ARAD. Conform datelor publicate de jurnalistul Recorder, Alex Nedea, pe blogul său, în care prezenta „rata șpăgii” în cadrul spitalelor de stat din țară, Spitalul Clinic Județean de Urgență Arad ar înregistra un procent al mitei de 2,11 la sută, peste media pe țară care este de 1,89 la sută. Datele au fost culese de la un număr de 300.000 de pacienți, prin „Mecanismul de feedback al pacienților”.
Pentru a afla care este experința pacienților arădeni care au fost tratați la Spitalul Județean, i-am rugat pe aceștia să ne spună, în cadrul unui sondaj Aradon, dacă au oferit din proprie inițiativă sau li s-au cerut atenții sau bani de către medicii și asistenții de la Județean.
Din totalul respondenților, 44,16 la sută spun că nu li s-au cerut și nu au oferit bani sau atenții pentru serviciile medicale, iar 29,04 la sută susțin că deși nu li s-au solicitat bani în mod direct, li s-a dat de înțeles că o „atenție” ar fi binevenită.
Mult mai puțini sunt cei care declară că li s-au cerut bani în mod direct de către medici sau asistente sau că au au oferit bani sau atenții din proprie inițiativă. Astfel, 9,62 la sută dintre particiapanții la sondaj spun că au oferit bani medicului din proprie inițiativă, iar 7,73 la sută au dat bani la solicitarea directă a medicului. 5,53 la sută dintre respondenți au oferit bani sau atenții asistentelor și infirmierelor din proprie inițiativă, iar cel mai scăzut procent – 4,12 la sută – spun că asistentele și infirmierele le-au cerut bani pentru anumite servicii.
Nebăgarea în seamă
Sub protecția anonimatului, arădenii au lăsat mai multe comentarii, în urma acestui sondaj, cele mai multe înclinând spre practica „nebăgării în seamă”, care are scopul, spun ei, să-i determine pe pacienți sau pe aparținători să scoată bani din buzunar:
„Trebuie să fii greu de cap, ca atunci când nimeni nu te bagăîn seamă pe principiul<<nu avem timp>> , că trebuie să ieși la înaintare cu ceva. Nu există ca după ce dai ceva să nu ți se acorde atentie!! Fără aceste <<atenții>>înseamnă pur și simplu noroc”, spune un cititor într-un comentariu la sondajul Aradon.
O mămică își povestește și ea experiența neplăcută:
„Eu personal am fost internată cu copil la pediatrie, de la spălătoare la medic indirect trebuia să dai. Spãlătoarea umbla ca prin casa ei fãrã rușine strigând etc, asistentele, nu toate, alea mai bãtrâne cu un vocabular jignitor și nu demn de un personal sanitar, doctorița până nu și-a primit leafa tot așa… indirect te provoacă să le dai. Mizerie de numai, mi-am adus cearceaf și pernă de acasă. Într-o săptămână nici în glumã nu au venit să schimbe patul.”
„M-am făcut de râs”
Asta spune o altă pacientă care a fost internată la Județean:
„Sincer știind metehnele sistemului de sănătate am vrut din proprie initiativă să dau, dar numai m-am facut de râs, doctorița nevrând să audă de așa ceva. Nici ceilalți angajați nu au cerut sau dat de înțeles că ar vrea bani sau alte cele. Sigur, sunt doctori care cer și fac de râs sistemul sanitar și așa vai de mama lui. Vina este și din partea noastra că dăm.”
Spusele pacientei de mai sus sunt întărite de un alt pacient care, la rândul său, a avut parte de o experiență pozitivă:
„Mama mea în vârstă de 85 de ani a fost internată și vreau să vă spun că nimeni nu a lăsat măcar sa se înțeleagă ca ar trebui să dăm o atenție, dimpotrivă s-au purtat exemplar și le mulțumim. A fost internată la cardiologie.”
