Odată cu apropierea datei în care va fi pus în aplicare planul de disponibilizare în cadrul CFR apar tot felul de speculaţii referitor la persoanele care vor părăsi compania şi modul de selecţie al acestora. Cu toate că Ministerul Transporturilor, prin vocea lui Radu Berceanu, a anunţat faptul că există un plan de disponibilizări care să nu afecteze prea mult traiul de viaţă al angajaţilor, se pare că au fost doar vorbe aruncate în vânt.
Angajaţii CFR Marfă din Arad şi Curtici stau cu frica în spate, fiind speriaţi că ar putea rămâne fără serviciu. Din declaraţiile oficialilor de la minister, la nivel naţional, 6.380 de oameni vor fi concediaţi. Urmează acum să fie realizată şi împărţirea pe unităţi. Potrivit surselor, aici apar anumite lucruri mai puţin ortodoxe.
Criterii
Angajaţi ai CFR Marfă Arad susţin că în oraşul nostru, şefii sucursalei în cârdăşie cu unii lideri sindicali pregătesc listele de concedieri. Şi acolo apar oameni care nu ar trebui, în mod normal, să apară.
Din declaraţiile surselor, criteriile de disponibilizare în Arad se referă la apartenenţa sindicală şi la apartenenţa politică declarată a angajaţilor, fără a face vreo precizare despre ce partid este vorba. După cum spunea Berceanu, primii disponibilizaţi vor fi cei care se află la vârsta de pensionare şi cei care au diferite abateri disciplinare la locul de muncă. Dar pentru angajaţii arădeni se pregăteşte altceva. „Unii lideri sindicali propun pentru concediere persoane care au familii de întreţinut, care au fost fideli locului de muncă timp de 20 de ani, în timp ce unii cu abateri disciplinare rămân pe poziţii. Nu mi se pare normal”, spun sursele noastre.
Contactat telefonic şi întrebat ce crede despre aceste afirmaţii, liderul sindical Florin Matei, de la Uniunea Sindicatelor Mişcare Comercial Arad, a declarat că „dacă lucrurile ar sta aşa ar fi foarte grav. Nu am informaţii în legătură cu astfel de întâmplări. Oricum, eu mă voi bate pentru ca disponibilizările să se axeze pe criteriile corecte: cele bazate pe competenţa profesională, pe disciplina la locul de muncă şi pe fidelitatea pentru societate”.
Luptă pentru compensatorii
Florin Matei, lider sindical, a mai declarat că Ministerul Transporturilor pregăteşte o etapă de disponibilizări ilegale. În acest sens, la nivelul Federaţiei Naţionale, a fost întocmit un demers scris care a fost înaintat către directorul general al CFR Marfă şi către Ministerul Transporturilor.
„În acest demers am semnalat faptul că, dacă se vor face disponibilizări fără plata salariilor compensatorii, vor fi încălcate mai multe legi, cum ar fi Codul Muncii sau legile sindicatelor”, mai spune Matei. Acesta subliniază faptul că angajaţii CFR Marfă vor fi privaţi de plăţile compensatorii la disponibilizare, în timp ce alte segmente de bugetari vor primi aceste salarii. „Înţeleg disponibilizările colective şi situaţia actuală, dar numai cu plăţi compensatorii pentru angajaţi. Nu putem lăsa atâtea mii de oameni fără niciun venit, fără pâine pe masă”, a încheiat Florin Matei.
A.G.
Citiți principiile noastre de moderare aici!