Preşedintele firmei germane care a realizat studiul de trafic din oraş a prezentat ieri, în cadrul şedinţei CLM, rezultatele finale ale analize făcute pe traficul din Arad. Datele extrem de interesante, cu calcule, cu maşini numărate pe zi pe fiecare stradă, analize şi simulări i-a ţinut amuţiţi, timp de două ore, pe aleşii municipali. Claudiu Cristea a fost cel care a lăudat studiul, susţinând că este vorba de “cea mai valoroasă dintre lucrările făcute în Arad”.
Dincolo de statistici şi calcule, cele mai şocante au fost, cu siguranţă, soluţiile propuse de expertul german, pe variante. Una dintre cele mai bizare propuneri, care se regăseşte în mai toate cele şase soluţii germane şi care are şanse mari să fie aplicată, este ridicarea unei clădiri în locul Pieţei Avram Iancu, clădire care să beneficieze de parcare subterană pe mai multe nivele şi de cafenele şi locuri destinate petrecerii timpului liber – un fel de centru nou. Alte soluţii costisitoare, bătute în cuie de germani, vorbesc de ridicarea de parcări subterane în Parcul Reconcilierii, în Piaţa Primăriei şi pe strada Tudor Vladimirescu. Cea mai excentrică dintre variantele germane şi, desigur, cea mai costisitoare, vorbeşte de realizarea unui tunel sub Mureş care să lege traficul între Piaţa Arenei de Calea Radnei.
Parcările subterane nu sunt singurele soluţii impuse de germani. Experţii au lansat ideea unui Bulevard al Revoluţiei cu doar două benzi de circulaţie pentru maşini (câte una pe fiecare sens), dublate de două benzi largi pentru biciclete (tot câte una pe sens), urmate de benzi de siguranţă şi de benzi pentru parcări. În schimb, între Teatru şi Primărie, specialiştii propun (după realizarea parcărilor subterane), scoaterea în totalitate a circulaţiei rutiere şi înlocuirea benzilor de circulaţie cu locuri pentru cafenele şi alte servicii.
Nu e mult ?!
În Piaţa Avram Inacu, Piaţa Catedralei, Parcul Reconcilierii şi pe străzile care fac legătura între ele s-a propus, de asemenea, eliminarea în totalitate a circulaţiei maşinilor. Alte soluţii, de această dată ieftine, vorbesc de limitarea la 30 de km/oră a circulaţiei pe străzile care fac legătura cu centrul, reducerea liniilor de circulaţie a tramvaielor la doar 8 (în locul celor 18 din prezent) etc.
Necesarul pentru aplicarea acestor soluţii a fost calculat, per total, la 92 de milioane de euro, fără tunelul sub Mureş şi fără investiţii în mijloacele publice de transport, care ar creşte suma până la 110 milioane euro.
Sumă care nu a părut chiar aşa mare în viziunea lui Gheorghe Falcă: “Nu cred că pentru ceea ce înseamnă dezvoltarea unui municipiu ca Aradul ar fi o sumă foarte mare, în cei 15 ani luaţi în calcul (investiţiile germane fac referire la perioada 2010-2025 -n.r.)”.
Parcările: 80 de milioane euro
Doar îmbunătăţirea sistemului de transport public a fost calculată la 3,7 milioane de euro, în timp ce parcările subterane propuse ca soluţie la 79,8 milioane de euro.
Viziuni excentrice
Soluţia unei clădiri ultramoderne în locul Pieţei Avram Iancu a fost deja aplicată, potrivit lui Manfred Brenner, în Ulm (oraş german asemănător cu Aradul pe probleme de trafic), tot la propunerea firmei sale, şi s-a dovedit a fi un mare succes, cât despre tunelul pe sub Mureş, care ar urma să fie străbătut zilnic de 23.000 de vehicule, acesta a fost din start prezentat ca “cred că vi se va părea puţin utopic”.
Câteva străzi desenate
Nemţii au luat în calcul şi realizarea unei legături între Calea Aurel Vlaicu şi Iuliu Maniu, a unei centuri care să ocolească Micălaca, a unui tunel de circulaţie sub Parcul Eminescu, toate coroborate cu viitoarea autostradă şi centură a Aradului, şi au precizat că nu toate soluţiile aduc rezultate notabile.
Citiți principiile noastre de moderare aici!