ARAD. Scrisă sub imboldul improvizaţiei, al darului extraordinar, care l-a făcut pe Ludwig van Beethoven să fie aclamat deopotrivă ca pianist virtuoz şi compozitor, şi înzestrată cu un sens al culminaţiei ieşit din comun, „Fantezia pentru pian, cor şi orchestră” este partitura care iniţiază ultimul program de concert al lunii ianuarie, medalionul de compozitor, programat în seara de 30 ianuarie, la ora 19, în sala Palatului Cultural.
„Vrem să dăm «Cezarului ce-i al Cezarului», lui Beethoven – Titanului Muzicii – ceea ce i se cuvine. Astfel, încă din prima lună a acestui an, am programat un medalion componistic cu două lucrări vocal-simfonice de mare forță spirituală, în care cele patru direcții ale științelor muzicale: melodic, armonic, ritmic și timbral sunt genial definite în inconfundabila manieră beethoveniană”, se precizează în comunicatul Filarmonicii.
„Fantezia corală” reuneşte pe scena de concert orchestra simfonică şi corul academic şi prefaţează prima performanţă a oratoriului „Hristos pe Muntele Măslinilor” op.80, unicul număr oratorial din creaţia beethoveniană, descins din tradiţia spirituală iniţiată de Johann Sebastian Bach şi Joseph Haydn.
Programul realizat prin performanţa extraordinară a pianistului Sorin Dogariu şi a soliştilor Cristina Simionescu (soprană), Marian Someşan (tenor) şi Mircea Radu Sâmpetrean (bariton) poartă semnătura de ansamblu a dirijorilor casei, Dorin Frandeş şi Robert Daniel Rădoiaş.
Portret – Cristina Simionescu
Soprana Cristina Simionescu a absolvit în anul 1995 Academia de Arte „George Enescu“ din Iaşi, la clasa conf. univ. dr. Adriana Severin, iar masteratul în canto l-a obţinut la acelaşi institut de învăţământ superior, în 2003. S-a perfecţionat la clasele de măiestrie îndrumate de Leontina Văduva şi Ileana Cotrubaş, iar pe scena de operă a debutat în 1992, cu rolul Carolina din Căsătoria secretă de Domenico Cimarosa.
De-a lungul timpului şi-a adăugat în palmares un număr important de premii – Premiul al II-lea la Concursul Ionel Perlea Slobozia 1996, Premiul al II-lea la Concursul internaţional “Magda Ianculescu’ – Bucureşti 1997, o menţiune specială la Concursul Hariclea Darclée, Brăila 2001, Premiul Lya Hubic din partea Operei Naţionale Române din Cluj Napoca, 2013 dar şi ordinul Meritul Cultural clasa I din partea Preşedinţiei României.
Solistă a Operei Naţionale Române din Iaşi din anul 1994, soprana a abordat roluri din opere de Wolfgang Amadeus Mozart, Domenico Cimarosa, Gaetano Donizetti, Vincenzo Bellini, Gioacchino Rossini, Giuseppe Verdi, Giacomo Puccini, Ruggiero Leoncavallo, dar şi operete de Johann Strauss, Otto Nicolai, Franz Lehar, Emmerich Kalman, Paul Abraham, Leonard Bernstein.
A colaborat cu toate teatrele lirice ale României şi a susţinut turnee în Austria, Germania, Franţa, Olanda, Belgia, Italia, Spania, Coreea de Sud, Bulgaria, Norvegia, Danemarca şi Anglia.
Portret Marian Someşan
Tenorul Marian Someşan şi-a început studiile universitare la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, unde a studiat între anii 2001 şi 2004 la clasa prof. Ionel Voineag, iar în 2006 a devenit licenţiat al Universităţii de Arte George Enescu din Iaşi, clasa prof. Corneliu Solovăstru.
Participarea în anul 2002 la două dintre cele mai importante competiţii de profil, l-au clasat printre câştigători, fiindu-i acordat în cadrul Concursului Naţional Ionel Perlea Premiul Special al Fundaţiei Culturale Ionel Perlea, iar la concursul Internaţional pentru tenori Traian Grozăvescu, premiul Uniunii Criticilor Muzicali din România, Premiul Revistei Actualitatea Muzicală, Premiul Revistei Melos, precum şi premiul Operei Naţionale Iaşi
În acelaşi an 2002, a urmat un stagiu de perfecţionare la Altamura Masterclass din New York, sub îndrumarea prof. Vahan Vazakian, iar experienţa sa profesională şi-o datorează mai multor scene şi ansambluri profesioniste ale României. După importante stagii bucureştene, unde a activat ca solist al Corului Societăţii Nationale de Radio (1993 -2002), ca solist al Corului Naţional de Cameră Madrigal (1996 -2002) dar şi al Operei Naţionale Bucureşti (2002 -2004), a urmat o carieră didactică, care a debutat în anul 2008 şi continuă şi astăzi la catedra de profil a Liceului de artă din Târgu Mureş.
Conlucrări importante pe plan internaţional i-au adus în anul 2008 contracte cu teatrele de operă din Bremen şi Seoul, iar pe lista turneelor realizate de-a lungul anilor se numără importante scene din Elveţia, Austria, Anglia, Suedia, Norvegia, Slovacia, Grecia, Spania, Portugalia, Ungaria, Bulgaria, Ucraina, Turcia etc.
Preocupat în mod constant de repertoriul de operă şi operetă, a abordat partituri de Wolfgang Amadeus Mozart, Gaetano Donizetti, Giuseppe Verdi, Giacomo Puccini, Ruggiero Leoncavallo, Georges Bizet, Johann Strauss, Franz von Suppé, Eduard Künneke.
Portret – Mircea Radu Sâmpetrean
Absolvent în anul 1977 al Conservatorului de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, basul Mircea Radu Sâmpetrean şi-a început cariera încă din anii studenţiei, în 1975, pe scena Operei Române din Cluj Napoca.
Laureat în anul 1977 al Concursului Internaţional de Canto “Francesco Vinas”, Barcelona, basul a început în 1982 o carieră internaţională, ca solist al Operelor din Bonn, Bremen, Frankfurt am Main şi Hanovra. A susţinut peste 500 de spectacole în compania unor solişti precum Katia Ricciarelli, Mirella Freni, Jose Carreras, Ruggero Raimondi, Piero Capucilli dar şi a unor dirijori de acelaşi rang: Marcello Viotti, Yehudi Menuhin, Pinchas Steinberg ş.a.
Colaborările cu instituţiile muzicale româneşti au fost concretizate de-a lungul timpului în domeniile de consacrare – opera şi vocal simfonicul – iar în ceea ce priveşte domeniul pedagogiei, basul Mircea Radu Sâmpetrean îndrumă astăzi în calitate de profesor universitar una din clasele de canto ale Academiei de Muzică Gheorghe Dima din Cluj Napoca.
Citiți principiile noastre de moderare aici!