Sondaj “ineficient”
Au fost câțiva cititori care au considerat că sondajul pe tema șpăgii de la Județean nu este eficient, pentru că oamenii tot dau bani sau atenții atunci când nu sunt băgați în seamă:
„Sondajul nu cred că este eficient. Oricum omul tot dă pentru că are impresia că nu este băgat în seama.”
Iar un alt cititor consideră că este tardivă sondarea arădenilor pe acest subiect, pentru că acum există sistemul de feedback:
„Cam tardivă întrebarea, au acuma chestionar asupra gradului de satisfacție, la ieșirea din spital. Dar sunt binevenite întâmplările, pățaniile oricui chiar dacă sunt ceva mai vechi.”
De la oferit la cerut
Dincolo de rezultatele acestui sondaj, revine tot mai des în discuție obișnuința pacienților de a veni pregătiți să dea, pentru confortul personal, pentru atenție în plus, pentru un loc mai în față. Sigur, rămâne acel personal medical care condiționează actul medical de o sumă de bani, dar nici meteahna pacientului român de a băga plicul în buzunarul medicului nu pare pe cale de dispariție.
Trimite articolul
XLasati-ne !
nu trebuie sa ceara direct”unii” in general din mediul sanitar dar fac in asa fel ca ” simti” ca trebuie sa dai ceva ca sa fie bine .
Dar procentul de 56% ?!! Cred ca este mult mai relevent…Oricum solutia nu se afla la pacientul care vine pregatit sa dea(cunoscand metehnele sistemului) ,ci a celor care primesc sau accepta asemenea spagi! Deci, personalul medical trebuie sa fie cei care refuza categoric,astfel incat mentalitatea spaguirii acestora sa dispara!!
In sistemul medical acum are loc loc o schimbare :LUPII TINERI încet- încet iau locul DINOZAURILOR ( cărora le mulțumim ca au avut și încă mai au grija de sănătatea noastră.) Sub ochii noștri are loc schimbarea . Sunt convins că schimbarea este în bine .
-
Schimbarea este cam asa:dinozaurii cum zici, cel putin erau buni in meseria lor. Astia tineri sunt si flamanzi si slab pregatiti
-
Nu sunt flamanzi nici slabi .Am fost în acest an internat la spitalul Fundeni .Am fost investigat de o echipa tânără. An fost uimit de seriozitatea și profesionalismul lor . Și m-a uimit faptul că au lucrat în echipă. În momentul de față urmez tratamentul ( impotriva cancerului) la o clinică privata ( și aici tot tratamentul este decontat de Casa de Sănătatea. Același profesionalism, seriozitate și lucru în echipa .Aceștia sunt LUPII TINERI .Sunt convins ca așa este și la Arad .
-
Toti tinerii asistenti si medici si restul personal nou ar trebui sã facã practici in strãinãtete sa vadã ca nu se dã spaga etc nimic, si totuşi faci totul pt orice pacient fie el de clasa înaltã, medie sau sãrac, indiferent de rasã.
Da greu vad asta….
🫣
Din punctul meu de vedere este alegerea fiecaruia sa dea sau sa nu dea spaga la medic.Daca nu exista un control al statului fata de atitudinea si gradul de atentie acordat pacientului,atunci alegem noi ce sa facem.Personal am avut o experienta foarte proasta cu o doctorita de la privat.Nu am dat nimic,dar nu asta a foast cauza ci atitudinea si cu toate astea am platit o consultatie normal la receptia clinicii.Doctorita este Codreanu,oncolog,o isterica,care ar merita sa-si piarda licenta de medic.
Sunt doctori buni si cu atitudine buna,putini dar mai sunt.Asa ca pina sa vad ca Ministerul Sanatatii va avea o echipa care monitorizeaza permanent serviciile medicale(mai ales cele decontate),puteti face ce vreti.Putem sa dam sau sa nu dam atentii!
Pina la urma tara in sine este marcata de traditii balcanice.