699 de angajaţi în Primăria Arad şi 699 în toate celelalte primării din judeţ. 455 în Consiliul Judeţean, 127 la Pecica şi 120 la Sântana. Acestea sunt cifrele cu angajaţii (în fapt, un top cinci al instituţiilor cu cei mai mulţi angajaţi după disponibilizari) care vor rămâne la lucru. Lista, una completă, care precizează cât personal propriu trebuie să aibă fiecare primărie, câţi angajaţi la serviciul public comunitar de evidenţă a populaţiei, la poliţia comunitară, la paza obiectivelor şi câţi angajaţi pe posturi care se ocupă de proiecte europene, a ajuns la fiecare unitate administrativ teritorială. Lista a fost trimisă de Prefectură, care are obligaţia de a verifica dacă primăriile se vor încadra în normativele de personal. Până în 27 iulie, primăriile au obligaţia de a înainta noua organigramă la Autoritatea Naţională a Funcţionarilor Publici, iar până pe 30 iulie trebuie să aprobe organigrama în consilii. Nici o zi în plus.
Calvarul doar acum începe, însă, pentru că oficialii de prin primării sunt puşi să de afară din puţinul pe care îl au. Ba mai mult, sunt puşi să dea afară fără a avea acte clare în acest sens.
Primarii se tem că vor fi daţi în judecată de cei concediati (lucru aproape evident), iar aceştia vor câştiga lupta în faţa instanţei. În plus, aşa cum era de aşteptat pentru România, lipsesc criteriile în baza cărora vor fi daţi afară funcţionarii, iar mai nimeni de la nivel local nu vrea să facă legea pe acest subiect dureros. S-au vehiculat, ce-i drept, tot felul de variante drept criterii de concediere (ca un exemplu – dacă sunt doi din aceeaşi familie angajaţi în instituţie va pleca acasă cel cu venitul mai mic), dar dincolo de reguli de bun simţ, greu de stabilit în astfel de cazuri, nimeni nu ştie cum trebuie procedat.
Norocoşi
Există câteva primării norocoase, care nu trebuie să dea afară pe nimeni, pentru că sunt sub normativul de personal indicat de Guvern (dar nici un vor putea angaja personal şi nici nu vor putea menţine salariile la cota de acum). Alte primării se pot declara şi ele norocoase, pentru că au de dat afară unu – doi oameni, iar unii dintre angajaţi sunt la limită de vârstă pentru pensionare. Aşa este cazul primăriei Curtici, care trebuie să ajungă la 69 de angajaţi, iar în prezent are 70. Unul dintre angajaţi va ieşi însă la pensie. Alte primării vor reuşi şi ele să scape de reduceri prin mutări de personal. La Şagu, cei patru angajaţi care sunt în prezent în plus faţă de normativul Guvernului (26 faţă de cei 30 de angajaţi din prezent) vor fi mutaţi la Compania de apă, aşa că reducerile au fost eludate.
Daţi afară pe reprize
Nu toţi sunt norocoşi. Vinga trebuie să dea afară doi oameni ca să ajungă la cei 37 pe care Guvernul îi permite în cazul unei astfel de localităţi, deşi primarul a făcut o reducere de personal anul trecut. Şi nu e vorba de orice reducere, ci de zece angajaţi!
Desigur, cele mai dificile situaţii sunt tot cele din municipiu: PMA şi CJA. Primăria trebuie să reducă zeci de angajaţi şi, aşa cum am mai precizat, după cor, după jurişti şi contabilii de la instituţiile de cultură, tot vor mai rămâne 30 de funcţionari care vor trebui să-şi caute de lucru în altă parte.
Noroc şi ghinion
Cele mai norocoase, dacă se poate spune aşa, dintre primăriile de comună sunt Vladimirescu, Secusigiu, Şiria, Macea, care vor avea, fiecare, peste 40 de angajaţi (desigur cu tot cu structurile din subordine), iar cele mai ghinioniste par a fi primăriile din Moneasa (12 angajaţi), Bata şi Cărand (14 angajaţi), Brazii (15).
Adriana Barbu Dănilă
Citiți principiile noastre de moderare aici!