ARAD. Un eveniment de pionierat pentru învățământul preuniversitar românesc a avut loc, recent, în spațiul cibernetic: Colocviul Internațional Educația Transdiciplinară în Învățământul Preuniversitar. Evenimentul a fost organizat de către Centrul de Aplicații Transdisciplinare în Educație al Colegiului Național „Moise Nicoară” din Arad, Institutul de Studii Transdisciplinare în Știință, Spiritualitate și Societate ( IT4S), Rețeaua EDU Moodle România, (care a asigurat și partea tehnică de desfășurare a acestui colocviu online), în parteneriat cu prestigiosul Centru Internațional de Studii și Cercetări Transdisciplinare ( C.I.R.E.T –Paris) și Casa Corpului Didactic „Alexandru Gavra”, Arad.
Posibilitatea de a participa la un colocviu internațional, stând confortabil în fotoliul propriu, de acasă și interacționând cu persoane din întreaga țară și de peste hotare, schimbă total modul tradițional de a vedea sau aborda o manifestare științifică. Dezvoltarea tehnologiilor de comunicație permite acum apropierea persoanelor cu interese comune, indiferent în ce colț al lumii s-ar afla, facilitându-le dialogul și schimbul de idei. Globalizarea, care are loc la toate nivelurile, inclusiv la nivel informațional, este un factor care, pe de-o parte, facilitează inclusiv nevoia de dezvoltare și implementare a transdisciplinarității și pe de altă parte, obligă totodată la această mutație.
Principalul rol al ediției a doua a colocviului a fost de a reuni, în mediul virtual, teoreticieni și practicieni ai transdisciplinarității, care să facilieteze aplicarea acesteia în învățământul preuniversitar. Din păcate, de prea multe ori în învățământul românesc, conceptul de transdisciplinaritate este înțeles în mod greșit și este adesea confundat cu cel de inter și pluridisciplinaritate sau cu termenul de „transversal”. Pe parcursul celor trei ore ale desfășurării colocviului, participanții au putut audia și vizualiza prezentarea academicianului Basarab Nicolescu, – invitatul de onoare al colocviului – cel care a dezvoltat fundamentarea teoretică a transdisciplinarității, și au avut oportunitatea de a-i adresa întrebări, în direct.
Participanții la colocviu au putut, de asemenea, să pună întrebări autorilor, care au încris lucrări în cadrul colocviului. Aceste lucrări, în care s-au descris proiecte transdisciplinare experimentate practic sau au fost prezentate aspecte teoretice legate de transdisciplinaritate sunt postate pe pagina colocviului www.moodle.ro/edutd, unde pot fi accesate de către toți cei inetersați. Astfel, colocviul a constituit un prilej ideal pentru schimbul de bune practici în implementarea transdisciplinarității în educația preuniversitară. Evenimentul a fost înregistrat, iar filmul cu toate discuțiile și prezentările va putea fi accesat, în curând, pe pagina principală a colocviului. Secțiunea „Impresii”- de pe aceeași pagină- adună reacțiile participanților la colocviu, al căror entuziasm ne bucură și ne face să sperăm că dorința organizatorilor de a crea o rețea de profesioniști și de persoane interesate de aplicarea transdisciplinarității în educația preuniversitară de va împlini. În acest scop, pe site-ul evenimentului va fi creat un forum de discuții, menit să faciliteze dialoguri constructive între toți cei interesați.
Așadar, acest colocviu, cu participare virtuală, sperăm să continue, grație ofertei generoase făcute de Rețeaua Moodle România de a găzdui pe platforma sa educațională comunitatea celor interesați de implementarea transdisciplianrițății în învățământul preuniversitar românesc.
Citiți principiile noastre de moderare aici!