Scenariul e cunoscut. Cumperi un produs de la un magazin, mergi cu el acasă şi în scurt timp nu-l mai poţi folosi. Primul gând este să te întorci la magazin şi să-l returnezi. Supriza vine din spatele tejghelei: produsul nu mai poate fi returnat şi uneori nici măcar reparat. Asta e, ghinionul te urmăreşte. Urmează resemnarea şi eventual îţi promiţi că nu vei mai cumpăra niciodată vreun produs cu marca respectivă.
Ghinionişti apăraţi de lege
Legea care reglementează, în spirit european, aceste incidente comerciale este L.449 din 2003, reactualizată în 2008, privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora. O lege destul de stufoasă care stabileşte relaţia consumator-comerciant, dar fără prea multe detalii şi situaţii specifice. Mai exact lasă loc de interpretabilitate pentru ambele părţi dar, de obicei, comercianţii profită mai mult decât consumatorii.
Lorena Barbă, director coordonator ANPC Arad explică, pe scurt, care sunt cele două tipuri de garanţii de care poate beneficia consumatorul. „În primul rând e garanţia de conformitate a produsului care este oferită de producător şi trebuie să însoţească orice produs şi, e garanţia comercială pe care o poate oferi, dar nu e obligatoriu, comerciantul”, precizează directorul arădean.
Când se schimbă produsul
Atunci când se strică în termen de 6 luni de la cumpărare pentru că se presupune că produsul a avut un defect de fabricaţie. Dacă defecţiunea este minoră se va repara, iar dacă este majoră, produsul trebuie schimbat sau să fie restituiţi banii încasaţi. După 6 luni, existenţa unui defect trebuie dovedită de o expertiză tehnică şi se repară gratuit. Ce e important e faptul că vânzătorul este obligat să preia produsul şi să rezolve situaţia fără a percepe vreun cost.
Garanţia magazinului
Este lăsată la latitudinea comercianţilor care au transformat-o într-o strategie de marketing. Acolo trebuie citite cu atenţie condiţiile de acodare a garanţiei oferită de magazin şi respectate regulile stipulate.
Situaţii particulare
Dacă se solicită ca produsul să fie verificat în 24 ore, clientul ar trebui să ţină cont de această precizare. În caz contrar se poate pierde garanţia.
M.A.
Citiți principiile noastre de moderare aici!