Resursele financiare diminuate, scăderea cifrei de afaceri şi imposibilitatea contractării de noi lucrări au făcut ca în cele din urmă Regia de Drumuri Municipale să ajungă în faliment cu datorii de sute de mii de lei. Practic, Regia de Drumuri – RADM Arad, a fost „sugrumată” de Legea achiziţiilor publice, instrument ce a facilitat implicarea altor societăţi comerciale în reabilitarea şi întreţinerea drumurilor.
RADM Arad s-a înfiinţat în 1991 ca agent economic cu activitatea productivă în subordinea CLM Arad. De la înfiinţare până la apariţia Legii achiziţiilor publice, regia a executat lucrări de construcţie, întreţinere şi reparaţii a drumurilor prin încredinţarea directă de către Primăria Arad.
„În anul 2008, datorită creşterii cu 30-50% a preţului la principalele materii prime, în condiţiile în care regia avea în derulare contracte de lucrări încheiate în 2006 şi 2007, la preţuri fixe, costurile de producţie au depăşit cu mult nivelul contractat şi regia a înregistrat o pierdere de peste 2 milioane lei. În aceste condiţii precum şi datorită încasării cu mari întârzieri a contravalorii lucrărilor, în anul 2009 se iau primele măsuri de „redimensionare a activităţii”, au explicat reprezentanţii administraţiei locale. Din 2009 şi până în prezent datoriile RADM au tot crescut, doar Fiscul având de recuperat peste 150 mii euro. În acest sens apartamentele, utilajele şi toate bunurile pe care încă le mai deţine Regia de Drumuri sunt evaluate şi vor fi licitate.
Date fiind pierderile tot mai mari, în august 2009 Consiliul Local Muncipal a aprobat solicitarea Regiei de a declanşa procedura insolvenţei. Astfel că în următorii trei ani, până în 2013, administratorul judiciar şi conducerea operativă a regiei iau o serie de măsuri în speranţa că vor putea redresa Regia. Cu toate acestea, planul de reorganizare nu a putut fi susţinut şi se solicită deschiderea procedurii falimentului.
Din 2008 şi până în prezent RADM a tot adunat datorii la stat şi nu numai. Astfel că doar în cazul datoriilor către Fisc suma depăşeşte 150 mii euro. De unde se vor acoperi aceste datorii? Se pare că din valorificarea bunurilor pe care le mai deţine RADM şi pentru care lichidatorul judiciar a solicitat reevaluarea, în primăvara acestui an. Potrivit adminstraţiei locale Regia mai dispune de un bloc de garsoniere, confort II, patru apartamente confort II, activele din balastiera Micălaca şi mijloace de transport şi construcţie.
În 2008, atunci când a solicitat intrarea în insolvenţă, directorul RADM Arad, Caius Parpală explica în cadrul Consiliului Local că pierderile Regiei sunt cauzate, în special, de utilajele foarte vechi pe care le are RADM şi care implicau costuri foarte mari de întreţinere.
Citiți principiile noastre de moderare aici!