arad”, a punctat judecătorul Otto Szep, vicepreședintele Tribunalului Arad.
Au dat poşta pe tehnologie
Președintele Judecătoriei Arad a spus că, având în vedere că trăim în era tehnologiei, comunicarea prin poștă, așa cum funcționa ea până acum, era un pic anacronică și se cerea o upgradare a sistemului. „Am gândit aceste lucruri în ideeea că suntem în anul 2014, în era tehnologiei, aproape toată lumea are un telefon inteligent. Am considerat că o comunicare prin poștă, așa cum funcționa ea până acuma, era un pic anacronică și de aceea am dat posibilitate părților ca în momentul în care depun o cerere de chemare în judecată să solicite să le fie comunicate toate actele de procedură fie pe sms, fie pe email. Deci, practic se primește un mesaj prin care li se spune că pot să vadă actul de procedură la un anumit link și li se dă linkul unde poate fi deschis actul. Și mailul pe care-l primesc sună de aceeași manieră: Ați primit o comunicare din partea Tribunalului sau Judecătoriei. Vedeți documentele atașate. Abia în momentul în care partea deschide documentul care i l-am comunicat, atunci primim un mesaj și ni se spune că documentul a fost văzut”, a precizat Flavius Bradin, preşedintele Judecătoriei Arad.
Soluţionarea mai rapidă
Bradin spune că, prin această modalitate, durata de soluționare a unui proces are șanse să fie redusă fantastică. „Statistic vorbind, pe noua procedură civilă, între momentul înregistrării dosarului și momentul în care se poate stabili primul termen de judecată, așa cum știți odată depusă cererea trebuie comunicată pârâtului, pârâtul trebuie să trimită răspunsul numit întâmpinare care se comunică reclamantului și reclamantul mai trebuie să trimită un alt răspuns și abia după aceea se poate stabili termenul de judecată, pe durată, care acum cel puțin, la nivelul Judecătoriei, este undeva în jur de 70 de zile. Deci, din momentul depunerii unei cereri până la momentul primului termen, media este undeva la 70 de zile. Din aceste 70 de zile aproape o treime este datorată timpului parcurs de proceduri prin poștă. Se poate scurta foarte mult timpul, plus că atâta timp cât partea poate să răspundă în format electronic e și mai simplu, nu mai trebuie să vii la Registratură”, a punctat preşedintele Judecătoriei Arad.
Extins la alte instanţe
Noul program realizat de instanţele din Arad par foarte atractive şi pentru alte instanţe din ţară. Primii care şi-au manifestat intenţia de a introduce acest sistem sunt judecătorii Curţii de Apel Timişoara. Dar reprezentanţii instanţelor din Arad spun că iniţiativa a fost lăudată şi de alte judecătorii şi tribunale din ţară, aşa că este o chestiune de timp până când programul va fi adoptat şi în alte judeţe.
Citiți principiile noastre de moderare aici!